Barn som inte blir bjuden på kalas

athena

Trådstartare
Jag har haft uppe detta innan, men känner att jag vill ventilera det igen.

Min son är 9 år och går i en liten skola. Han har få kompisar (läs inga) och är ett speciellt barn. Under det senaste läsåret har vi fått komma till Föräldrastödsenheten som ligger under Bup, och därifrån har vi fått remiss till utredning om ev diagnos. Han funkar bra på lektionerna, är en smart grabb, men det funkar sämre på raster och fritids. Jag vill dock inte kalla det mobbing - det handlar mest om utanförskap.

Hans syster har fyllt 5 år i år. Hon är social och går på tidernas bästa dagis (vilket man tyvärr inte kan säga om skolan).

Jag kan inte dra mig till minnes att min son har fått en enda kalasinbjudan de senaste 3 åren, och knappt några innan dess heller. Dottern däremot översvämmas :crazy:. Det är kalas var och varannan helg. Hon hade själv sitt första barnkalas för kompisar i år, hon bjöd 16 barn vill jag minnas och 14 av dem kom. När sonen har haft kalas har det kommit kanske 2-3 stycken.

Nu fick hon en ny inbjudan idag, och jag får ont i magen bara av tanken att behöva berätta för honom. Han blir så himla ledsen! Han kan inte förstå varför ingen bjuder honom (och inte jag heller, ärligt talat).

Snälla, hjälp mig, hur ska man förklara en sån här sak för ett barn?

Sv: Barn som inte blir bjuden på kalas

Jag har lite liknande problem. Fast ändå inte. Min tjej har många vänner i skolan, men pga vår skyddade id så finns hon inte på någon adresslista eller öht att hon går i skolan där. Därför blir hon aldrig bjuden på kalas för att hon missas. Hon blir jätteledsen varenda gång och hon vill inte vara sådär hemlig alls. Hon vill gå på kalas som alla andra.

Jag har likande problem med min son. Han är sju år och går i första klass de är 7 st i klassen allså en liten skola.

Min son är populär i skolan och på fritids. MEN han väljer att det räcker att leka med vännerna i skolan och på fritids, när han kommer hem har han sin syter och de tar hand om sina kaniner och hästar vilket tar mycket tid med de har valt att ha det så. Har ibland försökt att få honom att följa med någon hem men då missar han oftast den dagens pyssel med hästarna vilket han ogärna gör.

På grund av detta (antar jag) missas han på många kalas. Verkar som de bara bjuder dom som dom leker med efter skolan vilket kan innebära att min son är den enda som inte får komma.

När vi har kalas bjuder vi alla i samma årskull oavsett, det handlar ju inte om så många barn.

Ett exempel min dotter 5 år blev bjuden på kalas hos en dagiskompis de skulle ha badkalas så föräldrarna var tvugna att följa med, vilket var ett litet problem för oss då min sambo jobbade och jag behövde någon som tog hand om syskonen. Det visar sig då att dagiskompisen hade sitt kalas tillsammans med sin äldre bror som går i min sons klass men min son var inte bjuden :devil:

Kan man hantera det på ett mer aktivt sätt? Jag vet att några barn när jag gick i lågstadiet bjöd på tårta i skolan och bjöd då hela klassen. Skulle din son kunna göra nåt sånt, då har han ju firat med alla och kanske bjuds igen på i alla fall några kalas? Om det är så att din son glöms bort så kanske man kunde låta ditt eller systerns sociala liv spilla över på honom. Finns det sammanhang där du kunde fråga om din son kan följa med dottern på kalas, tex till dina kompisars barn? Kan du bonda med föräldrarna i klassen och på så sätt hjälpa honom (eller är han för stor för det)?

Jag tror annars inte att man kan förklara det på något skonsamt sätt annat än att livet är orättvist och att sånt går upp och ner, det kan ju mycket väl förändras när han blir lite äldre/byter skola/etc.

Det är lite i såna banor jag tänker. Tårta i klassen tror jag är en bra idé. Bonda med föräldrarna... ja, det vore nog en bra idé. Men jag har bott här i 15 år nu och har inget direkt umgänge :grin:. Det är tyvärr inte lätt att komma in i gemenskapen.

Vi planerar en flytt inom ngt år och jag går nu och grubblar på att tidigarelägga den. Det skulle innebära skolbyte vilket vore bra för sonen - mindre bra för dottern - men hon har ändå bara ett år kvar på dagis.

Känner igen det där med tyvärr. Numera skiter min dotter i att hon inte blir bjuden.

Jag känner ju inte till hur ni har det men undrar om du har någon möjlighet att föra in pojken i något annat sammanhang där han träffar jämnåriga? Någon förening eller aktivitet? Har han några intressen som han kan ägna sig åt? Kanske redan något du provat?

Jag gissar att det är lättare för honom att samspela med barn som han har något gemensamt intresse med?

Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 404
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 914
Senast: Thaliaste
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hej allihopa! Behöver hjälp. Har fullständigt ångest över dotterns kalas. Framförallt vilka vi har bjudit. Dottern fyller 6 år och har...
Svar
11
· Visningar
2 911
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama