Sv: Barn som ljuger
ja,se tjejer och förpuberteten..
var inte orolig,det blir värre..
Näe,skämt å sido,det är en period de går igenom,de behöver inte impa över ngt,det bara är så..
Min dotter är nu 14 och hennes små lögner började vid 12 och höll väl på som mest under 1 års tid.
Mina grannar och vänner å bekantas ungar har varit likadana mer eller mindre och mig höll hon på att ta knäcken på..
Första gången jag upptäckte det var över en riktig skitsak,jag fick fullständigt frispel och helt enkelt överbevisade henne,nu gick det att göra det då det hela handlade om pengar som försvann när hon var å handlade och hon påstådde att en kexchoklad och 7 äpplen kostade 80 kr..
Jag visste att hon hade behållt pengar själv,men ja,näe hon tvärnekade!!
I slutändan så hette det att det var endast de pengarna hon hade fått tillbaka i växel osv. så affärn hade nog betalat ut fel växel till henne...*sure*
Jag klargjorde klart och tydligt,att om det visade sig att hon ljög så skulle det bli utegångsförbud och ingen tv-data på 1 vecka.
Släpade sen med mig dotter till affären,där hon fick väga upp 7 äpplen och sen kolla vad en kexchoklad kostade.Och visst,det kom inte upp i 80 kr..
Därefter lyssnade jag med kassörskan om det fanns en möjlighet att kolla om växelkassan innehöll för mkt pengar osv..Och det gjorde hon,och näe,det gjorde den.
Så,visst,där kröp ju sen sanningen fram,hon hade behållt pengar och köpt godis för de..*suck*
Personligen så hade det inte gjort mig ngt vilket jag klargjorde från början för jag misstänkte att det var så.Men eftrsom hon så iskallt vidhöll att hon inte hade tagit pengarna så blev det en principsak att det gick att överbevisa henne.
kan ju även avslöja att 1 veckas utegångsförbud inkl. tv/data förbud blev i slutänden 3 veckor då hon lyckades igen med ett par små lögner,även de skitsaker..
Numera så kan hon fortfarande ljuga för mig,men det räcker med att jag upprepar t ex en fråga så kryper det fram om det är "sant eller ej".Hon vidhåller inte,men försöker fortfarande..
Vilket iof inte är ok,men i allafall bättre än innan..
Och faktum är,mer och mer utav det hela försvinner,då hon märker att enda gången det blir en affär av det hela,är när hon håller fast vid en lögn.