Barnböcker, författare och illustratörer

Midsommarblomster

Trådstartare
Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag tänker att vi kan starta en ny.

Vi läser mycket här hemma, även om det i dagsläget med småbarn blir mycket bilder och bläddra fram och tillbaks. Dottern har börjat intressera sig för mer text, men är inte riktigt redo för kapitelböcker ännu. Men vi lånar hem lite allt möjligt och ser vad vi fastnar för. Vi har lyxigt nog ett bibliotek på ett par minuters gångavstånd, men jag skulle även vilja köpa hem lite guldkorn och ha hemma.

Jag tänkte att vi i den här tråden kunde tipsa varandra om böcker, författare och illustratörer. Skriv också gärna barnens ålder, eller vilken ålder de var i när böckerna uppskattades :) Det kan ju också vara vi vuxna som fastnat för vissa böcker av olika anledningar, lika viktigt det så lägg gärna till vad ni själv gillat. Eller om det dykt om något intressant diskussionsunderlag. Själv är jag svag för bra illustrationer så jag kikar gärna efter sånt.

Ser fram emot bra tips!
 
Emma och Lisen Adbåge! Inte så "vackra* illustrationer kanske men språket, bilderna och historierna har alltid fångat mina barn.

Boken "Manne gräver ett hål" har en underbar språkmelodi eller hur man säger och ganska finurligt tecknad.

På tal om språk, och tvärtemot iaf mina fördomar, så innehåller även böckerna om Mulle Meck ganska många stycken med fint och nästan poetiskt språk, plus att barnen älskat att läsa om när han bygger olika saker.

Kommer säkert komma på fler exempel när vi kommit hem från semestern så jag kan gå igenom barnens böcker 😁

Edit: skulle säga att dessa funkar både för 3åringen och 6åringen. Stora har alltid haft bra tålamod med böcker så med honom började vi nog läsa dessa runt 2 års ålder.
 
Kan tipsa om att dottern verkligen gillat Lennart Hellsing. Framför allt Där uppe i gardinerna, Annabell Olsson och Ticke-Tack. Samlingen Rulla rulla kula, hoppa på klack och sula innehåller dock Bäckahästen som kanske inte är så barnanpassad 😅 Fick en klump i magen när jag satt där och läste högt men som tur var så var hon för liten för att förstå. Men annars tror jag att hon gillar just rim och ramsor, från 1 år men de uppskattas nog av äldre barn också.
 
Kan tipsa om att dottern verkligen gillat Lennart Hellsing. Framför allt Där uppe i gardinerna, Annabell Olsson och Ticke-Tack. Samlingen Rulla rulla kula, hoppa på klack och sula innehåller dock Bäckahästen som kanske inte är så barnanpassad 😅 Fick en klump i magen när jag satt där och läste högt men som tur var så var hon för liten för att förstå. Men annars tror jag att hon gillar just rim och ramsor, från 1 år men de uppskattas nog av äldre barn också.
Ja! Lennart Hellsing är toppen! Jag hittade en sån där bok med sånger och inbyggd spelare med massor av hans sånger och den älskade barnen. Kan även tipsa om "Krakel Spektakel - en musiksaga" på Spotify. Båda barnen gillar den men lilla kanske inte riktigt fattat handlingen.

Treåringen kräver dagligen att vi ska sjunga och lyssna på Lapprika Papprika. 😁 Och boken om Daniel Doppsko var också poppis hos stora!
 
Ja! Lennart Hellsing är toppen! Jag hittade en sån där bok med sånger och inbyggd spelare med massor av hans sånger och den älskade barnen. Kan även tipsa om "Krakel Spektakel - en musiksaga" på Spotify. Båda barnen gillar den men lilla kanske inte riktigt fattat handlingen.

Treåringen kräver dagligen att vi ska sjunga och lyssna på Lapprika Papprika. 😁 Och boken om Daniel Doppsko var också poppis hos stora!

Superbra tips! 😃
 
Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag tänker att vi kan starta en ny.

Vi läser mycket här hemma, även om det i dagsläget med småbarn blir mycket bilder och bläddra fram och tillbaks. Dottern har börjat intressera sig för mer text, men är inte riktigt redo för kapitelböcker ännu. Men vi lånar hem lite allt möjligt och ser vad vi fastnar för. Vi har lyxigt nog ett bibliotek på ett par minuters gångavstånd, men jag skulle även vilja köpa hem lite guldkorn och ha hemma.

Jag tänkte att vi i den här tråden kunde tipsa varandra om böcker, författare och illustratörer. Skriv också gärna barnens ålder, eller vilken ålder de var i när böckerna uppskattades :) Det kan ju också vara vi vuxna som fastnat för vissa böcker av olika anledningar, lika viktigt det så lägg gärna till vad ni själv gillat. Eller om det dykt om något intressant diskussionsunderlag. Själv är jag svag för bra illustrationer så jag kikar gärna efter sånt.

Ser fram emot bra tips!

"Historien om någon" är gammal men det var både min favorit som liten och min dotters. Biblioteket borde ha den. Den är som ett litet spännande mysterie för små barn.

Passar från 3 års ålder kan jag tänka mig.
 
Just det, den här gillar jag verkligen. Det är en bok med rim, som handlar om vad fröken egentligen gör där inne på förskolan när de är ute och leker. Gillar den för både språket, illustrationerna, fantasin kring vad han hittar på men också inkludering med icke-svenska namn och etniciteter, manlig pedagog osv. Ålder kanske.. 2-5?

IMG_6913.jpeg
 
Just det, den här gillar jag verkligen. Det är en bok med rim, som handlar om vad fröken egentligen gör där inne på förskolan när de är ute och leker. Gillar den för både språket, illustrationerna, fantasin kring vad han hittar på men också inkludering med icke-svenska namn och etniciteter, manlig pedagog osv. Ålder kanske.. 2-5?

Visa bifogad fil 150372
"När vi sover" av samma författare är också jättefin :love:
 
Kul tråd!

Tipsar om Resan https://www.rabensjogren.se/bok/9789129688832/resan

Fina illustrationer och handlar om att vara ny och inte kunna språket och hitta nya kompisar. Översatt av Bodil Malmsten. 3-6 år, tror vi läste den från 2 och det funkade bra. Sonen valde att ha med den hemifrån i ett läsprojekt på förskolan så de har jobbat med den pedagogiskt också, förskolepersonalen sa att den var bra och gav mycket funderingar och diskussion i gruppen :)
 
Kul med boktips för barnen!
Just nu gillar vi ”vad skrämmer mamma” av Nour El Refai, den är mysig och med fina bilder tycker jag! Sen har mina barn börjat gilla ”den underbara familjen kanin” som är lite läskig men slutar bra, vi har bara läst en av böckerna än men ska låna fler! ”Min osynliga mormor” av Maria Löfgren är en annan favorit, där har mormor gömt sig på varje sida och man får leta lite för att hitta både henne och hennes kameleonter.
Mina barn är drygt 3,5 men både Vad skrämmer mamma och Min osynliga mormor hade nog funkat tidigare!
 
Måste tipsa om Mac Barnetts böcker som heter "Cirkel", "Fyrkant" och "Triangel". Gav dom till min kompis barn när han var 2-3 år. Mycket uppskattade böcker, lite underfundiga med riktigt härliga illustrationer.
 
Inte helt i linje med tråden men petar in en liten hyllning till alla barnbibliotekarier. Finns kanske inte på alla bibliotek men rekommenderar verkligen att efterfråga dem om möjligt. De har en fördjupad kunskap om barnlitteratur och barns läsutveckling som är fantastisk!
 
Faktaböckerna av Emma Jansson har varit älskade här av sjuåringen! Vi har läst de sen han var runt 3-4 och till nu! Tvillingarna fick varsin i tvåårspresent, två som vi inte har, varpå sjuåringen jublade! Fina bilder och lagom med text. Kanske lite väl mycket text för tvååringarna men 😅
 
Mina barn kan fortfarande prata om ”Hattjakten” med de fina bilderna och roliga uttrycken som vi fortfarande säger på skoj ibland här hemma.

Även ”Mamma mu städar” är en bok som verkligen lever kvar i deras själ på något sätt. Jag beklagade mig över 15-åringens galet stökiga rum nyligen och fick till exempel svaret ”Det är väl inte så farligt mamma, jag la allting överst ju!” Och ett litet flin på det! Ni som vet ni vet… :D
 
Jag vill tipsa om Förskolan äventyret på rymdresa.
Min kompis som skrivit den, det är en bilderbok som även kombinerar fakta om rymden och passar förskoleålder.
Hela boken är underbart fint illustrerad med vackra färger!
 
"Historien om någon" är gammal men det var både min favorit som liten och min dotters. Biblioteket borde ha den. Den är som ett litet spännande mysterie för små barn.

Passar från 3 års ålder kan jag tänka mig.
Den funkar även lite tidigare skulle jag säga (men kanske optimal från ca 3). Min 2,5-åring älskar den, även om han länge envisades med att det var mamma som hade kissat på golvet (🙄). Och alla katter heter numer Nisse. :D
 
Så bra tips i tråden! 😃 Redan lyssnat lite på Hellsing-sånger idag och dottern var förundrad över att hennes favoritböcker sjöngs 😄 Samt börjat kika efter Historien om någon begagnat. Ska kolla upp resten av tipsen också!

Kom på Sickan-böckerna också, de gillar jag!
 
Så bra tips i tråden! 😃 Redan lyssnat lite på Hellsing-sånger idag och dottern var förundrad över att hennes favoritböcker sjöngs 😄 Samt börjat kika efter Historien om någon begagnat. Ska kolla upp resten av tipsen också!

Kom på Sickan-böckerna också, de gillar jag!
Åh, jag älskar också Sickan! Lite trist att de vuxit ur dem nu, men vi läser dem fortfarande ibland på kvällen när vi behöver en kort bok.
 
Min 2-åring gillar Bebbe, speciellt den när han går på pottan. Dessa har vi läst länge, iaf ett år och snart är han för stor för dem.
Vi gillar också Julia, Julia gömmer sig och Julia gillar djur är favoriterna. Dessa kommer funka ett tag till.

Min 6-åring gillar Saga-sagor, och det gör jag med. Hon är också helt såld på Lassemajas detektivbyrå, dem uppskattar jag första läsningen men femte gången är de lite tråkiga.

Båda mina barn älskar Djuratlas av Nastja Holtfreter, det är nog vår mest lästa bok.

Jag är väldigt förtjust i Mitt bland stjärnor av Lotta Olsson (texten, illustrationerna faller mig tyvärr inte i smaken).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 087
Småbarn Har ni några bra film- , cd- och boktips? Nu är det ju inte långt till jul och det hade varit roligt med lite nytt, både böcker, musik...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: pixietail
·
Hundavel & Ras Jag har en svår fråga... Jag är fodervärd till en Leonbergervalp som är betalning för en hannes parning. Hannens ägare är min vuxna...
2
Svar
26
· Visningar
3 313
Senast: Laa
·
Hundavel & Ras Har nog startat en liknande tråd innan, men saker kan ju förändras. :laugh: Jag har precis avslutat en kurs i viltspår och är fast...
Svar
19
· Visningar
1 891
Senast: Minta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Häst som sväljer luft
  • EMS/"fångnacke" - vad gör vi?

Omröstningar

Tillbaka
Upp