Barn skadade i olycka på ridläger

Sv: Barn skadade i olycka på ridläger

Jag tycker allt inte man bara kan skylla på lastbilschauffören, vad är det för ett sorts säkerhetstänkande egentligen, där man tar ut relativt oerfarna små barn att rida på en stor flock med hästar, barbacka och nära en vältrafikerad väg där det kan komma tung och skrämmande trafik?
Det är ju som att be om en olycka. :mad:

Ja, vi brukade också alltid ha med oss nån äldre när vi tog hästarna till och från sommarhagen - men det är fortfarande vansinne att släppa iväg barn barbacka längs med den vägen, även om man har två ledare med sig. De kan ändå inte göra mycket om hästarna bestämmer sig för att skena med barnen.

Det är inte hagen vid tennishallen utan en där gångvägen går längs med vägen, ca 6 m nedanför vägen, gångvägen där hästarna kommer upp från ridstigen syns från vägen och det var där hästarna blev skrämda.

:eek:

Låter ni barnen rida utmed den vägen, och dessutom barbacka, (och på hästar de inte känner väl)?? :eek:
Där skulle inte ens jag vilja rida på den mest trafiksäkra häst.....

Nej det har jag tänkt på ända sen jag hörde talas om olyckan igår. Hur kan man låta oerfarna ungar rida så nära trafiken? Det kan ju räcka med att bilen tutar (det är idiotiskt, men det kan som sagt hända att bilister tror att de gör en en tjänst) en häst sprätter till, ungen far i backen, då blir de andra barnen och hästarna stirriga och sen är kalabaliken ett faktum.
Sen är det jävligt fegt av lastbilschauffören att köra vidare, för så vitt jag förstår vet man inte vem det var? H*n måste ha hört talas om olyckan vid det här laget.

Hah, jag var på det lägret förra året exakt denna vecka. (eller kanske vetckan innan?) Har aldrig gillat Åby hur det ligger...

H*n har säkert hört om olyckan, men kanske inte är medveten om att det är h*n som är "skyldig". Kanske är h*n inte ens svensk....
Som sagt.... det ÄR svårt att se att det finns hästar i närheten (även på den aktuella ridvägen)

Ja i de senaste utgåvorna av STS körkortsbok. Men alla lär sig inte teorin den vägen. Alla går inte på körskola vare sig de tar B eller tyngre körkort. Det borde vara minst en sådan fråga på teoriprovet.

Och det ingår INTE i nya yrkeskompetensen och det är riktigt dåligt eftersom den är till för att öka kompetensen bland yrkesförare. Det är obligatoriskt med 35h vart femte år för alla som vill använda sina tyngre behörigheter (är dock sex år kvar på buss och sju på lastbil...) Där borde Transportstyrelsen ha lagt in iaf en timmes trafikvett.

Men det hjälper inte för de som sysslar med cabotage-trafik, de är inte utbildade i Sverige...

*kl*

Det är 70-väg och avfarten till Åby ligger precis efter där olyckan hände ungefär.
Man har ridit på den vägen, förr i tiden stig, sen ridskolan för 40 år sen och inget har hänt innan.
Inget försvar, men alla ridläger jag har varit på har barnen med hjälp av ledare hämtat hästarna och ridit hem till stallet barbacka.

*kl*

Det är 70-väg och avfarten till Åby ligger precis efter där olyckan hände ungefär.
Man har ridit på den vägen, förr i tiden stig, sen ridskolan för 40 år sen och inget har hänt innan.
Inget försvar, men alla ridläger jag har varit på har barnen med hjälp av ledare hämtat hästarna och ridit hem till stallet barbacka.

Visst, men det ligger jäkligt dåligt till. Det kanske är mer ok att hämta hem ett gäng hästar i ett stall som ligger mer avlägset än "mitt i smeten" som Åby gör, även om inget hänt innan. Och det har det ju, "egentligen". Jag var ju skötare där några år och nog hände det att hästarna blev skrämda på vägen dit eller tillbaka och nog åkte folk av redan då, dock inte i den skala som olyckan nu.

Jag minns själv en gång då vi red hästarna dit, en bunt ungar barbacka. Då skedde det en bilolycka på vägen, en riktig jävla smäll kan jag lova. Hästarna blev rädda, men mirakulöst nog stannade alla kvar och vad jag kommer ihåg åkte ingen eller bara någon av. Ren tur.

Frågan är väl egentligen hur man kan låta rena nybörjare sätta sig och rida barbacka sådär.
Med tanke på att iprincip alla ramlade av så kan de ju inte varit vidare rutinerade.

Tur att det inte blev något allvarligt iaf!

Men - inte för att vara sån - om det hade hänt att flera av barnen hade skadat sig allvarligt så kanske det skulle komma upp en diskussion om det.
Det har ju hänt 'massa' olyckor de senaste åren, så man tycker ju att det borde uppmärksammas mer nångång.
Fast då hade väl alla bara skyllt på ridskolan iofs. :cool:

Kl*

Dit brukade jag åka på ridläger när jag var liten! Och jag var på sjukhus två gånger efter att ha åkt av barbacka :cool:

Trafiksituationen på vägen såg liiite annorlunda ut för 40 år sedan (och mig veterligen är klubben "bara" 36 år gammal ;)), men visst har det hänt olyckor innan, jag har själv sett flera av dem...

*kl*

Vi har som lägst minst 3 års ridvana på lägrena. Fast de kan ju inte så mkt de heller visserligen.
Kan hålla med om att vägen är inte optimal, men finns fler ställen där inte ridskolorna ligger optimalt ;) Det här är enda vägen vi får gå ut till hagarna på.

Men det jag inte förstår är varför det rids barbacka utmed den vägen, med tanke på trafiken, ryttarnas erfarenhet, olycksrisk osv osv....
Varför inte leda hästarna, alternativt iaf hoppa av dem innan man kommer till sträckan utmed vägen?

Visst finns det fler ställen där ridskolorna inte ligger optimalt (NFK som ett exempel i samma stad, där man tvingas rida mitt i stads-smeten för att öht komma ut i skogen), men man kan inte skylla på enbart läget, när det faktiskt kan bli mkt mkt säkrare med något så simpelt som ett utökat säkerhetstänk. Hade t.ex. barnen istället för att rida hästarna lett dem, så hade det slutat mindre dramatiskt, då hade det "bara" handlat om lösa hästar och kanske något omkulldraget barn i stället för en hel drös avramlingar och ambulansfärder...

Senast ändrad:

Men det jag inte förstår är varför det rids barbacka utmed den vägen, med tanke på trafiken, ryttarnas erfarenhet, olycksrisk osv osv....
Varför inte leda hästarna, alternativt iaf hoppa av dem innan man kommer till sträckan utmed vägen?

Visst finns det fler ställen där ridskolorna inte ligger optimalt (NFK som ett exempel i samma stad, där man tvingas rida mitt i stads-smeten för att öht komma ut i skogen), men man kan inte skylla på enbart läget, när det faktiskt kan bli mkt mkt säkrare med något så simpelt som ett utökat säkerhetstänk. Hade t.ex. barnen istället för att rida hästarna lett dem, så hade det slutat mindre dramatiskt, då hade det "bara" handlat om lösa hästar och kanske något omkulldraget barn i stället för en hel drös avramlingar och ambulansfärder...

:bow:

Tycker det är ren idioti att ha sådana rutiner på ett ridläger som det har hafts här, gör om - gör rätt och led hästarna utmed vägen istället. Om barnen gärna vill rida barbacka så låt dem göra det i ett lugnare område, i skogen eller i en paddock.

nu förstår jag absolut inet hur ni tänker.
Detta har hänt först på ca 40 år.
Ridskolan är väl medveten om säkerheten, att hästar skenar sker varje månad i mitt stall (då med privatryttare).
Så farligt var de inte?

Herregud, detta är att totalt överreagera. Det är ett fint läger med bra säkerhet, tyck vad ni vill men det här är min åsikt och den ändrar ingen på.

Man rider inte på en väg herregud.
Man rider på en liten ridstig som ligger flera meter ifrån vägen, lastbilen hade rasslande kapell och det var rätt säkert att föraren tutade med mening då han sett hästarna att bli lite rädda när han kom med sin lastbil.
Jag känner en tjej som var med så ah ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 133
Senast: soom
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 978
Senast: manda
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 964
Senast: Flixon
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Flera barn har varit inblandade i en olycka med häst och vagn på en campingplats utanför Uddevalla under långfredagen. Två skadade...
Svar
9
· Visningar
1 605
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25