barnböcker.

YaHilweh

Trådstartare
Jag har fått i uppgift (svenska) att läsa en barnbok. Men jag vet verkligen inte vad det finns för barnböcker. Boken ska vara inriktad på 5-12 åringar.

jag ringde mamma men hon har ingen riktig koll på vad de läste för mig när jag var liten.

Så, vad läser ni för era barn?
Vad tycker dom om?
Vad läste era föräldrar för dig när du var liten?

Sv: barnböcker.

Mitt barn är än så länge för liten så han har ingen favoritbok.
Själv älskade jag Pelle Svanslös när jag var liten!

Ganska brett område, 5-12 år. Om du inte får bra/tillräckliga tips här så fråga dom på biblioteket. Dom brukar kunna ge bra tips.

Ska det var en kort bok eller en längre bok? Astrid Lindgrens böcker går väl nästan alltid hem, tex Ronja Rövardotter, Emil fungerar rätt bra för äldre och då kanske diskutera skillnaderna mellan hur Emil levde och hur vi lever idag.

Men det finns mängder av roliga barnböcker, men det är svårt att hitta en som fungerar både för en femåring och för en tolvåring, mitt tips är att göra ett besök på biblioteket, dels finns det mängder att välja mellan och dels finns det personal som kan ge bra tips och idéer!

Mina ungar gillar Gubben Pettsson och katten Findus.

Just nu är vi även inne på Elsa Beskows böcker

Gira

Vill du läsa en som även du kanske kan tycka är lite kul så ska du läsa någon av böckerna i serien om LasseMajas detektivbyrå. En tjej och en kille som löser olika mysterier. Ganska lättläst (passar när de börjar med kapitelböcker) och lite "småmysig".
Martin Widmark heter författaren.

Senast ändrad:

Ska det var en kort bok eller en längre bok? Astrid Lindgrens böcker går väl nästan alltid hem, tex Ronja Rövardotter, Emil fungerar rätt bra för äldre och då kanske diskutera skillnaderna mellan hur Emil levde och hur vi lever idag.

Men det finns mängder av roliga barnböcker, men det är svårt att hitta en som fungerar både för en femåring och för en tolvåring, mitt tips är att göra ett besök på biblioteket, dels finns det mängder att välja mellan och dels finns det personal som kan ge bra tips och idéer!

En lite längre bok. Det var smart det där om Emil, ska ha ett muntligt framträdande på boken.

MIn dotter gillar ju böckerna om älvorna t ex blixtälvan osv. Det är oliak serier om väder älvor veckoälvor mm
De är skrivna av Daisy Meadows och tillhör lättlästa kategorin.

Det första jag kom och tänka på är Vitnos-böckerna av Marie Louise Rudolfsson. Annars är Pippi Långstrump och Lotta på Bråkmakargatan de mest tummade av mina gamla barnböcker som står här och väntar på att dottern ska bli stor nog. Astrid Lindgren är som sagt var alltid ett säkert kort.

Narnia
Jill
Britta o silver
Kitty böckerna
Vitnos
Bambi
(sagan om ringen, läste typ alla i min klass när de var 12)
Dessutom finns en miljon nya barnböcker som verkar helt underbart roliga
bara att gå in i en bokaffär och rycka den som verkar roligast. Då behöver du inte läsa om ngt från när du var liten utan ser vad de läser nu. Om det är pinsamt, låtsas att du ska köpa en bok till lillkusinen.

Bilbo

Både "Det blåser på månen" (om två flickor som gör hyss) och Bilbo är längre böcker.

Tackar för alla tips och ber om fler på samma gång :)

Oj...bara för att ta en modern favorit som ännu inte nämnts så rekommenderar jag Pija Lindenbaums böcker och framför allt "Gittan och fårskallarna" där fåren säger "hulim skulim, skuttni huttni" och tysken säger "sprischen spraschen" när han hoppar bomben :rofl:

Den älskade jag att läsa för dottern. Hon själv älskade att läsa just LasseMajas detektivbyrå tills hon behövde tjockare böcker (är snart 11 år).

När det gäller vad jag älskade som liten så hör Edith Unnerstads böcker dit. Både de kända om familjen Pip-Larsson och den mer okända Farmorsresan om stockholmskillen som är på sommarlov hos farmor på Söderåsen med sina legender och roliga karaktärer. :love:

Astrid Lindgren är ju alltid Astrid Lindgren men kanske inte så upphetsande just därför (min egen mormor var från Vimmerbys bondefamiljer så mycket av t.ex. Emil är bekant från trakten och vi älskar det men...). Däremot älskade jag även Barbro Lindgren och Loranga, Masarin och Dartanjang :rofl: Finns det något galnare? :bow: Jag har nog alltid gillat de där om udda typer för varken Loranga och pappa Pip-Larsson är ju direkt konformister. :D

*KL

Astrid Lindgrens böcker är orsaken till att jag lärde mig läsa redan vid 5 års ålder och de är ju klassiker....
Jag skulle säga att Lotta, Saltkråkan, Pippi och Emil tex är för de yngre i spannet och Mio min Mio, Ronja och bröderna Lejonhjärta är för de äldre

Böckerna om Mumintrollet kanske? Eller Pelle Svanslös?

5-12 är ju ett väldigt brett åldersspann, jag tror inte riktigt samma böcker är roliga när man är 5 som när man är 12.

Men om jag ska gå till det jag läste och tyckte om själv när jag var 7-8 år, nånstans mittemellan, så:

Frank Baums böcker om Landet Oz
Muminböckerna (som barn gillade jag framförallt muminpappans memoarer, medan pappan och havet är roligare om man är lite äldre)
Böckerna om Narnia
Monica Dickens böcker om Follyfoot och Huset vid Världens Ände (perfekt om man gillar djur)

Sandvargen av Åsa Lind!

Helt underbar, en njutning att läsa även för vuxna!

Var på biblan idag och hittade en barnbok som jag läste mycket när jag var lite. En som jag helt och hållet har glömt bort.
Jag ska läsa och prata om Eva Bexells - Prostens Barnbarn :D

Ja just ja, att jag inte kom på den, den har ju tagit fram här hemma för att ha som kvällsläsning för barnen! Jag kommer ihåg att jag älskade de böckerna!

Jag minns oxå att jag älskade de böckerna.
Därför jag blev så lycklig när jag hittade den :p

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 517
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 292
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 369
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm