Barnpris på hotell

veteranix

Trådstartare
Sitter och bläddrar i en resekatalog och där gäller barnpriset endast t.o.m. barnet är 11 år. Är det normalt så att man betalar vuxenpris från och med att barnet fyller 12 år?

Sv: Barnpris på hotell

Sitter och bläddrar i en resekatalog och där gäller barnpriset endast t.o.m. barnet är 11 år. Är det normalt så att man betalar vuxenpris från och med att barnet fyller 12 år?

Ja, det är normalt. Fast många researrangörer har en klass "ungdom" också, med lite mindre än barnrabatt men ändå signifikant billigare än vuxen.

Ja, det är vanligt. Men det finns undantag och hotell som har barnpris upp till andra åldrar ända upp till 17 år. Och så är det barnets ålder på hemresedagen som räknas i de flesta fall. Om barnet fyller år under tiden man är på resan så är det den åldern som räknas.

En till aspekt på det här med barnpriser är att de normalt gäller när två betalande vuxna reser och barnet sover i extra bädd. Så ensamresande med barn betalar oftast för två vuxna.

Om det är paketresa med både hotell och flyg så kan det hänga ihop med vilka regler som flygbolaget har. Är inte helt uppdaterad på hur det är nu då min yngsta fyllt 18 och senaste resorna gått med bil/tåg. Men vi har under årens lopp ibland valt flygbolag efter vilka åldersregler de haft. Vissa har haft ½ priset upp till 12 och andra 30% upp till 18 och fullt precis över respektive åldersgräns. Riktigt trixande har det blivit när de rest själva och ev extra kostnad för assistens har fått adderas till flygresans pris.

Ett hotell som vi ofta bor på har stegvis rabatterat pris för barn (i föräldrars rum) upp till 12 års ålder, men det beror främst på att de har hel-/halvperson och att de då förväntas äta lika mycket som en vuxen. Och så stora barn brukar man inte heller vilja ha i extrasäng på rummet. I tre- och fyrbäddsrum är priset något lägre per person oavsett ålder.

Och så är det barnets ålder på hemresedagen som räknas i de flesta fall. Om barnet fyller år under tiden man är på resan så är det den åldern som räknas.

Antingen har detta ändrats eller så är det olika regler på olika bolag. Har flera gånger rest till USA med barn som fyllt "åldersgräns" där. Det har varit åldern på utresedagen som avgjort priset (gissa varför vi valt att resa just de datumen ;)) Om det även hade gällt hotel vet jag inte eftersom det inte varit aktuellt.

Det kan också vara olika regler i olika länder (även med samma bolag). I USA har det åtminstone tidigare inte alls varit lika generöst med barnrabatter som i Europa.

Liknande trådar

Övr. Hund Vill gärna höra andras erfarenheter gällande rutiner till hundar. Har två terriers. En airedale och en mindre foxfröken på 11 år. Min...
Svar
12
· Visningar
932
Senast: Migo
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 901
Senast: Thaliaste
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 743
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka