Status
Stängd för vidare inlägg.

wtf

Trådstartare
tanken slog mig att jag inte vet ett skvatt om barn och alla dess utgifter och inkomster!
sambon och jag har börjat diskutera hela barngrejen, men vi vill inte göra slag i saken förrän man vet hur mycket det kostar ungefär.. ;)

så frågor som hur mycket kostar en unge, med blöjor å allt det där per månad ungefär? hur mycket pengar får man, barnbidrag å föräldrapenning? vad är det man behöver räkna med?

å hur är det här med fast jobb och sånt?
min sambo är arbetslös (ca 9000/mån) och jag själv jobbar halvtid (6500/mån). jag har alltid hört att man måste ha fast jobb och allt sånt, men varför? jag förstår ju att det är en "säkerhet" men får man inte mamma/pappaledigt ändå?

berätta allt ni kommer på!! (kanske ska säga att vi inte tänker göra barn imorrn, utan om ca 1 år)
 
Sv: barn

Fast jobb är bra för då vet man vad man ska göra efter föräldraledigheten.
Jag hade inte fast jobb, och har ingen aning om vad jag ska göra sen.
Men de ordnar sig alltid.
Föräldrapenningen baseras på din lön. 80% av den får man som mest.
Man behöver inte ta ut full föräldrapenning om man inte vill.
Tror barnbidraget ligger på 1050.
Kostnaderna för barnet är väldigt olika.
Man kan göra det billigt för sig om man använder tygblöjor, begnagnade kläder, helamma så länge som möjligt, endast hemmalagad mat mm.
Jag kör den oekonomiska varianten. Köper alldeles för mycket kläder till barnen.
Jag skulle gissa på att min 5 månaders kille kostar ca 600-1000 beroende på vad som behöver handlas i klädväg.
5-åringen kan väl kosta 1000-2000 skulle jag tro.
Då är mat och kläder och andra prylar inräknat.
 
Sv: barn

men om man vill slösa normalmycket på barnet, delvis begagnat å nytt, vanliga blöjor som visas på reklam, och både ammar å köper mat..? är det inte så de flesta gör?
 
Sv: barn

Jag kan ju berätta lite vad Emma kostar oss i månaden:

Blöjor: ca 500 kr
Mjölkersättning (ammningen sket sig helt..) ca 540 kr
Kläder: ca 500 kr

Sen tillkommer det några kronor för lite nappar osv. Kläder köper vi väldigt lite av eftersom Emma har en shoppinggalen mormor som fixar det åt oss ;)

Med andra ord täcker inte barnbidraget kostnaderna för lilla Emma trots att hon bara är 10 veckor, men det är mest för att jag inte kunde amma.
 
Sv: barn

Mli skrev:
Jag kan ju berätta lite vad Emma kostar oss i månaden:

Blöjor: ca 500 kr
Mjölkersättning (ammningen sket sig helt..) ca 540 kr
Kläder: ca 500 kr

Sen tillkommer det några kronor för lite nappar osv. Kläder köper vi väldigt lite av eftersom Emma har en shoppinggalen mormor som fixar det åt oss ;)

Med andra ord täcker inte barnbidraget kostnaderna för lilla Emma trots att hon bara är 10 veckor, men det är mest för att jag inte kunde amma.
När mina barn var små kostade de runt 700 kr i blojor och ersätning ( ammade inte) och kanske en hundralapp till för nappar och flaskor osv.

Nu har jag ingen aning alls vad de kostar, i alla fall itne så mycket som 2000 kr i månaden det är ett som är säkert.
 
Sv: barn

men det verkar som att det är rätt "billigt" att ha barn ändå, jag vet inte vad jag trodde att det kostade från början heller.. men jag trodde lätt att det var minst dubbelt så dyrt!
positiv överraskning :D
 
Sv: barn

Lite utrustning bör man kanske ha också;spjälsäng och vagn kan vara bra.

Vagn kan köpas relativt billigt begagnat. Vi köpte vår Quinny vagn för 2000:- och har nu haft den i snart 4 år (nu till barn nr 2).

Spjälsäng är viktigt att den har rätt mått mellan spjälorna, och en av de godkända är den billigaste på Ikea, tror den hette Gulliver, och kostade 300-400 kr.

Vi (kolla Garpen, jag skrev vi, faktiskt helt spontant ;) ) använder också tygblöjor. Det är en stor kostnad i början, skulle gissa på att böjor för en unge går på 3000:-, men då behöver man inte köpa nått mer sedan, inte ens till syskonen. Vi kör dock pappersblöja på natten, för tygisarna lyckas läcka då och då....

Om man är smart uttnyttjar man mormor/morfar/farmor/farfar i köp av dyra saker. De vill oftast köpa presenter, så då gäller det att styra in dem på det man verkligen behöver; typ vinteroverall och sådant dyrt.

Vill du veta exakt vad man får ut i fp, kontakta försäkringskassan.

Lycka till!
 
Sv: barn

Det är väl som med barn som med hästar. Man räknar med en grundkostnad, sen kommer allt annat ovanpå.

Någon som vet vad en barnvagn kostar idag? Barnstol? Bilbarnstolar? Skötbord, skötväskor? Barnsäkerhet i hemmet? Göra något kul med barnen? Babysim eller så? Söta kläder?
 
Sv: barn

jag har hört nåt om att man kan hyra bilstolar till barnet, så får man automatiskt en ny när den vuxit ur den gamla.. tyckte jag var rätt smart :) (om det nu inte kostar multum)
begagnat kan ju också vara en ide :)
 
Sv: barn

Jane_Done skrev:
Det är väl som med barn som med hästar. Man räknar med en grundkostnad, sen kommer allt annat ovanpå.

Någon som vet vad en barnvagn kostar idag? Barnstol? Bilbarnstolar? Skötbord, skötväskor? Barnsäkerhet i hemmet? Göra något kul med barnen? Babysim eller så? Söta kläder?
Barnvagn: 7000-10000
Bilstol: 1300-2000 för skyddet, sedan ca 2500 för nästa stol
Barnstol: 500.1500
Skötbord: 200-1500
Barnsäkerhet har jag endast haft grindar: 100-200 st
Kläder: för första året kan man kanske räkna med 5000?

Nytt alltså....

Jag har fått kläder, säng, grindar, barnstolar, bilbarnstolar, skötbordet och barn vagn har jag både köpt nytt och begagnat, den begagnade köpte jag för 200 kr för en emmaljunga kompi:D

Nu har jag köpt en vagn för 6000 kr ny med tillbehör, fått en spjälis och köpt en för 250 kr, fått ett babyskydd men ska köpa ett med bas för 1300 kr och kläder har jag köpt både nytt och begagnat i flera storlekar för kanske sammanlagt 3000 kr.
 
Sv: barn

Jo, många gör väl så.
Jag köper både nytt och begagnat i klädväg. Många plagg för att de är så fina, och inte för att de verkligen behövs.

Alltså 5-åringen kanske kostar 2000 någon månad när man måste handla ny garderob för allt är urvuxet.
Och inför vintern, det är dyrt med vinterkläder.
Overall 700
Skor 700
Mössa, vantar mm 300
Finns ju billigare varianter iofs.

En vanlig månad är det i stort sätt maten som kostar.
Och aktiviteter.
 
Sv: barn

Mustasukka skrev:
Jo, många gör väl så.
Jag köper både nytt och begagnat i klädväg. Många plagg för att de är så fina, och inte för att de verkligen behövs.

Alltså 5-åringen kanske kostar 2000 någon månad när man måste handla ny garderob för allt är urvuxet.
Och inför vintern, det är dyrt med vinterkläder.
Overall 700
Skor 700
Mössa, vantar mm 300
Finns ju billigare varianter iofs.

En vanlig månad är det i stort sätt maten som kostar.
Och aktiviteter.
Han måste växa rätt mycket, din pojke!:D

Eller så är det mina som växer långsamt.:angel:

Jag köper sällan ny garderob på en gång utan tar det lite pö om pö så att säga, då blir det inte så dyrt heller på en gång.
Overall har jag aldrig köpt för 700 kr utan det ligger på runt 300, skor för samma summa, alltså runt 300, sällan mer. Mössa och vantar kostar här i alal fall inte 300 kr utan det är betydligt billigare.

Så .... barn kan vara både billiga i drift men också skitdyra:D
 
Sv: barn

just ja, sen kostar väl dagis och sånt?
när brukar man lämna kidsen på dagis? typ 1 år har jag för mig..
 
Sv: barn

småbarnsåren är väl troligtvis ganska billigt i jämförelse vad en 14-15åring kostar?
Kläder, hobbys,fickpengar, mat (växande killar äter MÄNGDER) osv
 
Sv: barn

wtf skrev:
men det verkar som att det är rätt "billigt" att ha barn ändå, jag vet inte vad jag trodde att det kostade från början heller.. men jag trodde lätt att det var minst dubbelt så dyrt!
positiv överraskning :D

De blir nog dyrare när barnen bli lite äldre... mina föräldrar har nog lagt ut MINST 2000-3000:-/mån (inte mat inräknat) på mig de senaste 5 åren :angel: och då har jag fått hela barnbidraget som månadspeng dessa år. men då har jag ju haft häst också :p
 
Sv: barn

Det var det jag försökte komma fram till. Jag missade själva poängen.
I mitt första inlägg skrev jag att det beror på massor med saker hur mycket det kostar att ha barn.
Jag har inte heller alltid köpt overall och skor för 700.
Men nu har jag råd, så då gör jag det.
Bebisen har fått en overall för 500, han ska få en till :o
Plus tillbehör, som mössa, vantar mm.

Jag saknar hobbys, därför köper jag barngrejer och kläder. Nåt måste man ju lägga sina pengar på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 745
Senast: MayGrace
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 689
Senast: fejko
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 703
Senast: Cocos
·
Relationer Hej alla! Jag i min man separerade i sommras, då vi hade de tufft med bråk o ovilja att se varandra och förstå varandra. Vi bodde bara...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
15 163
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp