Barn som "ledare" över hund?

lakrits

Trådstartare
Vår son är 11 år gammal och jag undrar lite hur man kan göra så att vår unghund förstår att även han är "ledare", eller vad man ska säga.

För oss vuxna är det ganska enkelt att vara konsekventa och få hundar att förstå att vi bestämmer...men barn?

Vår unghund på 9 månader fick ett nytt ben idag och tyvärr så morrade han åt våran son.
Hunden låg på dörrmattan och son och man kom hem. Sonen gick in först och det var då han morrade...

Han har tidigare kunnat ta ben från honom och då har det gått jättebra...inget morr.

Antar att detta inte är nåt man ska acceptera....

Det är samma med lite andra grejor...nu handlar det inte om morrande.
Vår kille är väldigt social, tillgiven och blir överlycklig när man kommer hem osv.
På oss vuxna hoppar han sällan upp...det händer men vi kan korrigera detta ganska omedebart.
På vår son hoppar han upp direkt.
Hunden tar heller inte på allvar när vår son säger "nej" om han är leksugen och biter tag i tröja eller vad det nu är.

Vill gärna ha hjälp och tips.
Jag antar att vår son ska göra samma som vi gör...men det är inte lätt alla gånger:smirk:

Hur har ni gjort för att hunden ska förstå att även barnen bestämmer?
 
Sv: Barn som "ledare" över hund?

Jag tränar barn med hundar och det allra enklaste och roligaste sättet är att få hunden att förstå att barnet också är en människa.

Jag försöker alltid tona ner "ledarskapssnacket" med barn, de är inte tillräckligt konsekventa ändå. Däremot så lär jag dem att hundarna ska lyssna på barnen. Säger ungen sitt så ska hunden sitta och då får hunden godis.
Win-win alltså. Ungen gör något med hunden som är relationskapande och hunden får godis för enkla skitgrejer.

Sedan bygger man på det och barnet kan försvåra övningarna och träna med avancerade grejer. För ditt barn hade jag tränat mycket byte med grejer och loss, så blir han inget hot mot hunden i de situationerna.

När hunden fattar att de får ut någonting av att vara med barnen brukar det inte vara några problem. Kan ju säga att jag har agilitygrupper med bara barn där 10 hundar springer lösa samtidigt på banan, utan problem. De har bara kul...

//E
 
Sv: Barn som "ledare" över hund?

Lady vip har en poäng i det hon säger. Men om ditt barn inte är speciellt intresserad av att kommendera hunden osv och inte kan vara konsekvent jämt så får helt enkelt du se till att "försvara" barnet! Ungefär som när man har två hundar och bestämt att den ena leder den andra, så får man göra likadant med ungen.
Biter han i tröjan, gå omedelbart fram och ta bort hunden och säg "nej", morrar han åt ditt barn, Lägg dig i och visa helt enkelt klart och tydligt att du står bakom ditt barn och du bestämmer över det. Brukar funka alldeles utmärkt!
 
Sv: Barn som "ledare" över hund?

Att hunden morrar är bara sunt. det är en varning, typ "jag är inte arg, men jag kan bli det, så håll lite avstånd"
Om man "tar ur" morrandet ur en hund är risken stor att den gör utfall direkt istället
 
Sv: Barn som "ledare" över hund?

Att hunden morrar är bara sunt. det är en varning, typ "jag är inte arg, men jag kan bli det, så håll lite avstånd"
Om man "tar ur" morrandet ur en hund är risken stor att den gör utfall direkt istället

Tja. det där kan man ju ta med en rejäl nypa salt.
Jag tycker inte att det är acceptablet om hunden morrar och den menar att utmana en. Jag skulle vara försiktig i ett barns närhet då hunden förmodligen vet att den har övertaget om denna person och på så vis försöka bryta det beteendet. Har själv en hund som är väldigt tydlig med att markera när han inte är med på noterna, men som också inte är rädd för att visa det illa kvickt med tänderna heller. Hunden måste få veta sin plats, det betyder givetvis inte att den heller inte ska respekteras och inte få ha saker ifred. Men barn och hund matchar inte alltid så bra. Då måste man ju lösa det.
 
Sv: Barn som "ledare" över hund?

Att hunden morrar är bara sunt. det är en varning, typ "jag är inte arg, men jag kan bli det, så håll lite avstånd"
Om man "tar ur" morrandet ur en hund är risken stor att den gör utfall direkt istället

Nja, att hundar varnar är väl på ett sätt sunt, men i en familj anser inte jag att barnen ska behöva gå omvägar runt hunden för att den ser barnet som fiende.

Hundar som morrar testar också ofta för att se om de kan komma undan med sitt beteende. Speciellt unghundar testar gränser och provar hur långt de kan gå.

//E
 
Sv: Barn som "ledare" över hund?

Att hunden morrar är bara sunt. det är en varning, typ "jag är inte arg, men jag kan bli det, så håll lite avstånd"
Om man "tar ur" morrandet ur en hund är risken stor att den gör utfall direkt istället

en hund morring kan ha olika betydelser men för mej är det INTE ok att hundes ska morra åt barnet när dom kommer in genom dörren och hunden ligger på dörrmattan.
även om signalen är låt mej vara så måste ju barnet kunna få gå för bi och vistas runt hunden utan att den morrar. men om barnet böjer sig ner å blir påstridig å vill leka så är det ok att hunden säger ifrån. då med ett morrande för att tala om jag vill inte!

men barnet ska ju veta att ligger hunden och sover eller leker med leksaker osv så ska barnen inte gå fram å påtvinga lek!

Men jag vill inte att Mina hundar ska morra mot nån i familjen då man ska ha en sån förståelse att kunna avläsa att sover hunden så låt den vara och hunden ska kunna lita på att om den sover får den vara ifred!

till TS
sen som det står i nått svar ovan, visa att ni vuxna stöder barnet!
och gärna om barnet vill jobba lite med kontakt och kommandon med hunden för att öka respekten.
 
Sv: Barn som "ledare" över hund?

Att hunden morrar är bara sunt. det är en varning, typ "jag är inte arg, men jag kan bli det, så håll lite avstånd"
Om man "tar ur" morrandet ur en hund är risken stor att den gör utfall direkt istället

Morrar min hund åt mig eller barn i vad det nu är så blir det rejält korrigerad för det. Totalt oacceptabelt, om hunden visar dom tendenserna då tar jag hellre undan problemet om det nu är tuggben ja då kan jag sätta en grind vid dörren så är ungen på ena sidan hunden på andra.
 
Sv: Barn som "ledare" över hund?

:eek:

Skojar du?? Det är totalt oacceptabelt, man ska absolut INTE acceptera att hunden morrar. Vill jag ta benet från hunden så gör jag det, eftersom JAG är ledaren och det ska respekteras samma hur bra det benet smakar.... Annars har man snart en farlig hund.

Det är ju samma som att en häst hotar att sparka eller hugger efter en när den äter, tycker du det är okej också? :crazy:
 
Sv: Barn som "ledare" över hund?

*kl*

Tack för era svar.
Som sagt...tidigare har det gått jättebra för min son att ta ben, bollar eller vad det nu kan vara...även matskål osv.
Sonen är 11 år och att jobba med dom skulle nog gå jättebra.
Han försöker vara konsekvent,,vi har jobbat med det här att hunden hoppar upp vid hemkomst osv. men det är inte alltid lätt för ett barn som har tusen andra saker i huvudet att ALLTID tänka på det här.

Jag tycker heller inte det är acceptabelt att han morrar så det vill jag ju givetvis få bort.
Samma med att han inte riktigt lyssnar på vår sons "nej" vid vissa tillfällen...men nu vet vi vad vi ska göra åt det.......

TACK så jättemycket
 
Sv: Barn som "ledare" över hund?

Sen är det inte direkt "naturligt" att en underlägsen hund lämnar saker då alfan kommer. Det sker iallafall inte hos vilda vargen. Där får djuren behålla det dom tagit efter alfan snott åt sig sin del.
 
Sv: Barn som "ledare" över hund?

Kan du ju säga att min äldsta lillebror har en Pitbull hane o när den var liten vakta den grejer o morra åt min minsta lillebror som var då 11år gammal.

Jag gjorde så här att jag iscensatte ett problem med en tuggknut.
Hunden låg o tugga o bror gick fram för o ta den, hunden morrade åt han Lillebror la hunden på rygg bara höll i kindpåsarna på hunden så hårt han kunde sen smög jag upp bakifrån o tog tag i hunden ljumskar o nöp till han rejält o Lillebror sa Nej o fy åt han. Han släppte hunden. Gick kanske 10min vi gjorde exakt likadant igen. 3gången inte ett ljud o han fick tillbax sin tuggknut sen efter det så morra han inget mer för han fick tillbax sin grej direkt. Så körde han han ett tag tog saken o lämna tillbax den direkt. Så nu är hunden vuxen o det funkar ännu.
 
Sv: Barn som "ledare" över hund?

Ok........ja...det kan nog vara idé att vara med vid hela grejen.

När vi tränat förut på det här med ben så har vi lämnat tillbaka det vi tagit ganska direkt.....vi har inte hållt det länge i från honom...utan det har varit ungefär så här:

Säger hundens namn..hunden blir uppmärksam på oss...glad och viftar på svansen...vi säger loss och tar benet....hunden sätter sig oftast och tittar på oss....varsågod och så lämnar vi tillbaka.

Det är ju en ganska stor hund...eller kommer bli (shabrador/rottis) och det kan ju bli lite besvärligt för vår son (även för oss) när han växt klart att lägga han på rygg och hålla kvar....även vid "nej" och vid hoppande............
 
Sv: Barn som "ledare" över hund?

Sen är det inte direkt "naturligt" att en underlägsen hund lämnar saker då alfan kommer. Det sker iallafall inte hos vilda vargen. Där får djuren behålla det dom tagit efter alfan snott åt sig sin del.

Det där kommer jag ihåg att du och jag diskuterade förut och jag har för mig att jag blev väldigt förvånad när du sa det. Tänkte inte så mycket mer på det men har sen dess hunnit se ett vargprogram på animal planet och ett annat på ngn svensk kanal där bägge innehöll "måltidsscener". Alfaparet lät inte ngn äta öht före dem när det var parningssäsong, försökte ngn ta ngt fick den ruskigt mycket stryk, och när det inte var parningssäsong så visst. Hann omegan ta en liten bit och kuta iväg så brydde de sig inte så värst, men fick den en större bit var det jävla kalabalik bland högre stående medlemmar..Vi kanske inte syftar på samma sak? För jag blev himla förvirrad när jag såg det nämligen..Hur menar du egentligen?
 
Sv: Barn som "ledare" över hund?

Det där kommer jag ihåg att du och jag diskuterade förut och jag har för mig att jag blev väldigt förvånad när du sa det. Tänkte inte så mycket mer på det men har sen dess hunnit se ett vargprogram på animal planet och ett annat på ngn svensk kanal där bägge innehöll "måltidsscener". Alfaparet lät inte ngn äta öht före dem när det var parningssäsong, försökte ngn ta ngt fick den ruskigt mycket stryk, och när det inte var parningssäsong så visst. Hann omegan ta en liten bit och kuta iväg så brydde de sig inte så värst, men fick den en större bit var det jävla kalabalik bland högre stående medlemmar..Vi kanske inte syftar på samma sak? För jag blev himla förvirrad när jag såg det nämligen..Hur menar du egentligen?

Det jag menar är när omegan eller en annan hund i lägre rang fått tagit sin del av maten så får den behålla och även försvara den om det så skulle behövas. Men självklart får dom inte ta före alfahanen eller tiken. Då blir det smisk! :devil:
 
Sv: Barn som "ledare" över hund?

Kan du ju säga att min äldsta lillebror har en Pitbull hane o när den var liten vakta den grejer o morra åt min minsta lillebror som var då 11år gammal.

Jag gjorde så här att jag iscensatte ett problem med en tuggknut.
Hunden låg o tugga o bror gick fram för o ta den, hunden morrade åt han Lillebror la hunden på rygg bara höll i kindpåsarna på hunden så hårt han kunde sen smög jag upp bakifrån o tog tag i hunden ljumskar o nöp till han rejält o Lillebror sa Nej o fy åt han. Han släppte hunden. Gick kanske 10min vi gjorde exakt likadant igen. 3gången inte ett ljud o han fick tillbax sin tuggknut sen efter det så morra han inget mer för han fick tillbax sin grej direkt. Så körde han han ett tag tog saken o lämna tillbax den direkt. Så nu är hunden vuxen o det funkar ännu.

Det där är knappast något jag skulle rekommendera! :eek: Vad hade hänt om jycken gått ännu mer in i försvar, lagt till med en skopa skärpa och nypt/huggit lillebror i ansiktet?
 
Sv: Barn som "ledare" över hund?

Det där är knappast något jag skulle rekommendera! :eek: Vad hade hänt om jycken gått ännu mer in i försvar, lagt till med en skopa skärpa och nypt/huggit lillebror i ansiktet?

Jag tog med det i mina beräkningar och sa åt han o inte vara för nära med ansiktet och att jag är med om nåt händer. Då hunden bara var 5mån gammal så är det inga större problem.
Jag vet redan innan hur han svarar på korrigeringar.

Saken blir den att Lillebror aldrig tagit tag i han o det vart som en chock för han när han åkte på rygg o fick sig en rejält skopa ovett o han var tagen av händelsen så det vart perfekt.
 
Sv: Barn som "ledare" över hund?

Jag tog med det i mina beräkningar och sa åt han o inte vara för nära med ansiktet och att jag är med om nåt händer. Då hunden bara var 5mån gammal så är det inga större problem.
Jag vet redan innan hur han svarar på korrigeringar.

Saken blir den att Lillebror aldrig tagit tag i han o det vart som en chock för han när han åkte på rygg o fick sig en rejält skopa ovett o han var tagen av händelsen så det vart perfekt.

saken är ju den att jag hade mitt ansikte iaf en meter från min lillskit när han for upp o bet mig.. känns som en onödig risk att ta med en lillebror..
 
Sv: Barn som "ledare" över hund?

Ok........ja...det kan nog vara idé att vara med vid hela grejen.

När vi tränat förut på det här med ben så har vi lämnat tillbaka det vi tagit ganska direkt.....vi har inte hållt det länge i från honom...utan det har varit ungefär så här:

Säger hundens namn..hunden blir uppmärksam på oss...glad och viftar på svansen...vi säger loss och tar benet....hunden sätter sig oftast och tittar på oss....varsågod och så lämnar vi tillbaka.

Det är ju en ganska stor hund...eller kommer bli (shabrador/rottis) och det kan ju bli lite besvärligt för vår son (även för oss) när han växt klart att lägga han på rygg och hålla kvar....även vid "nej" och vid hoppande............

Jag tror inte du ska börja rulla en sån hund, jag har också stora hundar och skulle aldrig orka rulla dem om det knep...

Jag står fast vid mitt svar, öka relationen dem emellan och få hunden att förstå att barnet också är med. Jag tycker även att barnen kan ge hunden mat osv, bli mer med i hundens livsrutin.

Lär pojken det här med träning, när han kommer hem från skolan hade jag rått honom att totalignorera hunden till hunden är lugn. Den får INGEN uppmärksamhet från någon så länge den flänger runt och hoppar. När hunden är lugn kan sonen hälsa.

Har har bekymmer med en lite tjej och en Akita, när tjejen kom hem från skolan överföll Akitan henne med glädje och tjejen for ju omkull i stort sett varenda gång. När hon började ignorera hunden så slutade hunden också efter en vecka. Värt att testa iaf.

//E
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 626
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Trassel12
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 532
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp