Dopp i grytan har jag aldrig ätit så jag har ingen koll. Men jag trodde också att man använde ett annat slags bröd då?
Mina föräldrar och i alla fall morföräldrar har alltid ätit och kallat det dopp i grytan till jul. Alltid tunnbröd då!
Mamma är i och för sig uppvuxen i Stockholm även om vi bott i mellannorrland nästan hela mitt liv. Men som sagt - alltid kallat det dopp i grytan och endast haft tunnbröd att doppa.
Vi äter dopp i gryta varje julVörtbröd har jag inget minne av att jag ens sett hos mina föräldrar så givetvis tunnbröd. /Norrlänning (men hört blöta också)
Bade mamma och pappa kom fran Vasterbotten och dopp i grytan av tunnbrod var ett maste varje jul. Det ar till och med julaftonslunch och man har lite skinka till och smor pa det doppade brodet, and that's that!![]()
Mina barn kraver dopp i grytan till jul ... sa till den milda grad att da vi inte har tunnbrod har i USA sa koper jag Matzos Judiskt brod och doppar i skinkspad.Det ar inte lika gott som tunnbrod, men det far vi bara tag pa nar vi far hit slaktingar over jul.
![]()
Precis som de övriga sagt så har det alltid varit (hårt) tunnbröd (oftast Gene's) I dopp i grytan. Brödet får sjuda i skinkspadet.
Dock lite olika vad det äts med, min lillebror har jag för mig vill ha äppelmos till.
Själv har jag aldtig gillat det. Men inte hört någon som doppar annat än tunnbröd.