Barn som omfattas av LSS

mimmipigg

Trådstartare
Finns det någon här som har ett barn som omfattas av LSS?
Vad krävs för att man ska omfattas av LSS, automatik, ansökan?
Hur kan man få hjälp och stöd med LSS, vilka krav kan man som förälder ställa med hänvisning till LSS.
Kan man t ex bestämma hur assistentfrågan (under skol/fritidstid) ska ordnas?
Hjälp och avlastning i hemmet hur ordnas det?
Finns det andra sätt att få hjälp?

Sv: Barn som omfattas av LSS

Gå in på din kommuns hemsida, där ska informationen finnas.
Tyvärr är det ett kämpande att få det stödet man har rätt att få.

Jag hoppas att detta kan vara till lite hjälp. Och som Tiny säger, vänd dig till din kommun för ytterligare vägledning. Eventuellt finns det någon intresse- eller föräldraförening för det aktuella funktionshindret där du kan få fler konkreta råd.

Vad gäller skola så har ju varje barn enligt styrdokumenten rätt till det stöd h*n behöver, papper på diagnos eller icke. Men i skolan behövs ofta diagnosen som en biljett till rätt stöd, även om det borde ha tillgodosetts ändå. I dessa tider ser man tyvärr att assistans eller resurspedagoger är det första man drar in på. Sorgligt. (Jag tror det är möjligt att överklaga ett beslut om indragen assistans eller avslagen begäran, kan ju vara bra att ta reda på)

Senast ändrad av en moderator:

Det är inte jag som har barnet men skulle vilja hjälpa till med lite reserch.
Föräldrarna ifråga har tydligen stångat sig blodiga i sina försök att få hjälp men aldrig nått fram till hjälpen.
Det handlar om ett svårt utvecklingstört barn utan tal som aldrig kan lämnas ensamt.

Jag skulle vända mig till ett större privat företag som har jurister och be dem om hjälp, kommunerna är idag väldigt hårda med att ge LSS-timmar till barn och nekar gärna även om personen har lagen på sin sida. Se till att få hjälp av någon som vet vad de pratar om. Vill du ha förslag på företag så pma mig annars googla på nätet. Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 539
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 455
Senast: Destiny_D
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 919
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka