Barock-Klassisk ridning

C

carina 58

Hej.
Vi diskuterar skillnaden mellan Barock och den Klassiska ridningen. Kan vi få hjälp av någon som vet mer än vi.:confused:
 
Sv: Barock-Klassisk ridning

De grundläggande skillnaderna i de olika tidernas ridning kan kanske sammanfattas med följande:

Barock och renässans: Hästen dressyrutbildades först under lång tid, till den högre skolan, och sattes sedan i bruk i teräng och strid. Under renässansen, när ridning var blodigt allvar, var den absoluta lydnaden viktigare än balans och kroppskontroll. Under barocken blev istället konsten, och därmed balans och harmoni, viktigast.

"Modern dressyr", fältskolan: Hästen skall först göras lämplig att ridas i terräng, för att sedan, om det inte stör brukbarheten, dressyrtränas. Om hästen behöver träna något, till exempel förmåga att bära med vänster bak, skall detta göras i marschtempo, dvs det skall kunna göras medan hästen brukas för transport, inte i former som kräver en ridbana.

// Markus Ridhandbok
 
Sv: Barock-Klassisk ridning

Hej.
Vi diskuterar skillnaden mellan Barock och den Klassiska ridningen. Kan vi få hjälp av någon som vet mer än vi.


För att kunna ge dig ett någorlunda bra svar är det nog bra om vi då får veta... Hur du definierar Klassisk ridning?

Vanlig modern "ridskole"-inlärd ridning/fritidsridning - dressyr

eller

Klassisk ridning - dressyr a la spanska ridskolan, Craig Stevens, Philippe Carl m fl...
 
Sv: Barock-Klassisk ridning

Undrar samma sak som IngelaH, samt "vilken" barockridning det är du menar?
Barockridning eller rent av Akademisk ridkonst?

Förövrigt har jag inte hört någon förklara vad barockridning är exakt, jag har inte hittat någon utbildningstrappa eller liknande heller.. Det verkar snarare vara ett samlingsnamn på ridstilar liknande AR. :confused:

Kanske kan jegra svara på barockridning..?
 
Sv: Barock-Klassisk ridning

För att kunna ge dig ett någorlunda bra svar är det nog bra om vi då får veta... Hur du definierar Klassisk ridning?

Vanlig modern "ridskole"-inlärd ridning/fritidsridning - dressyr

eller

Klassisk ridning - dressyr a la spanska ridskolan, Craig Stevens, Philippe Carl m fl...

Hej. Tack för ditt svar. Kände på mig sedan jag skickat tråden att jag uttryckt mig luddigt, men det är inte den vanliga ridskoledressyr jag menade. Min bekanta och jag diskutarade ifall Barock och akademiskt var en ridtyp. och klassisk en ridtyp för sig.
 
Sv: Barock-Klassisk ridning

barock & A/R är sk Bent ridning man utbildar hästen för blank stång
Klassiskt är spanska ridskolan i Wien & äldre tysk ridning man eftersträvar kandaret.

Men målet är densamma, bara annorlunda tillvägagångs sätt/utbildningstrappa
 
Sv: Barock-Klassisk ridning

Jag tycker att barockridning är när man försöker efterlikna barockperiodens ridning, allatså att man försöker rida som Guérinière, Newcastle och grabbarna, med den tidens utrustning och kläder. Ett sätt att försöka återskapa ridningen från en historisk epok, helt enkelt. Man försöker undvika allt som tillkommit efter franska revolutionen.

Klassisk dressyr är för mig den kärna inom ridningen som utvecklats sedan Xenofon och fram till nu, och som ska fortsätta utvecklas. Det är summan av den kunskap som har överlevt alla olika trender - helt enkelt minsta gemensamma nämnarens dressyr. Den funkar på ridskolan, den funkar på tävlingsbanan, och den funkar på blankt kandar.
 
Sv: Barock-Klassisk ridning

Hej.
Tack för era svar. Har en liten undran, varför är det sån fokusering runt bettslingen, typ blank stång och kandar. Jag och några hästbekanta har anmält oss till en kurs i Älvsbyn med Lena Danius. Det är därför de här funderingarna har dykt upp.:rofl:
 
Sv: Barock-Klassisk ridning

Det beror lite på VEM du frågar. Betslingen är ju egentligen FRI. Vi använder ju främst den utrustning, som passar vår häst bäst, vare sig det är repgrimma, sidepull, hackamore, tredelat tränsbett, jaktkandar, portugisisk stång, klassiskt kandar eller halsring...

Annars är ju inte vår fokusering mer ifrågasättningsvärd än tävlingsdressyrens högre klasser där man MÅSTE rida med kandar.
 
Sv: Barock-Klassisk ridning

Det beror lite på VEM du frågar. Betslingen är ju egentligen FRI. Vi använder ju främst den utrustning, som passar vår häst bäst, vare sig det är repgrimma, sidepull, hackamore, tredelat tränsbett, jaktkandar, portugisisk stång, klassiskt kandar eller halsring...

Annars är ju inte vår fokusering mer ifrågasättningsvärd än tävlingsdressyrens högre klasser där man MÅSTE rida med kandar.

Tack, nu klarnar det lite.:banana:
 
Sv: Barock-Klassisk ridning

Dock är ju "drömmålet" för många inom den "riktiga" barockridningen att rida enhändigt på stång, som "kungligheterna" gjorde på den historiska tiden, det begav sig. Och då främst av samma anledning, som den "moderna tävlingsdressyrens" kandarridning, för att få hästen att "dansa" för så små och precisa hjälper som möjligt.

*filosoferar vidare*
 
Sv: Barock-Klassisk ridning

Fast eftersom barockdressyr eller kalla-det-vad-ni-vill bygger på stridskonst till häst och därför är en bruksridning precis som western och tjurfäktarridning, är det ett mål att rida med en hand eftersom man behöver den andra handen till annat - ett svärd, en lasso och vad nu en tjurfäktare till häst kan tänkas ha. Och för ridning på en hand fungerar en blank stång alldeles utmärkt.

Därför är det ett mål att rida enhändigt på blank stång.
 
Sv: Barock-Klassisk ridning

:o mmm... helt sant. Stridskonsten är A och O och där var den enhändiga ridningen ett måste ju för att kunna försvara sig, med värjan i den andra. Men jag får skylla på att jag nog passar bättre i klänning och parasoll än med krigisk uppsyn och värja. I alla fall med den dystra vinter som är. får man försöka se lite rosenrött i alla fall.

Jag var på programmöte med jobbet idag och försökte bli ett "pausinslag" i svanrasten i vår. Det var nog det som slog över. Jag hade förhoppningsvis filosoferat vidare åt rätt håll, om jag fått sova på saken. Halvt öppet om att det finns "hål" i sommarprogrammet annars...

Klappa Mazal från mig och Timatant :bow: *Nynnar vidare på Vivaldis årstider*
 
Sv: Barock-Klassisk ridning

slänger in detta här bara :-)

Om Enhändigt! :-)

Min specialitet är tiden 14000 f.kr till ca 800/900 e.kr, och då får man den *skadan* att när man tittar på exempelvis Sagan om ringen-filmerna, så ser man alla historiska folkslag och kulturdetaljer de använt för filmatiseringen. Detsamma gäller Troja, Alexander, Bruckheimer's King Arthur och Narnia exempelvis. Mycket man ser av detaljer i de filmerna är arkeologiskt korrekt, även om man sedan skapat en story av det hela.

Så köpte jag filmen Bröderna Lejonhjärta för ett tag sedan, och även om den är fiktion och författaren inte ger anvisningar i boken om hur ryttarna i storyn och därmed filmen, skall hålla händerna när de rider i striden ... så brukar ett bra research-team bakom en film som de ovan nämnda lägga ner mycket jobb på att få till korrekta detaljer för regin och inspelningen.

Jag rekommenderar verkligen att alla tittar på de först nämnda filmerna som Troja, Alexander, Bruckheimer's King Arthur, Sagan om Ringen, Narnia (tidsordning) - och titta på hästarna och handfattningen ... och sedan titta på Bröderna Lejonhjärta och hästarna och handfattningen i den. Ni kommer få ett gott skratt - jag lovar.


Jag tänker inte avslöja vad det är för roliga skillnader ni kommer att se :-)
 
Sv: Barock-Klassisk ridning

Jag rekommenderar verkligen att alla tittar på de först nämnda filmerna som Troja, Alexander, Bruckheimer's King Arthur, Sagan om Ringen, Narnia (tidsordning) - och titta på hästarna och handfattningen ... och sedan titta på Bröderna Lejonhjärta och hästarna och handfattningen i den. Ni kommer få ett gott skratt - jag lovar.


Jag tänker inte avslöja vad det är för roliga skillnader ni kommer att se :-)

:D Usch jag har vridigt mig i plågor i tv-soffan många gånger av att titta på den där filmen.
Det ligger inte inom tidsperioden för din expertis, men var inte ridningen i tv-serien Snapphanar som gick i julas ganska bedrövlig också?
 
Sv: Barock-Klassisk ridning

Men jag får skylla på att jag nog passar bättre i klänning och parasoll än med krigisk uppsyn och värja.

Klappa Mazal från mig och Timatant :bow: *Nynnar vidare på Vivaldis årstider*

Ja, men då är ju din högerhand upptagen av parasollet :)

Mazal grundligt klappad.
 
Sv: Barock-Klassisk ridning

Fast eftersom barockdressyr eller kalla-det-vad-ni-vill bygger på stridskonst till häst och därför är en bruksridning precis som western och tjurfäktarridning, är det ett mål att rida med en hand eftersom man behöver den andra handen till annat - ett svärd, en lasso och vad nu en tjurfäktare till häst kan tänkas ha. Och för ridning på en hand fungerar en blank stång alldeles utmärkt.

Därför är det ett mål att rida enhändigt på blank stång.

Tack ännu en gång för alla svar. En liten fråga till , blank stång, innebär det att det är ett stångbett utan kedja?:confused:
 
Sv: Barock-Klassisk ridning

Tack ännu en gång för alla svar. En liten fråga till , blank stång, innebär det att det är ett stångbett utan kedja?:confused:

En blank stång innebär ett stångbett som inte är kombinerat med ex. en ridkapson, bridongbett el. likn. kedja måste man alltid ha.
 
Sv: Barock-Klassisk ridning

Fast eftersom barockdressyr eller kalla-det-vad-ni-vill bygger på stridskonst till häst och därför är en bruksridning precis som western och tjurfäktarridning, är det ett mål att rida med en hand eftersom man behöver den andra handen till annat - ett svärd, en lasso och vad nu en tjurfäktare till häst kan tänkas ha. Och för ridning på en hand fungerar en blank stång alldeles utmärkt.

Därför är det ett mål att rida enhändigt på blank stång.

Jag har en egen liten tanke också :D
När man kommit så långt att man rider sin häst på blank stång (enhändigt) är det ett bevis på att man skolat sig själv, sin sits och hästen. Och det är det verkliga målet för mig, säkert för flera idag.

Flummigt, men jag har lite svårt att sätta ord på det.. :o
 
Sv: Barock-Klassisk ridning

Hej.
Tack för era svar. Har en liten undran, varför är det sån fokusering runt bettslingen, typ blank stång och kandar. Jag och några hästbekanta har anmält oss till en kurs i Älvsbyn med Lena Danius. Det är därför de här funderingarna har dykt upp.:rofl:

Nu har jag aldrig sett LD hålla lektion, men eftersom jag vet vem som utbildat henne, skulle jag tro att det är tränsbett som gäller.
 

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
855
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Utrustning Hej! Har tagit upp ridningen efter måååånga års uppehåll, mina gamla stövlar är fortfarande fina men omoderna och svåra att få på och...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: Jfrelin
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp