Barnvagnar!

S

snutten

Vad har ni för barnvagn till era barn under 1 år?

Har BF i november och börjat kika lite på vagnar. Men vilka är bra och vilka är dåliga? Varifrån ska man satsa på att köpa ifrån? Begagnat?

Sv: Barnvagnar!

Vi har en Urban Jungle Elite, jättenöjda med den!
LÄtt, tar inte så stor plats och med många smarta lösningar.

VI har en stokke xplory, vi köpte den även fast vårt barn inte kommit ut än för att det typ är den enda vagnen vi kan tänka oss.

Tror vi kommer att älska den!

Vi har en begagnad Emmaljunga Duo, stabil med både liggdel och sitt delseparata. Perfekt att ha här på landet. Nu används bara liggdelen, eftersom Alice bara är 9 v.
Sen har vi en Akta Graco Mirage som man kan fästa babyskyddet på. Den ligger alltid i bilen och plockas fram när vi handlar. Helt suveränt för det är tungt att bära barn och babyskydd.....

Har en begagnad brio nova. perfekt ute på landet. Tar sig fram överallt.
Inte lika smidig i stan då den är ganska klumpig och tung.
Men allt som allt är vi väldigt nöjda. :laugh:

Blir förmodligen en brio igen nu när vi ska byta till en framåtvänd vagn.

Det finns ett test som gjordes om vilka barnvagnar som var säkra och inte säkra. Sök på goggle efter testet.

Sedan tycker jag att du kan gå på magkänsla.

Vi har en begagnad Teutonia Rocky, ser ut att vara från ca 04. Den har varit på lagning 2 ggr och ser ut att behöva en 3-e.
Teutonia (de nyare) går sönder efter ca 2 år och det brukar vara samma del. (De svarta dosorna där nere vid däcken). Det sa iallafall barnvagnsmekaninkern på Babyhörnan i Backaplan,Göteborg.

Vi har en gammal Brio kombi. Stor och klumpig men rejält stadig och du kan lasta åtminstånde 3 fulla matkassar i varukorgen. (suverän om man inte har bil och ska handla eller om ens parkering ligger långt bort) Säkerhetssele när barnen börjar sitta och man inte använder liggdelen nåt mer finns att köpa till för runt en hundralapp. Vagnen är från 90-talet och håller uppskattningsvis i många år till och då har den ändå varit med om en hel del. Trappor etc.
Dessvärre är den nu stor. Min "svärmor" har en Volvo S80 och det var tvungert till att plocka siär vagnen för att få plats i bagagen. Men det gick på bara några minuter max.

Sen har vi också en vanlig billig paraplysulky. Funkar om du ska ha den kortare stunder eller om barnet är lite äldre.

Vilken vagn man väljer är ju högst individuellt.
Massor med aspekter som spelar in.
Hur bor ni?
Hur stor är bilen?
Hur tjock är plånboken?
Hur viktigt är det att ha det senaste och fräckaste?

Jag skulle vilja tipsa om att åka till en barnvagnsaffär. Kläm, känn och testkör alla möjliga olika vagnar.
När ni sen har hittat några favoriter så kolla upp dessa på begagnatmarknaden då det finns många lappar att tjäna.
Nu börjar även snart affärerna rea ut -08 modellerna för att få plats med -09 modeller. Då kan man göra ordentliga klipp. Dock får man ju då ta vad som finns i affären och har inte samma möjlighet att vara kräsen vad gäller färg.
Själv hade jag en Brio Duo -06 som jag fyndade just på en sådan rea. Betalade strax under 3000:- för den, ord. pris var 7500:-.
Har varit mer än nöjd med denna vagn. Jason är nu 16 månader och den funkar fortfarande.

Jag har en Bugaboo Cameleon :love: byter den inte mot nått i världen för även min 2 åring kan åka den och sätta lilla i selen vid behov!

"Problemet" är väl att man inte riktigt vet vad man ska ha för vagn efter att ha provkört lite i verkligheten :)

Vi har en vanlig kombi (Emmaljunga) och så har jag precis köpt en liten "shoppningvagn" när jag ska lyfta vagnen ur och i bilen, gå till affären, BVC osv. Vi behövde verkligen två vagnar känner jag nu eftersom att vi har så olika behov från dag till dag!

Små hjul, stora hjul osv är ju såå beroende på vart man bor och vad man gör.

Svängbara framhjul är ju helt underbart, men många är ju små och då får man på nått vis det sämsta av två vagnar, dvs små hjul med ändå en stor vagn. Urban Jungel verkar ju ha svängbart framhjul men ett stort fram. Det intresserar mig lite faktiskt, men jag har aldrig kört. Jag började fundera på det igår. Jag har kollat på Bugaboos Camelon just för att den endast väger 9 kg, men då får man ju de små framhjulens nackdelar.

Lite läskigt att åka pendel med små framhjul och försöka komma över "glipan" mellan perrong och tåg. Ja lite sådana saker...

Hur är den att ställa på bakhjulen eftersom att det inte finns någon "mittpinne" mellan bakhjulen att ta stöd på när man t.ex. ska upp för en hög kant eller på ett pendeltåg. Eller är det så att den bara ställer sig när man trycker ned handtaget lätt trots att det ligger barn på 8 kg där i?

Jag har en Brio Duo kombi (tror jag den heter). Separat liggdel och sittdel som man kan vända både framåt och bakåt. Nu när Sam närmar sej 6 månader har jag börjat använda sittdelen mer och mer (man kan fälla den helt så att han ligger plant i den också) men liggdelen kommer jag använda tills han blir för lång.

Den passade mej eftersom den har bra fjädring och lufthjul, då jag kämpar mej runt uppe i bergen en hel del. När jag handlar mat har jag honom i bilstolen tvärs över kundvagnen och om jag ska shoppa på stan har jag antingen vagnen eller honom i sele. Eller så får pappan passa hemma så jag får lite lugn och ro om jag ska prova kläder till mej själv.

Det jag kunde önska nu är väl en hjuldel till bilskyddet, så att om man bara snabbt ska in och ha en liter mjölk så kan man klicka fast den där, för det blir snabbt tungt att bära dem i bilskyddet.

Begagnat eller inte är upp till dej.

Liknande trådar

Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 457
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
563
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 853
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17