Åhhh gorgonzolaspäckad oxfile. Med potatisgratäng. Det var tider det.Har en rätt som jag inte minns namnet på men den var så gräslig så har bara ätit det en gång i barndomen.
kött med mögelost i 🕳
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Åhhh gorgonzolaspäckad oxfile. Med potatisgratäng. Det var tider det.Har en rätt som jag inte minns namnet på men den var så gräslig så har bara ätit det en gång i barndomen.
kött med mögelost i 🕳
Fisken med smul kan nog vara sk Fransk fiskgratäng. Det fick vi i skolan och jag älskade den! Det finns recept om du googlar. Jag trillade över recept för ett par år sedan och gör den regelbundet sedan dess. Dottern älskar den!Min familj gjorde rätt sällan svensk husmanskost. Mamma tyckte inte om det. Så det blev främst medelhavsinspirerat.
Men i skolan, hos kompisar och ibland om pappa gjorde etc så minns jag en del saker:
I skolan var det någon torsk med ngt smul på som var som örter och ströbröd med smör typ på. Den var jättegod då iaf. Jag skulle gärna testa igen.
Tyckte också om såsen man fick till fiskpinnarna tex i skolan.
Sen åt man ju kräm med mjölk också. Jättegott!
Rent äckligt var ju flygande jacob, kassler med ananas etc. Hatar frukt i varm mat!
Iom att vi hade segelbåt åt man ju speciella saker där ibland iom att kylen ju var liten.
De där färdiga påsarna med sås, dressing, Varma koppen, minestronesoppa eller tomatsoppa med pasta typ åts då. Och konserver med Findus köttfärs, ravioli, fiskbullar etc. Pappa gillade Bullens pilsnerkorv och sån där vidrig skinka på burk. Det fick han ha ifred.
Han älskar också bruna bönor och stekt falukorv och varm macka med falukorv, ägg och smält ost. Så det kunde vi äta också om ingen orkade laga mat.
Chips/grönsaker och dip är heller inget jag kör med nu.
När man började bli så pass gammal att man lagade mat och hade middagar etc körde vi ofta raclettegrill med lövbiff, ost och potatis etc.
Och så gjorde vi ofta lövbiff med potatiskroketter med vitlök/eller pommes och hade bea till det.
Kommer ihåg att man också kunde göra Uncle bens färdiga sötsura sås ihop med kyckling och ris.
Och så hade man de där enorma big-packen med glass och körde Coca Cola till.
Fast det med grönsakerna var ju ett receptJa men annan tappning med grönsaker i, som kallas Stinas Kycklingpanna. Inte klassikern som jag och @Sel tänker på
Visa bifogad fil 65656
Jag med! Älskar fortfarande en riktig krämig janssonJag var den där konstiga ungen vars favoritmat var Janssons frestelse! Jag lagar det aldrig nu för jag är för lat för att skära potatisen. Men så är sååå gott!!
Det är min chefs paradnummer, våfflor till lunch!När vi pratar matminnen med maken har vi en ständig dispyt. Jag hävdar att man INTE kan äta plättar/våfflor som mat - det är en efterrätt. Maken däremot fick det som middag. Vem blir mätt och hålls mätt på mjöl och socker?