Barnlös... provrörsbefruktning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

Vi kunde inte ens få barn genom provrörsbefruktning. Äggen kunde inte ens befruktas utanför kroppen. Så allt var förgäves för oss. Vi fick pröva två ggr. Med allt vad det innebär med hormonsprutor och allt. På kuppen fick jag foglossning i över ett år. Hade så ont så jag kunde varken sitta eller gå knappt ligga. Så ville vi ha barn så var det adoption som gällde för oss. Sagt och gjort, vi ställde oss i kön. Nu har vi en snart 17 årig dotter från Korea. Hon kom till oss när hon var 4 månader och 4 dagar exakt. Så ha förströstan går det inte med provrör så kan ni adoptera. som vi gjorde. Och vi ångrar oss inte. Lycka till!
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

gejsa skrev:
Vi kunde inte ens få barn genom provrörsbefruktning. Äggen kunde inte ens befruktas utanför kroppen. Så allt var förgäves för oss. Vi fick pröva två ggr. Med allt vad det innebär med hormonsprutor och allt. På kuppen fick jag foglossning i över ett år. Hade så ont så jag kunde varken sitta eller gå knappt ligga. Så ville vi ha barn så var det adoption som gällde för oss. Sagt och gjort, vi ställde oss i kön. Nu har vi en snart 17 årig dotter från Korea. Hon kom till oss när hon var 4 månader och 4 dagar exakt. Så ha förströstan går det inte med provrör så kan ni adoptera. som vi gjorde. Och vi ångrar oss inte. Lycka till!

Läste på en sida om adoption, där stod att det kostade si och så mycket pengar. ex. 50 000 :- . Är det pengar man får ta ur egen ficka eller vart får man tag på det?

Berätta gärna mera om adoption.
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

Var på äggutplockning idag och fick den bistra uppmaningen att om det tar sig får jag inte rida förrens barnet är fött. :cry:

Hur har ni andra gjort?

Har för mig att "Silverkedjan" t.o.m. tävlade när du var gravid. Stämmer det? Vad sa de till dig?

Hästarna är mitt allt och får jag inte rida på 9 månader vet jag inte vad jag ska göra. OK, det kommer ju något gott ur det hela.

Tacksam för förslag/ tips på hur ni har gjort. :bow:
Även ni som blivit gravida på naturlig väg är välkomna med förslag.
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

frågade du varför?

Det beror ju på varför man har låg fertilitet. Men i mitt fall hade jag ju helt normal livmoder och livmoderhals, så att den skulle tappa bebin lättare än någon som inte gjort IVF fanns ingen anledning att tro.

Har man svag cervix ska man hålla sig jättestill. Men annars ???

Jo jag red fast jag hade jätteont av foglossning så det var kanske inte så smart :p Jag hade en häst i träning för SM.

Men bebin gillade det, han brukade somna och sluta kickboxas :D

Förresten red jag Hubertusjakt helgen efter implantationen. Med 7 liter vätska i buken och nästan inget blodtryck :crazy: Man KAN vänta tills man vet att man inte får ett överstimuleringssyndrom...
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

Pratar gärna via pm, har gjort många IVF:er men har nu en dotter som kommit via adoption.
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

Felet ligger ju inte hos mig utan maken. Jag har "normal" livmoder.

Anledningen var att det "skumpade" och risken var stor att man trillade av. Vad får man göra då? Allt "skumpar" ju mer eller mindre. Visserligen var det sköterskan som sa detta. Jag får prata med läkaren om detta sedan.

Låter lite farligt med Hubertusjakten... Tur att allt gick bra.

Jag får väl låta bli att rida tills jag vet svaret på gravtestet. (17/4)
Sedan ska jag ta ett långt snack med läkaren.

Tack för att du tog dig tid.;)
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

Saga skrev:
Var på äggutplockning idag och fick den bistra uppmaningen att om det tar sig får jag inte rida förrens barnet är fött. :cry:

Hur har ni andra gjort?

Har för mig att "Silverkedjan" t.o.m. tävlade när du var gravid. Stämmer det? Vad sa de till dig?

Hästarna är mitt allt och får jag inte rida på 9 månader vet jag inte vad jag ska göra. OK, det kommer ju något gott ur det hela.

Tacksam för förslag/ tips på hur ni har gjort. :bow:
Även ni som blivit gravida på naturlig väg är välkomna med förslag.

Jag har en som kommit till på naturligt väg och så en IVF-bebis och jag kunde inte tänka mig att kravla mig upp på hästryggen när jag var gravid... men det kan ju bero på att jag inte hade ridit alls på flera år när jag blev gravid och med 2:an hade jag rejält med foglossning tidigt....

min lillasyster (som inte hade några problem att bli gravid) har en sån där häst som "man kan lita på i alla väder" och hon red (och körde) HELA sin graviditet, tävlade lite låga hoppklasser med (Staren är en pensioneras travare så hon har inte så höga krav på sig att hoppa högt :D ) och det har inte varit några problem, hon sa att så länge hon kunde komma av hästen så skulle hon fortsätta... sista ridturen gjorde hon förra onsdan och bebisen kom i tisdags (2,5 veckor tidigare än förväntat)
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

Låter bra.

Jag är inte ute efter att få tävlinsrida och tävla m.m. Det enda jag vill är att njuta av hästen och naturen från hästryggen för det får mig att slappna av.

Hästen är en "liten" islänning på 1,35 OCH vi har "handikappramp" så komma upp på hästryggen borde inte vara några problem.
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

Lättad...:bump:

Jag hade i "bedövningens rus" fattat fel.
Man får/bör inte rida förrens svullnaden på äggstockarna gått ner, det tar ca. 3-4 veckor ifrån inplantationen. Så nu har jag "bara" ridförbud i 4 veckor istället för 9 månader.

Ok, jag satte in ägget idag så jag vet ju inte ÄN om det tagit sig.

Nästa goda nyhet var ju att denna gång var vår sista "fria" behandling och denna gång gick det att frysa ett ägg. Så även om vi inte har en till "gtais" behandling blir det inte lika dyrt som en hel behandling eftersom de bara behöver sätta in ett redan befruktat ägg nästa gång.

Nu kan jag sova lungt.:banana:
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

Håller tummarna för att det kommer att gå vägen den här gången. Lycka till!
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

Hästen är en "liten" islänning på 1,35 OCH vi har "handikappramp" så komma upp på hästryggen borde inte vara några problem.
Komma upp brukar inte vara några större problem, det svåra är faktiskt avsittningar... ;)
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

Tack!
Jag mår så mycket bättre den här gången och det är skönt att få "vädra" sina åsikter på buke med andra som vet vad jag pratar om.
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

ameo skrev:
Komma upp brukar inte vara några större problem, det svåra är faktiskt avsittningar... ;)

I och för sig, men man kan använda rampen när man ska av oxå.;)
Eller hoppa av med ryggen mot hästen och glida som en rutchkana ner.
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

Saga skrev:
Ok, jag satte in ägget idag så jag vet ju inte ÄN om det tagit sig.

Vad spännande! Håll oss underrättade!!

Kram från Sunshine som väntar på ICSI försök Nr 2...
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

Sunshine skrev:
Vad spännande! Håll oss underrättade!!

Kram från Sunshine som väntar på ICSI försök Nr 2...

Javisst.;)

Ska ni sätta in fruset ägg eller göra om hela proceduren med sprutor och så?
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

Vi ska göra om hela proceduren. Vi har iofs 3 ägg i frysen men eftersom det bara är 50/50 att de överlever upptining (och mindre chans att de fäster samt större risk för missfall :crazy: ) så tyckte doktorn att det var bättre att köra en ny omgång och förhoppningsvis få fler till frysen så vi har lite att ta av nästa gång. Men jag väntar och väntar på min mens.... den har inte kommit igång ännu efter missfallet :(
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

Låter jobbigt, gå och vänta på mensen sä där. Min började krångla och var dessutom tvungen att invänta två menstruationer innan jag fick börja. Är det samma för er?

Hur länge får ni ha äggen i frysen?
I Sverige får de bara vara i 5 år sedan måste man ansöka om dispens för att ha kvar dem där.

Lycka till! Jag tänker på dig. *håller tummarna*
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

Till er som vet: :angel:

Denna gång fick jag inte överstimuleringssyndrom, inget illa mående och inga överkänsliga bröstvårtor INNAN äggutplockningen som jag fick förra gången.

Jag satte in äggen igår och idag har jag mått illa hela dagen, svullen i magen och nu på kvällen började jag känna av mina bröstvårtor. (känsliga för beröring)

Är detta "bieffekter" av hormoner jag fick innan äggutplockningen eller?

Tack på förhand! :bow:
 
Sv: Barnlös... provrörsbefruktning

hmmm...*tänker*
Tar du progesteron nu? Det kan ju ge såna bieffekter :(

Jag hade ont i brösten och magen, mådde illa osv i ungefär en vecka efter ägglossningssprutan (kände mig verkligen jättegravid!), sedan mådde jag toppen i ett par dagar (och det blev jag skitsur för :D ), sen fortsatte jag att må bra men brösten växte plötsligt en hel stl över en natt. Det var exakt en vecka efter ägginsättningen. Vidare gravtecken fick jag inte förrän efter positivt test.

Men det är ju så olika från person till person så det är svårt att säga. Det är såpass tidigt ännu också...vänta en vecka till och se hur du känner då!

*håller tummarna jättehårt*
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 508
Senast: Modest
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 383
Senast: Tuggben
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 322
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 553
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp