Barn som surfar på vuxensidor

M

Mistery

Igår kom jag på min nyblivna nioåring (bonusson) med att porrsurfa!

Det började med att han satt vid datorn och när jag kom upp var han på en nyhetssida. "Vad gör du?" frågar jag och han svarar att han spelar. Ehh, inga spel på den nyhetssidan inte.

När han går iväg kollar jag historiken och ser bland annat en sida som man kan spela på, som han inte får vara på för sin mamma, så jag trodde att det var det som var själva grejen.

När han kom tillbaka så frågade jag var han spelat och han sa en url, som inte fanns med i historiken. Jag förstod att han ljög och frågade mer vilket spel osv. Tillslut sa jag att vuxna kan se var man har varit och att det var mycket konstigt att han sa att han spelat där, eftersom den inte fanns med.

Han trasslade sedan in sig lite mer, senare på dagen, då han sa att han varit på Youtube, vilket inte heller fanns med. Jag blev arg och ledsen på honom för att han ljög.

Efter ett tag sa han att det han gjort på datorn började på "S". Stripp, sa han. Då slog det mig att det fanns några sidor i historiken som hette något med strip, någon bilsida och något typ strippoker, men jag trodde i min enfald att det sistnämnda bara var något popupfönster, jag trodde inte för mitt liv att han medvetet sökt på det! Han sa att hans mamma hade sagt att han inte fick surfa på sånt.

Han är som sagt var nyss fyllda nio år, rätt omogen och har inte vad vi märkt visat något intresse för tjejer eller killar på så vis tidigare.

Vi skulle iväg på kalas på kvällen, så vi sa till honom att vi ska prata mer om det idag.

Men nu är frågan, vad säger man? Det som jag ser tyngst på för tillfället är att han ljög för mig, gång på gång. Så det kommer vi ju att prata om, att man inte ska göra. Men sedan, porren, vad ska vi säga om det? Jag tror att det lite grann kan vara för att hans mamma sagt åt honom att han inte fick, som gjorde att han blev nyfiken. Men som sagt, vad säger man?

Sv: Barn som surfar på vuxensidor

Jag skulle nog inte göra någon större affär av det som hänt men jag skulle installera ett filter så att det inte går att öppna sådana sidor mer.

Det tycker jag att man ska ha när barn använder internet, den mest oskyldiga sökning kan få upp de mest suspekta sidor....

...filter kombinerat med mänsklig närvaro, t.ex. att datorn står väl synlig någonstans i hemmet där det i princip alltid finns vuxna. Det går även att spärra specifika adresser direkt i Explorer, eller ännu bättre, koppla via en router och spärra sidorna i den, så gäller spärren oavsett vilken webläsare som används.

Att använda datorn innebär att man får ett privilegium och ett ansvar -> privilegiumet och ansvaret missbrukas (lögner) -> restriktioner i användningen av datorn.

Jag hade undvikit "skäll", men hade däremot tagit chansen till att diskutera kring internet och vad som finns där och att visa att vissa beteenden ger vissa konsekvenser (se ovan) och då lyft fram just lögnerna som det felaktiga beteendet och inte porrsurfningen i sig (även om det också är fel av en nioåring, men jag tänker på det ev. skuldbeläggandet här).

*bla bla bla*

Ja det får nog bli något sådant! Grejen var också att vi inte var hemma, hemma så har han eget användarkonto på datorn och vi har mer koll, men nu var vi borta på besök och han satt vid datorn när vi vuxna gjorde annat. Tanken hade som sagt inte slagit oss alls att han knappt ens skulle veta om att det fanns porr osv. Vi är väl lite för naiva, men har fått oss en uppvakning nu.

Men vad säger man om själva porren? Att det är en del vuxna som tycker om det och att en del inte tycker om det, men att det inte är för barn? Att vi förstår att han kanske var nyfiken? Det verkade ju som om hans mor hade skällt på honom gällande porr, så det kanske var det som gjorde att han sökte sig till det. Dessvärre kan vi inte direkt prata med hans mamma, så det känns lönlöst att ens försöka diskutera ämnet med henne.

Men vad säger man om själva porren? Att det är en del vuxna som tycker om det och att en del inte tycker om det, men att det inte är för barn? Att vi förstår att han kanske var nyfiken?
Ja, åt det hållet, resten ger sig förmodligen av sig självt om han ställer frågor. Han kan ju vara både nyfiken och skräckslagen.

Jag sa till min son (som då var 14-15 någonting)att på dom sidorna finns virus och skit som pajjar datorn.
Trasig dator = inget surfande öht, det tog nog mer än något annat jag sa

Jag har iofs bara en 7årig flicka men jag sitter alltid med när hon sitter vid datorn. Skulle aldrig lämna henne ensam vid datorn för som sagt, man vet aldrig när en till synes oskyldig sida visar sig vara något helt annat.
(Hon är iofs bara på Bolibompa, Nickelodeon och Spelo men Spelo har en del tveksamma spel)

Jag är också öppen med henne att ex alla människor inte vill en väl, och att man inte får prata med någon på internet om inte man vet vem det är osv. Vi måste ju vara extra försiktiga iom hennes pappa och sånt dessutom.

Har även filter i datorn så att inget ska dyka upp (jag avskyr själv porr så det ska inte ens hitta in i datorn), kan man ju hoppas i alla fall.

Var i en liknande sits i våras med min åttaåring. Hos en liten vän hade det surfats oövervakat och den lilla vännen som har varit lite vind för våg emellanåt visste bättre än min vad som är "intressant" att googla. En skamsen mamma berättade detta när jag kom för att hämta.

En lång stund porr hade det blivit med allt möjligt i alla kroppsöppningar.
Porrsurfandet hade resulterat i en blandning av fniss, förvåning, äckel och skrämsel, vilket han inte ville prata om först. Det gjorde jag i alla fall (ganska försiktigt) och då var det ju ett och annat frågetecken som behövde rätas ut och förklaras på barns vis, ungefär som du tänker här:

Men vad säger man om själva porren? Att det är en del vuxna som tycker om det och att en del inte tycker om det, men att det inte är för barn? Att vi förstår att han kanske var nyfiken?

den mest oskyldiga sökning kan få upp de mest suspekta sidor....

Ha ha, som när jag var intresserad av stamtavlor och sökte på HINGSTAR! Gissa vad jag fick upp för sidor?! Ja det var ialla fall inga sådana hingstar jag ville se... :o :rofl:

En öppen dialog är det bästa för alla parter... att göra en stor affär av incidenten tror jag kan skapa ännu mer problem... Hos oss pratas det väldigt öppet om ALLT och det dom inte förstår frågar dom om... och jag förklarar... visst har det hänt att framför allt grabbarna porrsurfat men vi har tagit tag i det hela genom att debattera och snackat/förklarat/bekräftat och lyftat fram en vettig etiskt och moralisk aspekt.. idag är grabbsen 17 och 14 år och ingen av dom surfar porr... vi har dock som ansvariga föräldrar självklart koll på alla ungarnas internetanvändning... i ditt fall tycker jag att du/ni ska fokusera på det faktum att han LJÖG.. det är ett betydligt allvarligare problem än att de tittat på flickor..( enligt MIG iaf) för inget förtroende utan ärlighet... ljuger man visar man bara respektlöshet....

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 919
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 506
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 592
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 221
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar