Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Brandgul

Trådstartare
Är det bara jag som tycker att det är konstigt att man har sina barn 6-8 h på förskola fast man själv är hemma? Arbetslös, föräldraledig med yngre syskon eller hemma 1 vecka med sjukt syskon?

Hur resonerar de/ni som har det? Från vilken ålder tycker ni att barnen har det bättre på förskolan än hemma hos sina föräldrar och varför?
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Är man hemma med sjukt syskon så tycker jag att det är helt ok att lämna det andra syskonet, sjuklingen brukar vara ganska trött och behöver vara ifred.
Har man långt till dagis så blir det nog så att man låter båda vara hemma för att slippa resan.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Jag resonerade som du förr, men nu har min fyraåring tvingat mig att tänka om, hon fullkomligt älskar att vara på dagis, så för hennes skull får hon gå de 15 timmar/vecka man är berättigad till som arbetslös/föräldraledig
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Är det bara jag som tycker att det är konstigt att man har sina barn 6-8 h på förskola fast man själv är hemma? Arbetslös, föräldraledig med yngre syskon eller hemma 1 vecka med sjukt syskon?

Hur resonerar de/ni som har det? Från vilken ålder tycker ni att barnen har det bättre på förskolan än hemma hos sina föräldrar och varför?

För det första få man inte ha barnet på förskolan mer än 15 h/vecka om man är arbetslös eller föräldraledig. Det betyder oftast 3 h/dag, olika i olika kommuner.

För det andra så beror det på barnet. Min fyraåring skule bli tokig att vara hemma jämt, och bara umgås med lillasyster. Han älskar sina förskolekompisar! Finns ju inga barn hemma på dagarna, alla andra är ju på förskolan liksom. Jo, det finns ju öppna förskolan, så då skulle man ju gå dit istället. Min son har älskat förskolan från början (började som 1,5 åring) och sprungit dit och varit svår att få hem. Men han har aldrig gått lägre än 6 h/dag som mest.

För det tredje så tycker jag det är helt OK att ha barn på förskolan om man är hemma med ett annat sjukt barn, hur kul är det för det friska barnet om föräldern inte kan gå ut eller inte har tid att leka pga det sjuka barnet?

För det fjärde så kan det vara viktigt för barnet att vardagen fortgår någorlunda som vanligt om han/hon får småsyskon. Att det har sina kompisar och rutiner kvar. Men det är säkert individuellt.

Jag ser faktiskt inte förskolan som barnpassning/förvaring, utan pedagogisk verksamhet som barnet mår bra av. Kanske beror det på vilka förskolor det är, hur kvalitén är. Vi har haft turen att ha sonen på fantastiska förskolor, med underbar engagerad personal, med mycket teman och mycket utevistelse!:bump:

Men på semester skulle jag aldrig ha barnen på förskolan. Då vill jag ju umgås med familjen!
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Men vart tycker du att gränsen går? Skulle du ha henne 30h där om du fick? 40h?
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Det är olika från kommun till kommun. 30h i veckan är OK i vissa kommuner.

Från vilken ålder skulle du lämna ditt barn till förskola fast du är hemma? 1 år? 2 år? 3 år? Och hur många timmar om du fick? 15h? 30h? 40h?
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Hur lång tid är det okej att det friska barnet är på förskolan när man är hemma med ett sjukt barn? Ska barnet vara där halvdag eller vara borta lika länge som den andra förälderna är borta? Är det okej att vara hemma med sin 4 åring och låta en 1½ åring vara heldagar på förskolan samtidigt?
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Vår yngsta ska börja på förskolan efter jul, hon är då ca 1,5 år. Då ska hon gå 3h/dag. Mer skulle jag inte låta henne gå.

Runt ca 2 skulle jag tycka att det är OK med kanske 5 h/dag, beroende på hur gott hon trivs.

Sonen har som sagt inte gått mer än 6 h/dag, fast han får gå mer. Så 30 h/vecka räcker gott tom skolåldern tycker jag. Det är skönt att lämna sonen precis innan samlingen (ca halv 10, då kan man slöa på morgonen) och hämta efter fruktstunden på em. Då har han hunnit med aktiviteterna på fm (nu har dom sagoperiod med mycket dramatisering), lunch och en lång utevistelse.

Men, detta är om barnen trivs! Skulle så inte vara fallet skulle jag sträva efter att byta förskola och låta barnet vara hemma under tiden jag letade (om jag var arbetslös/föräldraledig).

Jag vet inte riktigt hur reglerna är för att ha barnen hemma då man är arbetslös. Är det OK? Får man stämpla 100% om man inte har barnomsorg?
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Är 4-åringen feberdäckad, så ja, då är det ok för 1½-åringen att vara hela dagen där.
Den har, om den trivs på sitt dagis, betydligt roligare där.
Sen är det ju olika i olika familjer.
Är stora syskonet halvrisig så skulle jag troligtvis hämta lite tidigare (bor nära)
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Bra frågor, Brandgul.

Jag tänkte att om man är arbetslös och måste ha dagisplats, kan man inte då göra så att man inte har barnen där lika långa dagar som om man jobbade? Tex om jag hade dagis och var arbetslös, kanske någon dag kunde barnet vara helt hemma för jag hade inga ärenden att göra som är jobbsöksrelaterade som tex intervju. Andra dagar lämnar man den tid man behöver för att söka jobb, kanske åka på intervju/till AF etc. Man måste väl inte följa strikt de timmar man får ha max?
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Jag har inte heller någon aning om hur reglerna ser ut med stämpling. Jag är varken förälder eller arbetslös. :)

Om de har samling kring halv tio, när går de ut och hur länge är de ute? När äter de lunch? Nu blev det lite OT, men jag reagerade :p
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Men är det alltid viktigt att man har jätteroligt varje dag? Är det verkligen så tråkigt hemma? Det är ju rätt så tråkigt på förskolan också emellanåt. Man måste vänta på sina kompisar. Kunna sitta still och vara tyst osv. Även om man trivs så är ju inte varenda sekund rolig, om du förstår vad jag menar :)
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Beror på barnen . Min ena kunde inte vilda hästar hålla hemma från dagmamman (mina barn började hos dagmamma när de var 2 år 4 mån). Den andra hatade varje dag hos dagmamma/senare dagis, men var tvungen att vara där förstås (totalt sett var det inte så mkt, både jag och barnens pappa har varit hemma mkt så han slapp undan rätt mkt). Så...det beror på barnet, tycker jag.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Från förskolans håll måste du defenitivt inte ha barnen där maxtiden! Du kan hämta i princip när du vill. Men just under mat och samling är det väl mindre smidigt! De behöver heller inte komma varje dag om man inte känner för det. Jag kan inte tänka mig att man inte får stämpla bara för att ens barn är hemma, men jag har ingen koll på det faktiskt... Men så kan det väl ändå inte vara!?
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Från vilken ålder tror du att ett barn kan börja bestämma det? Kan man säga att en 2 åring är svårt att hålla hemma? När de börjar bli 3 år så förstår jag det :)
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Jag har inte heller någon aning om hur reglerna ser ut med stämpling. Jag är varken förälder eller arbetslös. :)

Om de har samling kring halv tio, när går de ut och hur länge är de ute? När äter de lunch? Nu blev det lite OT, men jag reagerade :p

Vad jag menar är att din fråga om varför man har barn på förskola när man är arb.lös kanske har svaret; för att man måste!

På sonen förskola är det såhär:
De har samling halv tio ca, har sedan aktiviteter inomhus (typ målar eller liknande efter olika teman, som hösten, myror eller sagor). Lunch äter de halv 12-12, sen går de ut och är ute till fruktstunden halv tre. Kl tre hämtar jag en nöjd avbusad son! :) En dag i vecka är det på tur och äter lunch på turen. Då går de ca halv tio och kommer tillbaks kanske runt ett-två.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Aha du menar så! Jag hoppas verkligen inte att det är så... Det låter ju helt... Knasigt i så fall...

Aha! Jag tänkte väl att det annars blir tight att hinna ut innan lunch!
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

som den politiker jag är hoppar jag in och svarar :D

att man får ha barnen på dagis när man är arbetslös är väl inte så konstigt? Det ska ju då vara en "heltidssysla" att söka jobb och hur går det med att ha barn hemma?

Dessutom är dessa 15 timmar inte till för föräldrarna utan för barnen. Tanken är att de ska få del av den pedagogiska verksamhet som förskolan ska vara samt tränas socialt. Låter byråkratiskt men forskning visar att barn som gått på förskola har lättare att klara sig socialt senare då de tidigt fått lära sig att umgås i grupp och att klara det sociala spelet.
 
Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?

Men hur tidigt tillgodoser man de behoven? Lär man sig det sociala samspelet när man är 1½ år? 2år? Kan man inte ta igen det som 4 åring? Många förskollärare som jag pratat med säger att barn under 3 år mår bäst av att vara hemma. Politik eller ej...

Sen kan jag hålla med om 15 i veckan. 3 h per dag låta legom. Men det finns de som har barnen där det dubbla även om de är hemma. Men det verkar som att de flesta tycker att det är försvarsbart, även när det gäller mindre barn. Själv tycker jag, som jag började med, att det är konstigt. Men jag har ju fått höra olika förklaringar här och det är självklart att jag tar till mig av de argumenten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 694
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 877
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 153
Senast: Praefatio
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp