Barns utveckling

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Carpe_Diem

På ett seminarium här om dagarna så tog de upp en ganska bra sak, gällande barn och skapa trygghet för dem som små.
Det står också i ett antal böcker som används för lärarprogrammen.:devil:

Ett barn där mamman kommer så snart ungen skriker blir tryggare av att mamman alltid kommer än, att den skulle låta bli. En del mammor anser att barnet skulle bli bortskämt då, men istället så känner den sig otrygg. Däremot ska inte mamman störa den om den inte skriker.:bow:

Ett barn med flerspråkiga föräldrar ska för att underlätta dess läs och skrivutveckling, höra båda språket ordentligt hemifrån. Dvs den ena föräldern snackar med den på ett språk och den andra på ett annat, då utvecklas språket bättre för barnet och barnet känner sig inte förvirrad. Men föräldrarna får inte bryta mönstret utan måste konsekvent tala på samma språk hela tiden till barnet.:bow: :rofl:

Oavsett ålder i skolan måste inlärningen ske på ett lekfullt sätt samt att barnet känner sig kompent och att den klarar av uppgiften, med detta sedan även växer. Barnen i alla åldrar måste känna en lust att lära sig det nya. Lektionerna får alltså inte bli tråkiga och förutsägbara, utan måste vara varierande. På det sättet så får vi positiva elever i skolan. Den språkliga socialisationen ska mötas på den nivå varje elev är. Beroende på hur det är hemma har alla barn olika språkliga socialisationer dvs olika literacy events (språkliga praktiker och erfarenheter).

:bow: Va anser ni som föräldrar och kommande lärare, ridinstruktörer?:confused: :bow:
 
Sv: Barns utveckling

Tja vad ska jag säga som förälder, fd ridlärare, och ledare för diverse barngrupper.
Det var väl inga nyheter.
Fast det är tusan så mycket svårare att vara bra pedagog för sina egna barn än för andras.
 
Sv: Barns utveckling

Carpe_Diem skrev:
Ett barn där mamman kommer så snart ungen skriker blir tryggare av att mamman alltid kommer än, att den skulle låta bli. En del mammor anser att barnet skulle bli bortskämt då, men istället så känner den sig otrygg. Däremot ska inte mamman störa den om den inte skriker.:bow:

Vad händer om pappan tittar till barnet? Är barnet dömt till bokstavsdiagnoser, ungdomskriminalitet och ett liv på samhällets skuggsida då?
 
Sv: Barns utveckling

Nu vet jag inte hur många terminer du har studerat, men med tiden så lär man sig att ta en del på lärarlinjen med en nypa salt. ;) Man måste lära sig att sålla, det som lärs ut är inte alltid det som fungerar i verkliga livet...

Dessutom så kan man inte vara pedagog till sina egna barn (är min erfarenhet iaf).
 
Sv: Barns utveckling

Carpe_Diem skrev:
Oavsett ålder i skolan måste inlärningen ske på ett lekfullt sätt samt att barnet känner sig kompent och att den klarar av uppgiften, med detta sedan även växer. Barnen i alla åldrar måste känna en lust att lära sig det nya. Lektionerna får alltså inte bli tråkiga och förutsägbara, utan måste vara varierande. På det sättet så får vi positiva elever i skolan. Den språkliga socialisationen ska mötas på den nivå varje elev är. Beroende på hur det är hemma har alla barn olika språkliga socialisationer dvs olika literacy events (språkliga praktiker och erfarenheter).

:bow: Va anser ni som föräldrar och kommande lärare, ridinstruktörer?:confused: :bow:

Jag undrar bara hur mycket av detta som kan uppfyllas i praktiken med alla indragningar i skola och barnomsorg... :cool:

Kan tillägga att i sonens skola (högstadium) blir det lärarlösa lektioner då lärarna är hemma vid ex sjukdom eller VAB............
 
Sv: Barns utveckling

mandalaki skrev:
Vad händer om pappan tittar till barnet? Är barnet dömt till bokstavsdiagnoser, ungdomskriminalitet och ett liv på samhällets skuggsida då?

Nja.... ser du, det där är lite kluvet. Barn lär vara särskilt disponerade för kriminalitet och huliganism om fadern är frånvarande. Har jag hört.
 
Sv: Barns utveckling

Jo, jag tänkte allt på det. Den enda gång pappan spelar roll för barnet är alltså när han är frånvarande. Så uppmuntrande.
 
Sv: Barns utveckling

Carpe_Diem skrev:
Ett barn där mamman kommer så snart ungen skriker blir tryggare av att mamman alltid kommer än, att den skulle låta bli.

Detta tror jag stämmer väldigt bra. Sedan om det är mamman eller pappan spelar ingen roll. Ett barn blir tryggare av att veta att mamma/pappa alltid finns i närheten när det behövs. Å andra sidan tror jag att ett barn som får skrika en stund blir tuffare och självständigare.

Ett barn med flerspråkiga föräldrar ska för att underlätta dess läs och skrivutveckling, höra båda språket ordentligt hemifrån. Dvs den ena föräldern snackar med den på ett språk och den andra på ett annat, då utvecklas språket bättre för barnet och barnet känner sig inte förvirrad. Men föräldrarna får inte bryta mönstret utan måste konsekvent tala på samma språk hela tiden till barnet.

Detta stämmer kanske till viss del. Kan bara uttala mig från egen erfarenhet. Min mamma är från Tyskland. Vi har aldrig talat annat än svenska hemma. Enda undantaget var när min mormor kom och hälsade på, då talade vi tyska när hon var närvarande. När jag slutade gymnasiet talade jag flytande tyska och skrev lika bra. Jag lärde mig tyskan genom att tillbringa i stort sett varje sommarlov hos min mormor som inte kunde ett ord svenska.

Oavsett ålder i skolan måste inlärningen ske på ett lekfullt sätt samt att barnet känner sig kompent och att den klarar av uppgiften, med detta sedan även växer. Barnen i alla åldrar måste känna en lust att lära sig det nya. Lektionerna får alltså inte bli tråkiga och förutsägbara, utan måste vara varierande. På det sättet så får vi positiva elever i skolan.

Tror jag visst stämmer. Problemet är bara som Yamaha säger, att det är svårt att omsätta i praktiken pga alla neddragningar inom skolan.
 
Sv: Barns utveckling

Carpe_Diem skrev:
Ett barn där mamman kommer så snart ungen skriker blir tryggare av att mamman alltid kommer än, att den skulle låta bli. En del mammor anser att barnet skulle bli bortskämt då, men istället så känner den sig otrygg. Däremot ska inte mamman störa den om den inte skriker.:bow:

Ett litet tillägg: Så vitt jag har förstått det gäller väl detta under barnets första år. När det är så litet kan man inte skämma bort dem med nog uppmärksamhet. När de blir lite äldre måste man ju låta bli att gå dem till mötes varje gång de skiker.

Jag kan tänka mig att det är svårt som förälder att plötsligt ändra sina vanor... lätt att bli curlingförälder då...
 
Sv: Barns utveckling

break_a_leg skrev:
Nu vet jag inte hur många terminer du har studerat, men med tiden så lär man sig att ta en del på lärarlinjen med en nypa salt. ;) Man måste lära sig att sålla, det som lärs ut är inte alltid det som fungerar i verkliga livet...

Dessutom så kan man inte vara pedagog till sina egna barn (är min erfarenhet iaf).
Jag värdesätter oerhört mycket det som jag får genom min utbildning på ILU och på alla kurser som jag läser nu under våren så fortsätter det bara att bekräfta det jag har vetat tidigare, om att skolan måste ha ett lekfullt, lustfyllt och stimulerande sätt att lära eleverna. De måste klara av att locka lära eleverna till de nya kunskaperna.
Skolan måste också anpassa undervisningen till varje individ mera och inom samma ämne kommer det att vara flera nivåer på eleverna och jag tycker det är bra det kravet på dokumentation för alla elever i alla ämnen. Men det kommer kräva en hel del tid av lärarna detta innan de får in rutiner och system på det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barns utveckling

Yamaha skrev:
Jag undrar bara hur mycket av detta som kan uppfyllas i praktiken med alla indragningar i skola och barnomsorg... :cool:

Kan tillägga att i sonens skola (högstadium) blir det lärarlösa lektioner då lärarna är hemma vid ex sjukdom eller VAB............
Det är synd om barnen som inte får tillräckligt.
Skolan tappar allt för många elever genom att inte lägga nivåerna som passar flera och inte få det lekfulla och lustfyllda eller stimulerande i deras undervisning.
 
Sv: Barns utveckling

Att individanpassa undervisningen ser fint ut på pappret. Och det funkar jättebra med en viss sorts elever. Jag har jobbat på en skola som jobbat med portfolio-metoden och det var inte helt lyckat.

Dokumentation hela vägen kan vara livsfarligt. I kommunen där jag jobbat en del inför man det nu. Det innbär att man på gymnasiet ska kunna kolla hur elevens motoriska utveckling var i förskolan. Gissa om vissa stämplas! Vansinnigt.
 
Sv: Barns utveckling

Håller med om att det inte är några nyheter, men det är viktiga ord som behöver uppdateras.

Däremot borde man inte skriva "mamman" utan förälder eller omsorgspersonen, just därför att det blir vanligare att det är andra än den biologiska mamman som finns för barnet under spädbarnstiden.



Man kan inte vara pedagog till sina barn, men man kan väcka lust till inlärning när de blir äldre.
Att inte bromsa dem genom att ofta säga nej, för att man själv inte orkar, utan vara med dem och kunna säga ja.
 
Sv: Barns utveckling

Carpe_Diem skrev:
Jag värdesätter oerhört mycket det som jag får genom min utbildning på ILU och på alla kurser som jag läser nu under våren så fortsätter det bara att bekräfta det jag har vetat tidigare, om att skolan måste ha ett lekfullt, lustfyllt och stimulerande sätt att lära eleverna. De måste klara av att locka lära eleverna till de nya kunskaperna.
Skolan måste också anpassa undervisningen till varje individ mera och inom samma ämne kommer det att vara flera nivåer på eleverna och jag tycker det är bra det kravet på dokumentation för alla elever i alla ämnen. Men det kommer kräva en hel del tid av lärarna detta innan de får in rutiner och system på det.


Ja, och det är hemma som man ger grunden för dessa förutsättningar.
 
Sv: Barns utveckling

Det gäller ju naturligtvis att dokumentationen sker på rätt sätt, men nu är det bestämt av regeringen och skolverket att detta ska ske, så då måste skolorna också anpassa sig.
Visst finns det risker med dokumentation men det finns det med allt. Skolverket och flera universitetslektorer håller på att utarbeta ett material som i tiden ska funka bättre än de idag.
 
Sv: Barns utveckling

Det som är bestämt är väl att alla ska ha individuella utvecklingsplaner - men hur skolorna ser på detta skiljer sig oerhört mycket åt!

Det finns ju fortfarande pedagoger som inte kan skriva uppföljningsbara mål...
 
Sv: Barns utveckling

us_lover skrev:
Å andra sidan tror jag att ett barn som får skrika en stund blir tuffare och självständigare.
Det tror inte jag. Jag tror att ett barn som skriker utan att deras vårnadshavare uppmärksammar det blir otryggt och osjälvständigt. Barn är totalt beroende av sina vårdnadshavare. Ett barn som vet om att de hela tiden finns i närheten, och föräldrar som är lyhörda, stöttande och trygga, ger barn som blir självständiga och trygga.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 878
Senast: Mirre
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 098
Senast: mars
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 592
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp