Freyja_bus

Trådstartare
Nu kommer en till barnvagnstråd! Jag kunde inte hitta svaret jag söker i någon annan tråd, så jag startar en ny :laugh:

Vi är ute efter en duo vagn, dvs en vagn med två separata delar; en liggdel (liggkorg?) och en sittdel. Vi är rätt säkra på att vi vill ha en brio vagn. Frågan är då bara vilken vagn som har störst liggdel? Vi vill att det ska finnas gott om utrymme, och alla jag har tittat på har varit små och trånga. En väninnna till mig har en brio duo (hon säger att den enbart heter så, men jag kan inte hitta någon sådan i affär eller på nätet, alla heter något annat också t ex Brio Happy Duo) som hon påstår har den största liggdelen.

Vad säger ni föräldrar som har testat och kanske kollat upp olika vagnar? Vilken har störst liggdel? Vilken bör vi satsa på? Vi vill ha en stabil vagn eftersom vi bor på landet och den får gärna ha ett handtag som man lätt kan ändra körriktning med.

//Julia

Sv: Barnvagn!

Vi har en Brio Happy, den är kanon!

Vi valde att bara ha en mjuklift direkt i sittdelen, minns inte hur länge Rasmus låg i den. En i föräldragruppen valde att ha den hårda liggdelen och hennes dotter är längre än Rasmus och hon låg i den när jag var tvungen att sätta fast Rasmus i min vagn för han vände på sig och han kunde sitta då också.

Min vagn är smalare än min kompis Emmaljunga Cerox (Tror jag den heter) och den rullar 100000 ggr enklare. Den är väldigt lättrullad och vi har gått många mil i skogen med vagnen.

Sen går ju inte vagnarna idag att jämföras med de när vi var små. När min lillebror föddes 91 så låg han i vagnen, mamma fäste en sittdel i fotändan där syrran satt och jag åkte på en ståbräda!

Sen går ju inte vagnarna idag att jämföras med de när vi var små. När min lillebror föddes 91 så låg han i vagnen, mamma fäste en sittdel i fotändan där syrran satt och jag åkte på en ståbräda!

Fast det var väl en syskonsits? Inte en vanlig sittdel?
Så hade mina småsyskon också i början av -90talet. :)

OnT:
Vi har en Emmaljunga Duo Edge (eller Edge Duo? :confused: ) som vi köpte på blocket för nästan ingenting. Och liggdelen är ENORM! Tycker jag... Men jag har ju inte en så stor unge. Han fick ligga med ihoprullade filtar på sidorna för att inte rulla omkring och i fotändan förvarade jag både det ena och det andra. :D
Hela vagnen känns stadig, ungefär som en pansarvagn. ;)

Vi har en Emmaljunga Edge Duo och den har en helt enorm liggdel, får plats massor nere i fotändan fortfarande (bebis är 5 mån nu). Vagnen är mkt robust och rullar bra i skog och mark. Lufthål med myggnät finns i suffletten, myggnät för hela liggdelen och senare sittdelen finns också att veckla ut från suffletten. Regnskydd sitter fast i en liten påse på chassit under vagnen.

Den enda nackdelen har varit att den är lite stor/tung ur packnings-synpunkt. Men i övrigt är vi jättenöjda med den!

Jag har en Brio kombi nånting som har funkat jättebra för min bebis som vägde 4 kg när han föddes. Han kunde ha den ända tills han blev 5 månader och kunde rulla över, då blev jag rädd att han skulle trilla ut. Så stor nog är den definitivt! Men jag vill ge ett råd om du köper Brio, köp teleskophandtag och inte det där som är "brutet", det första är mycket skönare att köra med. Jag hyrde vagn senast jag var hemma och fick då en ny Brio med ett "brutet" handtag.

Min funkar absolut super att köra på grusvägar i bergen med, skulle rekommendera den till vilken friluftsmänniska som helst!

Vi har en Emmaljunga med både ligg och sittdel.
Bra att köra, stor liggdel (tycker även sittdelen är stor och bra)
Lätt att ta isär om det behövs och liggdelen kan separat användas som vagga. Perfekt när man åker bort

Jag har en Brio Men jag vill ge ett råd om du köper Brio, köp teleskophandtag och inte det där som är "brutet", det första är mycket skönare att köra med.

Håller absolut med om hellre teleskophantag!
Enklare att höja och sänka och skönare att dra med.
Sen förklarade en säljare för oss att man kom längre ifrån vagnen med teleskop när den var på högsta, än med ett vikbart på högsta läget. Vilket kan vara bra om man är lite längre, så man inte slår i fötterna i vagnen när man går.

Men sen antar jag att andra har andra uppfattningar och trivs bättre med det vikbara hantagen :D

Och dessutom, nu när Sam sitter i sittdelen och jag har honom vänd mot mej och teleskopet på det lägsta så blir vagnen jättetung när man ska svänga, men drar jag ut handtaget så blir tyngdpunkten på rätt ställe och man svänger lätt igen.
Fast om han är vänd åt andra hållet har jag inte det problemet alls (men vem vill det, man vill ju titta på älsklingen hela tiden :love:)

kl

Tack för era svar!

Har jag förstått det hela rätt om duo vagnar = två separata delar (en liggdel och en sittdel) och kombi vagnar= sittvagn + mjuk- eller hårdlift som man lägger direkt i sittdelen?

Vilken typ av chassi föredrar ni?

//Julia

Du har fattat det rätt

Till första barnet hade jag en Brio Duo, och liggdelen till den bara :love: jag.

Till andra barnet har jag en Brio Kombi (med mjuklift) och gillar inte alls liggdelen (däremot vet jag ju inte hur de är med hårdlift)

Chassina är samma på båda modellerna, dvs att sittdelen är likadan, skillnaden är ju bara att man till Duo-vagnen har en separat ligginsats

(Innan någon frågar... Anledningen att vi bytte vagn mellan 1:an och 2:an var att första vagnen inte hade reglerbart handtag, och eftersom jag dels är lång, dels har en axelskada sedan 9 år tillbaka så blev det jättejobbigt att gå några längre sträckor med vagnen, eftersom jag inte kunde vila armarna på handtaget. Nu har vi teleskophandtag på vår vagn, helt underbart)

Tack för ditt svar!

Men jag har förstått att det finns både lättvikts chassi och compakt chassi. Vilket är bäst? Fördelar/nackdelar?

//Julia

Jag har ju köpt begagnade vagnar vid båda tillfällena, så jag har bara testat lättviktschassit, vilket jag tycker fungerar mkt bra. Fördelen med kompaktchassi är väl att hjulen förs ihop på längden när vagnen fälls ihop, vilket gör att den tar mindre plats, men å andra sidan så tar ju ligginsatsen iaf större plats än hjulbasen, så den fördelen har man ju inte nytta av förrän man bara använder sig av sittdelen (eller tar bort/lyfter ur liggdelen)

Jag trodde jag skulle slippa inhandla barnvagn, men den gamla begagnade vi har i källaren var det visst nåt fel på. Så vi måste ändå köpa ny, så nu börjas det letas. Finns väldigt många fina begagnade ute på blocket tycker jag, kring tusenlappen.

Sambon tyckte deras däck var besvärliga, de fick köra till macken och pumpa upp dem ganska ofta. Är det ett vanligt fel, att de läcker luft? Vilka vagnar har annars inte luftpumpade däck, vilket är bäst tycker ni?

Sneglar på flera fina från typ -04 som är snygga och enkla, svarta eller mörkblå. Sån här stadig åkpåse ingår nästan alltid (är det den som kallas mjuklift :confused: eller är det insats, eller är det samma sak) och verkar ju hemskt praktisk att bara lyfta ur och bära in om barnet sover. Mest Emmaljunga och Brio som ligger ute, och 1000 kr känns ju verkligen överkomligt.

Vi har köpt beggat och jag rekomenderar det. När barnet börjar sitta så blir man snabbt och blir sugen på en smidigare sittvagn. Att köra omkring med en pansarvagn på mataffären lessnar man snabbt på, då kan man iställat lägga pengar på en bra sitvagn :) Vi har en EL city cross 07 och det finns ö h t ingen sittkomfort i den för ett barn på 6 mån som vill börja sitta. Säkerhetsbältet börjar 1 dm ovanför hans huvud och själva sittdelen är inte "sittformad" på något vis. Men vagnen är jättebra att ha de gånger vi är ute och knallar off road.

Jag gillar däck som inte måste pumpas eftersom att vi kan befinna oss i skogen timtals hemmifrån. Då vill inte jag ha punka.

Ja självklart mena jag en syskonsits.

Så här ser min vagn ut (inte den bästa bilden men orkar inte leta). Jag och mannen är rätt så korta (165 & 175 cm) och har inga problem alls med att ställa handtaget.

phpfsjrde.jpg

I Vi Föräldrar för kanske, 4-5 månader sen, var ett test med vagnar med teleskophandtag och alla blev underkända!

Ett stort minus är selen, man måste knäppa loss eller spänna om för att fälla till halvligg eller liggläge. Hade vart 1000 ggr bättre om selen satt fast bara på ett ställe i bak.
phpbacrb3.jpg

Senast ändrad:

Min kompis make som är 2 meter kunde inte gå med teleskophandtag för då gick vagen "för sig själv 4 meter framför honom".

Jag hade lufthjul på vår förra vagn, fick laga punkteringar stup i kvarten (hade ett av de gamla, vita hårdgummidäcken med jämt, som reservdäck :D). Är jätteglad att vår nuvarande vagn INTE har lufthjul.

Tror att alla vagnar finns att få tag i utan lufthjul, vi har en Brio Nova från -04 med vanliga hårdgummidäck som vi gav 500kr för begagnad förra hösten. Den har en mjuklift som kan göras om till åkpåse. Som åkpåse är den säkert bra (har inte hunnit testa ännu) men som ligginsats/lift helt värdelös enligt mig. Hade MKT hellre haft en hårdlift med stadiga sidor och sedan köpt en separat åkpåse

Vi har en Brio Nova med mjuklift till. Den är mindre än Happyn. Om man jämför med Emmaljunga tycker jag våran vagn är mycket smidigare och lättare att 'köra'. Också bra med det justerbara handtaget då jag är 147 cm och sambon 185 cm lång. :D

kl

Nu rotar jag i djungeln igen...

Vi ska åka runt och titta lite på barnvagnar nu till helgen, så nu måste jag tänka igenom några saker!

Är det värt att satsa på en duo istället för en kombi? Jag menar, hur länge vill barnet ligga ner (hur länge får de plats i en hårdlift i en kombivagn?)? För om det ändå är så att ungen vill halvsitta/sitta upp efter några månader, så kanske man ändå kan köra på en kombi och bädda i sittdelen när hon vill sova? Vad jag förstått är utrymmet större i en duo vagn. Är hårdliftar oftast mer rymliga än mjukliftar? Tycker att det känns säkrare med en hårdlift (för visst kan man välja på hård- och mjuklift till kombivagnar?).

//Julia

Man har ingen nytta av sittdelen de första 5 månaderna ungefär. Det är ganska lång tid att inte ha det riktigt mysigt, speciellt om du ska bädda gosigt och kanske ha på regnskydd mm på vagnen.

Jag hade helt klart satsat på en hårdlift och separat sittdel. Den är oftast rymligare och mysigare än en mjuklift.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag lurar lite på att skaffa en ny vagn. Har en Brio Sing som har både fördelar och nackdelar, och nu när L ändå är för stor för att ha...
2
Svar
33
· Visningar
5 056
Senast: Bollen
·
Gravid - 1år Vi har börjat titta lite smått på barnvagnar och har kommit fram till att vi vill ha en "klassisk" barnvagn, alltså fyra fasta hjul...
2
Svar
23
· Visningar
2 006
Senast: Lydia
·
Gravid - 1år Funderade igår tillsammans med sambon på hur länge barnet ligger ner i vagnen, och när man ska börja använda sittdelen? Förstår ju att...
Svar
19
· Visningar
1 366
Senast: vindvissla
·
N
  • Låst
Övr. Barn Vad hade ni för barnvagn den första tiden? enkel liggvagn, kombivagn osv? märke? Har flera kompisar som har barn. den ena köpte en...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 585
Senast: Zoya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar