Barnböcker som tar upp bra ämnen att diskutera

Honungshumlan

Trådstartare
Med inspiration från en tråd på senior, så känner jag att det är ett lysande tillfälle i jul att fylla upp bokhyllan med böcker som tar upp ämnen som förr eller senare är bra att diskutera med barnet.

Så vad har ni för boktips om kropp och knopp, hur barn blir till, döden, hur man är en sjyst kompis, vad som händer hos doktorn och om livet i allmänhet?

Med inspiration från en tråd på senior, så känner jag att det är ett lysande tillfälle i jul att fylla upp bokhyllan med böcker som tar upp ämnen som förr eller senare är bra att diskutera med barnet.

Så vad har ni för boktips om kropp och knopp, hur barn blir till, döden, hur man är en sjyst kompis, vad som händer hos doktorn och om livet i allmänhet?
Jösta och Johan - en bok på rim som handlar om två giraffer som är "likadan och likadan" och längtar efter en bebis.
Snipp och snopp - om snippor och snoppar; att både snippor och snoppar är starka, kan hoppa, springa fort osv. Och att snoppar och snippor ser olika ut, men att också snippor är olika och att snoppar också är det.
Mamma lägger ägg - en rolig bok om hur barn blir till.

Värsta prutten Lolly - Lolly har lärt sig prutta med armhålan. Hon bor med sina två pappor och åker på en fest med sin mamma där hon ABSOLUT inte får prutta med armhålan....

Våra barn har gillat ovanstående.

Jösta och Johan - en bok på rim som handlar om två giraffer som är "likadan och likadan" och längtar efter en bebis.
Snipp och snopp - om snippor och snoppar; att både snippor och snoppar är starka, kan hoppa, springa fort osv. Och att snoppar och snippor ser olika ut, men att också snippor är olika och att snoppar också är det.
Mamma lägger ägg - en rolig bok om hur barn blir till.

Värsta prutten Lolly - Lolly har lärt sig prutta med armhålan. Hon bor med sina två pappor och åker på en fest med sin mamma där hon ABSOLUT inte får prutta med armhålan....

Våra barn har gillat ovanstående.

Just det! Snipp och snopps framsida såg jag i somras när jag gick förbi bokhandeln. Författaren var där och signerade, så de hade en stor affich i dörren. Jag hajjade till lite när jag förstod vad figurerna föreställde, men sen blev jag glad. Vad bra att den är läsvärd med, ska kika närmre på den och de andra tipsen.

Mina två favoriter just nu: du är för liten Pytte och snurran på dagis

Den förstnämnda om lilla shettisen Pytte som är för liten för hopptävling men precis lagom stor för ponnyridning. Jag tycker den pekar på att alla har någon styrka.

Snurran på dagis handlar om konflikter.

Dessa är grund för samtal hos oss. Stora tjejen kommer att få fler pytte-böcker i julklapp. Har sett att det finns två till. För mig är det viktigaste att prata om handlingen vid sidan av boken när den behandlar intressanta ämnen.

Mina två favoriter just nu: du är för liten Pytte och snurran på dagis

Den förstnämnda om lilla shettisen Pytte som är för liten för hopptävling men precis lagom stor för ponnyridning. Jag tycker den pekar på att alla har någon styrka.

Snurran på dagis handlar om konflikter.

Dessa är grund för samtal hos oss. Stora tjejen kommer att få fler pytte-böcker i julklapp. Har sett att det finns två till. För mig är det viktigaste att prata om handlingen vid sidan av boken när den behandlar intressanta ämnen.

Det är så jag tänker med, att använda böckerna som grund till en diskussion med barnet när han blir stor nog att förstå.

Alla döda små djur, av Ulf Nilsson. Mycket bra om döden.
Håkan bråkan och bäbismysteriet, om hur barn blir till.
Magic, Cilla och Baby, om olikheter och styrkor.

Adjö herr muffins, ett marsvin som dör. Läs den själv en gång först och kolla så du kan läsa igenom den utan att börja gråta.

Adjö herr muffins, ett marsvin som dör. Läs den själv en gång först och kolla så du kan läsa igenom den utan att börja gråta.

Just ja. Visst är det den som är så fin men så sorglig på samma gång. Undrar om den kanske finns hemma hos mina föräldrar. Jag får se efter nästa gång vi är där.

På tal om att storgråta; Jag högläste Bröderna lejonhjärta för mina barn för några år sedan. Det gick knappt att läsa de första kapitlen, jag bara grät. Så märkligt, för jag mindes bara äventyret, hästarna och Katla, från när jag läst den som barn.

I vuxen ålder lägger man in lite mer i ramberättelsen, med sjukdomen och fattigdomen, och att storebrorsan går och dör!

På tal om att storgråta; Jag högläste Bröderna lejonhjärta för mina barn för några år sedan. Det gick knappt att läsa de första kapitlen, jag bara grät. Så märkligt, för jag mindes bara äventyret, hästarna och Katla, från när jag läst den som barn.

I vuxen ålder lägger man in lite mer i ramberättelsen, med sjukdomen och fattigdomen, och att storebrorsan går och dör!
Jaa.. Fast jag måste nog medge att jag tyckte den var rätt jobbig som barn med. Min sambo lär väl få läsa början av den när det blir dags för jag är definitivt inte mindre känslig.

Varför då? Förutom att det kanske är lite svårt för barnen att höra vad man säger..Jag tycker det är helt ok om man själv börjar gråta, jag grät när jag läste Bröderna Lejonhjärta och det öppnar ju upp till samtal och frågor. Jag har ju ingen fasad jag känner att jag måste hålla inför mina barn.

Varför då? Förutom att det kanske är lite svårt för barnen att höra vad man säger..Jag tycker det är helt ok om man själv börjar gråta, jag grät när jag läste Bröderna Lejonhjärta och det öppnar ju upp till samtal och frågor. Jag har ju ingen fasad jag känner att jag måste hålla inför mina barn.
Skrämma livet ur barnen är ganska bra och undvika och sen vill jag inte heller läsa böcker jag mår dåligt av

Nej men vi gråter överlag inte så länge inte djur dör. Finns sällan något och gråta för vilket är bra enligt mig

Nu kanske jag hakar upp mig i onödan, men att säga "vi gråter" och att det sällan finns något att gråta över låter lite som att du (eller andra vuxna) liksom "bestämt" vad som är okej att gråta för. Missförstår jag dig? Jag hoppas verkligen det, för ingen har någonsin rätt att bestämma vad någon annan får eller inte får gråta över.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 557
Senast: Badger
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
58 754
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 860
Senast: Amk
·
Relationer Skriver i ren desperation, anonymt nick, kommer säker bli ett långt inlägg, behöver skriva av mig, och om någon har råd eller tips så är...
Svar
6
· Visningar
954
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama