Sv: Barn-TV

Ja?
Vet inte vad mer jag ska svara hehe.
Jag själv tittar rätt mkt på tv, och dottern tittar lite varje dag.
Vi tittar både tillsammans och hon ensam. Tex om hon är lite trött och jag ska laga middag, då ligger hon gärna i soffan och tittar.

Vi har tittat alldeles för mycket nu när vi har varit sjuka. Ger föräldrarna en möjlighet att slumra lite på soffan. :o

Mest tittar vi på YouTube: Stadens Hjältar, Byggare Bob eller Hopphatten. Ibland på någon barnkanal, men de brukar inte ha så lämpliga saker tycker jag.

Jag dövar mitt samvete med att mest välja svenskspråkiga program. Och jag vet att det blir mindre sen när vi blir friska och våren kommer.

Japp, om halvläsa en bok samtidigt som man pratar om och "ser" barnprogrammet/DVD filmen räknas.

Tyvärr är A ännu inte jätteintresserad av Ponnyakuten.

Tittar ni på TV utan era barn?

Näh egentligen inte, lite köpta serier på DVD bara (och Ponnyakuten... :laugh:).

Ser barnet på TV utan er?

Näh oftast sitter någon i soffan med honom.

(Melodifestivalen har vi faktiskt börjat se tillsammans med honom, att få somna i soffan någon gång. Sist somnade han på andra låten, super! Då stängde jag av och läste en bok istället.)

Senast ändrad:

Dora, UmiZuumi och liknande är perfekta barnvakter för någon timme när man behöver städa och laga mat i lugn och ro.

Om barnen är sjuka brukar dom också få ligga i soffan och titta på tv. Då blir det mest tecknade filmer.

Ibland går det tecknad film på tv och då brukar vi titta tillsammans och äta popcorn.

Väntar bara på att dottern ska lära sig byta kanal själv... Då blir det bara scooby doo kan jag tänka mig, monster ska det vara :O men det får hon ej kolla på ensam.
Det på disney junior o nick junior får hon se på själv, många bra program där! Eller ngn film typ vem..., mamna mu, laban.

Vi tittar en stund på Bolibompa på morgonen tillsammans, jag halvslumrar ;)
På kvällen tittar vi en stund innan läggdags, vi sitter i princip alltid med trots att samma film visats 2211 gånger :)
På fredagar äter vi popcorn till!

Just nu är det Dora eller Ronja som gäller. Andra perioder har det varit Pippi och Lotta eller Bullerbyn och liknande.

Ja, hon tittar på barnkanalen en stund när hon kliver upp på morgonen, oftast äter hon välling i soffan och sen myser vi framför TV:n en stund. Vi brukar börja med Molly Mus och så ser hon ca 30-40 minuter tills Dinosaurietåget är slut. Vi ligger i soffan tillsammans, fast oftast brukar jag passa på att surfa lite på mobilen under tiden :p
Ungefär varannan dag tittar hon en liten stund innan läggdags också, oftast tittar hon på ett avsnitt av Halvan ("Här kommer brandbilen" etc) på DVD då.

Nu under sjukdomstider har det blivit lite väl mycket tv. Normalt får sonen titta kanske 30 minuter innan läggdags. Men idag sa jag nej helt. Vi lekte istället.

Han tittar oftast själv på kvällen för då lägger jag lillan. Ibland slår vi på nån film istället för tv och då tittar vi tillsammans eller så passar jag på att laga mat eller städa.

Japp. Sonen är 5 år och har en egen TV i sitt rum, en vanlig 28 tummare.Där ser han på TV om han ex vaknar innan mig och är uppe och ibland efter dagis. Där brukar han se på Cartoon Network i sitt rum. Ute i vardagsrummet där den stora TVn är så brukar han få se på film, vi har bara 1 DVDspelare och det räcker utmärkt. Hur lång tid sammanlagt/dag? Ingen aning faktiskt. Han kopplar av på det sättet efter en dag på dagis, jag lagar t.ex midda under tiden.

Japp, men bara webb-tv eller dvd. Just nu är det fem myror, mullewapp och djungelpuls som gäller. Tittar första gången om det är ett nytt program, sen får han se själv. Djungelpulsavsnitten har han sett massor av gånger. Sonen är 2,5 år.

Ibland. Men min 4-åring tittar kanske sammanlagt en timme i veckan och ibland inte ens det. Vid sjukdom tittar han betydligt mer, men det känns rätt ok eftersom vi håller nere tittandet i övrigt. Han brukar se filmer, just nu är det fem myror, och laban och labolina. Den sistnämnda eftersom jag bara älskar dom själv. Fem myror tycker han jättemycket om eftersom han håller på så mycket med bokstäver.

Tösen älskar också Dora, UmiZuumi, Diego m.fl. på Nick Junior men också de som går på Disney Junior. Från det hon fick nya dekodern så har hon fått zappa själv mellan kanalerna. Vi har gjort ordning en speciallista till henne! :p :bump: :cool:

Våra barn tittar mycket på tv. De hinner liksom göra allt mycket eftersom de är vakna sent på kvällarna och kommer hem relativt tidigt på eftermiddagen. De får kolla på SvT barnkanalen eller något som vi spelat in från barnkanalen. Nu är det Rorri. Någon gång på eftermiddagen blir det program för äldre barn och det kollar de aldrig på så det blir naturligt att tv:n stängs av då. Ibland kollar de på Bolibompa klockan 18 om jag vill äta middag själv i lugn och ro.

När brukar dina barn somna på kvällarna? Jag har för mig att de sover rätt lite? Helt OT, men eftersom min son inte heller sover så hoppas jag det är ok att jag frågar.

Han som inte sover på dagen somnar vid 21.30. Lillasyster sover 45 min och väcks sedan. Hon sover vid 22.30. Bingo om hon somnar tidigare!! De går upp vid 7.

Igår gick vi upp vid 6 och alla i familjen sov innan 21.30. Jag somnade före 22 och var lite sur att jag inte orkade vara vaken själv och pyssla lite :-)

Så de hinner leka även om de kollar på tv om dagarna :-P

Liknande trådar

Småbarn Jag ska köpa vantar till barnen och blir tokig på vad jag ska välja. De har tunna tumvantar i bomull som blir för blöta och kalla nu...
Svar
16
· Visningar
983
Senast: Dunet
·
Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 606
Småbarn Jag försöker hitta recept på mat som barnen gillar. Sonen kastar det mesta på golvet och dottern äter nog som de flesta snart 3-åringar...
Svar
14
· Visningar
1 026
Senast: cherie
·
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 306
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar