Barnsäkerhet i buss?

Jenka

Trådstartare
Någon som har koll? Bäst att sitta baklänges även i buss, trots avsaknad av stol? Med bälte eller riskerar det att skada?

Någon som har koll? Bäst att sitta baklänges även i buss, trots avsaknad av stol? Med bälte eller riskerar det att skada?
Det är alltid säkrare att sitta bältad än att inte göra det. De skador som ett bälte kan orsaka är små jämfört med de som barnet (och medresenärer) kan få om det inte sitter bältat. Sätt på bältet ordentligt inte ev trepunktbälte under armen, då fungerar det som ett tvåpuktsbälte och håller inte tillbaka barnets tunga huvud vid en kraftig inbromsning eller krock. Man kan ha en tunn tröja eller duk mellan barnet och bältet om man är rädd att det ska skava mot halsen. Eller om man har möjlighet, ta med sig en bälteskudde.

Finns det bakåtvända säten i bussen så är det förstås allra säkrast för ett litet barn med förhållandevis tungt huvud. Annars är bältad i framåtvänd stol det säkraste.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 447
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 191
Juridik & Ekonomi Vi ska såklart kolla med bolagen, men mitt går inte att nå idag. Både jag och maken har inkomstförsäkring och har därför känt oss ganska...
Svar
13
· Visningar
948

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka