Barn skadade i olycka på ridläger

Sv: Barn skadade i olycka på ridläger

Idiot last bil!! O inte äns stanna!! Hoppas allt går bra o att alla vågar rida igen!!

Det finns så mycket idioter! Hur kan man ens tänka på att tuta när de finns hästar i närheten!

Min gamla klubb...

Tyvärr ligger ridklubben ganska illa till, och det är inte alltid man som bil/lastbilsförare öht ser att det finns hästar utmed vägen (inte ens om man vet om att ridklubbens ligger där).

Verkar ju som tur är ha gått bra för de inblandade :bow:

Har också ridit där som barn... och alltid tyckt att klubben ligger helt idiotiskt till! Fast den låg väl där innan alla tungtrafikerade vägar.... men ändå.

Undras om dom uppmräksammade vad det var för lastbil? För han stannade väl knappast... :grin:

Skönt som sagt att det verkar ha gått relativt bra!

...såg nu att han inte stannade. Undrar om han tutade på hästarna eller något annat och inte uppmärksammade hästarna. Tyvärr är det förstnämda alltför vanligt...:crazy: och fullständigt livsfarligt!

Egentligen borde man skicka ett brev till varenda lastbilsåkeri för att tala om hur en häst reagerar. Att missa en grupp 15 elever, det kan man inte såvida hästarna inte är bakom en kulle alt. inne i skogen.

Många lastbilschaufförer tutar när de åker förbi hästar, det känns som om det är dags att slå tillbaka.

Postade i den första tråden också...

Jag red där i många, många år och som ni säger ligger klubben lite vajsigt till. Jag skulle gissa att de tog dem från ängen där sommarbetet ligger och jag tror inte att lastbilen tutade på just hästarna. Så dum i huvudet kan man inte vara när man åker på en motorväg. Det är alltid livligt på den vägen.

Dock, så har säkerheten enligt mitt tycke alltid varit låg på Åby, åtminstone när jag var där. Jag tycker inte att det är rätt att barnen ska hämta/lämna hästarna, de ska redan finnas i stallet när barnen kommer helt enkelt just eftersom vägen ligger så nära. Helt galet, tycker jag.

*kl*

Jag upprepar.

Det ingår ingen utbildning i hästvett när man får sitt körkort, inte det tunga heller. Inte på yrkeskompetensutbildningen heller.

Är man inte uppväxt bland hästfolk eller fostrad av en sådan så är det faktiskt alldeles jättemöjligt att man inte VET att det är olämpligt att tuta på hästar.

Fattar inte varför alla jäkla lastbilsförare ska tuta jämt!

Jaså det gör dem? Det har jag faktiskt inte märkt.

Och då har jag ändå jobbat på en ridskola som låg längs med en hyffsa trafikerad väg.

Tom utryckningsfordon stängde av sirenerna när de passerade oss (fast mina hästar var inte rädda... tränade).

Här där jag bor så måste man rida över motorvägen på en bro, det är mäkta populärt av lastbilschaffisarna att tuta precis när de kör under bron, livsfarligt

Att missa en grupp 15 elever, det kan man inte såvida hästarna inte är bakom en kulle alt. inne i skogen.

Tyvärr inte alls omöjligt att missa vid den nämnda klubben. Inte ens jag, som ridit/tävlat på klubben i flera år och är uppvuxen i Norrköping ser att man passerar ridklubben när man åker förbi på stora vägen, och ändå ligger den väääldigt nära. Har mkt svårt att tro att det var hästarna som chaffisen tutade på

HÄR är en karta över var klubben är placerad, om det inte ändrats sedan jag red där (16 år sedan) så är en del av hagarna (iaf sommarhagen) på andra sidan stora vägen (vid sporthallen) och det innebär att man får gå under vägen, genom cykeltunneln, med hästarna. (Var likadant på tävlingar, parkeringen då var i sommarhagen) Vägen är rejält trafikerad...

När jag tog mitt körtkort så ingick det faktiskt 5-10 minuters hästvett. Men det var inte mycke.

Och i övrigt så vill jag bara säga att dagens traffik blir fylld med fler och fler idioter för tillfället.

*kl*

Jag upprepar.

Det ingår ingen utbildning i hästvett när man får sitt körkort, inte det tunga heller. Inte på yrkeskompetensutbildningen heller.

Är man inte uppväxt bland hästfolk eller fostrad av en sådan så är det faktiskt alldeles jättemöjligt att man inte VET att det är olämpligt att tuta på hästar.

Det får man visst lära sig.. står att man ska iakkta stro försiktigthet o passera ordentligt i sidled samt INTE tuta på häst/ryttare/vagn.....

Jag har åkt runt bland div åkeri (finns att läsa i andra tråda...) o jag blev mörkrädd när jag insåg att det i dom allra flesta fall berodde på ren okunskap :eek::o
Faktum är att på de flesta ställen så fick man oftast inleda med att skärpa tonen för att få dom att lyssna, men när mötet var slut så var dom skamsna men även tacksamma :angel::D Dom visst inte bättre helt enkelt...... Hade ingen aning om konsekvenserna av deras beteende :confused:

Bättre utbildningar på våra körskolor!!!!

*kl*

Var där då jag jobbar som ledare på det här lägret.
Ingen annan trafik noterades och chauförren hängde på tutan. Eleverna hämtar inte hästarna själva utan hade två lägerledare med sig.
Det är inte hagen vid tennishallen utan en där gångvägen går längs med vägen, ca 6 m nedanför vägen, gångvägen där hästarna kommer upp från ridstigen syns från vägen och det var där hästarna blev skrämda.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 133
Senast: soom
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 978
Senast: manda
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 964
Senast: Flixon
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Flera barn har varit inblandade i en olycka med häst och vagn på en campingplats utanför Uddevalla under långfredagen. Två skadade...
Svar
9
· Visningar
1 605
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25