Sv: Barnafödande
Håller helt med dig! Jag tror också det är just ett slags kontrollbehov.... någon slags frihet som man är rädd att förlora. Och det gör man ju också. På gott och ont! Men som du säger; även om det innebär att man får försaka andra saker så är det ju värt det. Ändå! 1000 gånger om.
När jag första gången såg Viggos lilla hjärta slå på ett helt oväntat vaginalt ultraljud (var på en annan gynundersökning och fick frågan om jag ville se "junior") i vecka 9 eller nåt så kände jag en eufori efteråt och ville bara skrika ut till varenda kvinna jag kände: BLI gravid, det känns otroligt!!!
Jag tror att det är vanligt att människor med kontrollbehov känner att barn inte är nåt för dem. Barn är verkligen något som kastar vardagen över ända, de tar bort marginalerna man annars har i sitt liv, de blir sjuka när det passar som sämst, de har värsta gnällperioderna när man har bråttom eller nåt viktigt på jobbet och det blir sjukt mycket mer hushållsarbete och man måste ha mer struktur i sin vardag. Men å andra sidan är det värt det många gånger om, dels för att det är helt fantastiskt att se sin egen lilla fantastiska avkomma växa och utvecklas och dels för att man själv går igenom en stor utveckling och en intressant livserfarenhet. Har man någorlunda förutsättningar för att kunna ro i land projektet praktiskt och ekonomiskt (för det är tids- och resurskrävande att ha barn) så skulle jag verkligen rekommendera alla att skaffa barn.
Håller helt med dig! Jag tror också det är just ett slags kontrollbehov.... någon slags frihet som man är rädd att förlora. Och det gör man ju också. På gott och ont! Men som du säger; även om det innebär att man får försaka andra saker så är det ju värt det. Ändå! 1000 gånger om.
När jag första gången såg Viggos lilla hjärta slå på ett helt oväntat vaginalt ultraljud (var på en annan gynundersökning och fick frågan om jag ville se "junior") i vecka 9 eller nåt så kände jag en eufori efteråt och ville bara skrika ut till varenda kvinna jag kände: BLI gravid, det känns otroligt!!!