Barock-Klassisk ridning

Sv: Barock-Klassisk ridning

När man kommit så långt att man rider sin häst på blank stång (enhändigt) är det ett bevis på att man skolat sig själv, sin sits och hästen. Och det är det verkliga målet för mig, säkert för flera idag.

Så är det säkert - eller borde vara.
 
Sv: Barock-Klassisk ridning

Det är nog lite så, ja. Min dam och jag har i höst busat en hel del enhändigt med flytta fram- och bakdel, samt skolor i skritt och trav, en hel del voltarbete, galoppfattningar, avbrott, fattning i "nytt varv", avbrott och lite "rusningar" över stubbgalopp med "dragen värja" (läs ridspö). Och jag med min ryggmärgsskada känner mig tryggast i den "lugnare finridningen", så det är därför jag inte känner mig hemma på slagfältet.

Just nu känner jag mig SKITFEG och Tima och jag har mestadels skrittpass runt stallet och närtrakter. Vintern är sån, för då är det Tima som mestadels bestämmer eftersom jag halvpsykiskt och helfysiskt mest mår skit. Damen har varit sån när jag köpte henne, att i skogen är det "fri form" och buskrally som gäller och försöker jag jobba henne ordentligt där, skulle jag snart ligga i en buske och se rumpan på Tima dra hem. Ridbanorna är oridbara och jag har ingen hästtransport, som det bara är att låna, "idag när jag har ridlust"-typ.

Då är det i alla fall kul på vårkanten när första AR-kursen kommer och min tränare säger. OJ, vad ni har jobbat och utvecklats i vinter. Vad har ni hållit på med? "Skrittat!" säger jag sanningsenligt. "Då ska ni fortsätta med det." blir svaret. :bump:
 
Sv: Barock-Klassisk ridning

Känner på mig att jag kommer få höra något liknande.
"Nu har ni verkligen kommit igång med galoppen ser jag!"
"Ehh, jovisst har hållt på i ett par veckor sådär nu...":rofl:
 
Sv: Barock-Klassisk ridning

Är inte klassisk ridning något i stil med det som rids i Portugal i Spanien och som har rötter just i 1600-talet? Medans akademisk ridning också har samma rötter men faktiskt är BB´s uppfinning till namnet och också baseras mer på böjning.
Jag gillar det jag sett av den "iberiska ridningen", alltså det finns ju alla sorter där också, men just nu filmar jag en fransos som känns väldigt klassisk innan han slänger tränset (frihetsdressyr), men först rider han in hästarna, hans tajming på eftergifter är en njutning att se.
 
Sv: Barock-Klassisk ridning

Folk älskar att placera in allt i mindre och mindre nischer, men jag har hittills inte sett någon indelning som är generellt accepterad. Barockdressyr, klassisk dressyr, akademisk ridkonst - det är samma sak för mig.
 
Sv: Barock-Klassisk ridning

Klassisk ridkonst eller klassisk ridning är den långa västerlänska ridtradition som började med de gamla grekerna, må vara att det finns influenser ännu längre tillbaka från utanför Europa. Eliten inom Europa har en lång tradition av bildning. De unga männen utbildades inte bara i att kunna kriga. Minst lika viktigt var kunskaper i filosofi, språk och naturvetenskaper samt gymnastiska färdigheter (t.ex. dans, fäktning, ridning). Den klassiska ridningen är därför de bildades skapelse. Vi kan inte förstå de gamla mästarna utan att förstå deras bakgrund, att de hade fått gedigen utbildning i ämnen som filisofi, logik, måleri, dans, fäktning vid sidan av ridutbildningen. De kunde följa med i sin tids stora frågor utan problem, förstå, diskutera och kritisera sin tids största filosofer. Ridning tillhörde de konstarter som man skulle behärska om man var någon. Det är i denna miljö ridkonsten utvecklades. Detta elitskikt har funnits i Europa sedan bronsåldern. Ett i grunden mycket ojämnlikt samhälle hade alltså vissa fördelar. Ridningen hade ett viktig personligthetsutvecklande syfte. Eleverna var inte soldater utan skulle själva lära sig att leda. Den klassiska perioden får anses vara till början av 1800talet, sedan dog denna typ av ridning mer eller mindre ut och ersattes av soldatskolor. Den moderna ridningen härstammar från soldatridningen på 1800talet och kallas ibland klassisk, vilket egentligen inte är korrekt. Barockridning är vad jag förstår den traditionella ridning som är praktiskt inriktad på herde- och boskapsarbete men också har anknytning bakåt till gammaldags krigskonst och som har tydliga orientaliska influenser och utövas främst i södra Europa.

Ulrika
 
Sv: Barock-Klassisk ridning

Som jag ser det verkar det vara tre indelningar här som vi kanske kan kalla: tävlingsdressyren, barock och klassisk dressyr. Min fråga är vad som ridmässigt (om något?) skiljer sig mellan Bent och Craig?
 
Sv: Barock-Klassisk ridning

Är inte klassisk ridning något i stil med det som rids i Portugal i Spanien och som har rötter just i 1600-talet?
Jag har varken nån vidare koll på klassisk dressyr om det var det du menade eller iberisk ridning överlag. Men ex. ridningen som utövas vid tjurfäktningar är ju mkt lik barockridningen och till viss del AR. Häst och ryttare måste ju ha i stort sätt samma förutsättningar som vid krig förr i tiden.

Medans akademisk ridning också har samma rötter men faktiskt är BB´s uppfinning till namnet och också baseras mer på böjning.
Ridningen som utövas i akademisk ridkonst baserar sig på antiken, renässansen, barocken och klassicismen. Den mästare som influerat mest är Guérinière. Bent har också genom att ha ridit mkt för Egon von Neindorff fått in influenser från Steinbrecht som den engelska ridningen i huvudsak baseras på.

hans tajming på eftergifter är en njutning att se.
:bow:

Måste bara avsluta med ett tänkvärt citat av Xenophon
På sådana hästar (såna som behärskar samling och skankböjning) avbildas tom gudar och hjältar ridande och de män som förstår sig på dem ser praktfulla ut till häst. Må ryttare i alla tider besitta förmågan att se praktfulla ut
 
Sv: Barock-Klassisk ridning

Som jag ser det verkar det vara tre indelningar här som vi kanske kan kalla: tävlingsdressyren, barock och klassisk dressyr. Min fråga är vad som ridmässigt (om något?) skiljer sig mellan Bent och Craig?

Jag skulle vilja lägga till AR där också :o
Jag vet inget om CS förutom att jag har läst att han inte bryr sig om vart huvudet är i början och det ska tydligen inte påverka ryggen. I AR däremot vill man ju att hästen i början ska söka sig framåt-nedåt i en låg form så att ryggen kommer upp.
 

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
855
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Utrustning Hej! Har tagit upp ridningen efter måååånga års uppehåll, mina gamla stövlar är fortfarande fina men omoderna och svåra att få på och...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: Jfrelin
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp