Barn på begravning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
U

ulda

Min morbror har just dött (tyvärr) och jag och min man hävdar bestämt att man inte tar med barn på begravning (tills de är gamla nog att förstå vad som händer). Jag har överhuvudtaget ingen uppfattning eftersom inga barn har funnits i släkten de få gånger jag varit på begravning. Är det som han säger? Tar man inte ens med dem på kaffet efteråt?
 
Sv: Barn på begravning?

Det är helt och hållet upp till de närmsta tycker jag! Elin hann vara med på tre begravningar under sitt första år, sista var hon dock inte med i kyrkan för då hade hon för mycket spring i bena, men på kaffet var hon med och mycket uppskattad. Sen kanske jag kan tycka när de är lite större att det krävs en hel del av föräldrarna, dels förklara vad som händer, och dels se till att de inte stör.
 
Sv: Barn på begravning?

Min son var med på första begravningen när han strax skulle fylla 3 år.
Så visst kan man ta med sig barnen.

MillyM
 
Sv: Barn på begravning?

så länge barnet inte kan förstå varför alla är ledsna men ändå noterar det så är det väl onödigt att ta med det. I ert fall som har ett sånt litet barn är det väl snarare en praktisk fråga om det funkar eller ej. Det är ganska viktigt att det är fridfullt under en begravning, men Sara är väl ett lugnt barn vad jag har förstått?
 
Sv: Barn på begravning?

jag var med på min morbrors begravning när jag var 3 år.
jag har bara väldigt diffusa minnen av det, och just då förstod jag nog inte riktigt vad som hänt. dock tycker jag nu efteråt att det känns bra att ha varit där. jag träffade ju min morbror som liten och vet att han tyckte mycket om mig och min bror, så att ha varit på begravningen känns fint på något sätt...

sålänge barnen är någorlunda lugna och man med det inte stör så förstår jag inte varför man inte skulle kunna ha barnen med? kaffet efteråt är väl också självklart.
jag tror att iaf när det är närmare släktingar så kommer barnen uppskatta det som lite äldre...
 
Sv: Barn på begravning?

Förr var det väl kutym att barn inte fick följa med. Idag säger de flesta ja till barn på begravningar och pratar man med präster och begravningsbyråar har de sagt till mig att göra det som känns rätt för mig. Barnen är välkomna och i många fall kan det vara bra, även om barnet är litet. Är det en nära släkting till barnet så gör det nämligen att barnet när det bllir äldre kan känna att det fick vara med och vara delaktig och inte bli utestängd.

Jag har i vissa fall haft barn med och andra inte, det har helt enkelt berott på hur nära relation mina barn haft till den avlidne. Dock har jag aldrig upplevt att det skulle vara negativt med barn på en begravning även om de har svårt att sitta still ibland har det setts som uppskattat. De flesta jag vet brukar även ta med saker som de vet sysselsätter barnet, lite småplock och nåt kex att tugga lite på.
 
Sv: Barn på begravning?

mino skrev:
Det är ganska viktigt att det är fridfullt under en begravning, men Sara är väl ett lugnt barn vad jag har förstått?

He he, så särskilt fridfull var hon knappast på sitt eget dop - det visade sig att hon inte alls gillade orgelmusik... Såg ut ungefär så här: :cry: :eek: :cry: hela dopet. Så i kyrkan ska hon definitivt inte befinna sig på begravningen...

I övrigt så ja, hon är fridfull. Skriker rätt sällan dagtid så till kaffet skulle det säkert funka jättebra.

Vad min man menade var att man "enligt tradition" inte tar med barn på begravning. Det bekräftades av Pigleton ovan, så han kanske har rätt m a o?! Min familj är ganska traditionell.

Vad gäller min morbror så blir det ju inte nån jättenära släkting till Sara (speciellt som jag hade nära noll kontakt med honom och inte ens min mamma har haft så bra kontakt den sista tiden). Däremot undrar jag lite hur vi skulle göra om min mormor går bort (hon är snart 94 år så förr eller senare händer det ju tyvärr). Det skulle kännas väldigt konstigt om min dotter inte fick följa med på hennes begravning. Ve och fasa, nu pratar jag bara fiktivt... :crazy:

Om nån undrar kan jag tillägga att Sara nu är 5 månader så min fråga gäller främst bebisar (fast naturligtvis är frågan intressant även angående större barn).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barn på begravning?

Svår fråga tycker jag. Jag var själv inte på min morfars begravning. Han dog när jag var kring 7 år och det var mormor som ville att vi barn inte skulle vara med. Det är inget jag känner att jag "saknade" för att jag inte var med. Jag minns ju morfar, men det känns inte som om jag blev "bestulen" på något för att jag inte var just på begravningen.

Men jag tror att jag hade kunnat hantera det också om jag hade varit där. Fast, eftersom han var ganska ung när han dog (57 år) och det kom väldigt plötsligt så tror jag det hade varit rätt jobbigt för min mamma och hennes syskon och för mormor om vi barn hade varit där. Om jag hade barn så hade jag nog tyckt att jag kunde bespara både dem och mig själv att vara med på min förälders eventuella begravning. Det beror dock på ålder och hur viktigt det känns med ett "farväl" i form av just en begravning. För mig känns det inte som om just begravningen i sig är det viktigaste farvälet så att säga. Och där har jag nog övertagit mycket av mammas resonemang.
 
Sv: Barn på begravning?

Jag tycker barn har lika stor rätt som alla andra att vara på med på en begravning. Mina har bara varit på en, då var de 3 och 7 år och tyckte inte alls det var något problem. Deras kusiner var med (2 och 0,5 år) och gästerna som var med tyckte att det var skönt att det var barn med, att de lättade upp stämningen på ett naturligt sätt.
 
Sv: Barn på begravning?

Om det nu är "enligt tradition" så undrar man ju lite vad det är som ligger bakom traditionen, om det är värderingar som vi fortfarande har eller inte. Det fanns ju diverse sammanhang förr då barn inte ansågs lämpliga att ta med för att barn inte skulle synas på samma sätt som idag, på bröllop tex. Jag har svårt att tro att någon idag på allvar skulle tycka att det var oartigt/ouppfostrat att ha med sig sin 5-månaders som man fortfarande ammar på en begravning. Då har man verkligen en mycket låg toleransnivå.

Men är det en sån avlägsen person räcker det kanske med att du representerar familjen och din man och Sara är hemma?
 
Sv: Barn på begravning?

Jag tycker nog att man kan ta med barn på begravning, beror ju lite på faktiskt.

Men som sagt så beror det på hur gammalt barnet är, hur nära man står den som ska begravas osv.

Riktigt små barn tycker jag att man ska lämna hemma som ändå inte förstår "vad det handlar om".

Barn under 4-5 år tycker jag nog inte man ska ta med om det inte är en väldigt nära....

Jag har haft med mina barn när de varit ganska små. då har det handlat om närstående. Annars tycker jag nog inte det är så ok.

Allt beror på situationen, barnen i sig tror jag nog klarar av det faktiskt bara man pratar om det ordentligt så blir det inte så konstigt alls faktiskt för delas del. Tänker mer på att det ska funka för de närmaste, om de upplever det störande. Man kan ju inte ha en massa stojande barn i alla situationer kanske.

Förstå mig rätt nu... Är ju en känslig situation..
 
Sv: Barn på begravning?

Min son var med under min brors begravning förra året. Han var då 3½.
Jag ångrar inte på nåt sätt att han var med. Det är lättare nu när han pratar mycket om döden att förklara att hans morbror är död och han fick vara med i kyrkan och säga hej då.

En bebis tror jag inte jag skulle ta med. Mest för att jag skulle känna att det var mitt fel om bebisen började skrika i kyrkan.
Till kaffet däremot skulle jag kunna det.

Under min brors begravning struntade jag i om min son skulle störa någon på något sätt. Kände att han hade lika stor rätt att få delta som alla andra.
 
Sv: Barn på begravning?

Mustasukka skrev:
Min son var med under min brors begravning förra året. Han var då 3½.
Jag ångrar inte på nåt sätt att han var med. Det är lättare nu när han pratar mycket om döden att förklara att hans morbror är död och han fick vara med i kyrkan och säga hej då.

En bebis tror jag inte jag skulle ta med. Mest för att jag skulle känna att det var mitt fel om bebisen började skrika i kyrkan.
Till kaffet däremot skulle jag kunna det.

Under min brors begravning struntade jag i om min son skulle störa någon på något sätt. Kände att han hade lika stor rätt att få delta som alla andra.

Det var ungefär så jag menade också..
 
Sv: Barn på begravning?

pigleton skrev:
Förr var det väl kutym att barn inte fick följa med.
Nar var forr?
Jag ar nastan 30 ar och min bror ar 5 ar aldre an mej och vi har varit med pa begravningar sa lange jag kan komma ihag. Varan slakt ar ganska traditionell, men det har aldrig varit nagra problem att vi barn var med. Det var ju inte bara jag och min bror, utan alla kusinerna mm.
Aven utanfor slakten har jag varit pa begravning som liten och det har gatt bra. Jag blir alltid sa forvanad nar manniskor sager att de ar radda for att barnen ska fora vasen etc, men hur ska barnen lara sej om de aldrig far vara med pa nagonting?
 
Sv: Barn på begravning?

Hm..jag kan inte riktigt förstå att det skulle vara en "tradition" att inte ta med barn på begravningar..både jag själv och mina barn har varit med på många begravningar (som liten alltså)..
Man kan ju se det så här..om den avlidne i vanliga fall tyckte om barn/barnen så är det absolut inte fel att dom får vara med, dom måste ju också få ta avsked. Har man umgåtts när ngn var i livet så ska man ju inte göra ngn skillnad på det när ngn är död, om du förstår vad jag menar..
Döden är en del av livet..

citerar ur ett häfte vi fått på begravningsbyrån för ca 12 år sedan.

Ett barns första upplevelse av det här slaget betyder naturligtvis väldigt mycket. Om det får delta på sina villkor, minskar risken för att barnet ska uppfatta döden och begravningar som något hemskt, något som ska vara rädd för.

Förr i tiden så var ju döden en naturlig del av livet..man låg ju t om i finrummet så att alla kunde ta avsked..
Det är vår egen rädsla för döden som vi många gånger försöker skydda våra barn ifrån..
Känner du att du orkar ta med dina barn så gör det..orkar du inte så självklart kan dom gå med på kaffet efteråt..

Glömde säga att man inte klär små barn i svarta kläder..
 
Senast ändrad:
Sv: Barn på begravning?

Nu tänker jag förr = innan jag var född ens, så minst 30 år tillbaka i tiden, och säkerligen längre sen ändå. Jag har också varit med på begravning, tidigast dock när jag var 12 och jag ser inga problem alls med att ha med barn.

När min morfar gick bort fick min son som då var 1,5 vara med. Dock bad jag pappan ta ansvar för sonen så att jag inte skulle behöva ha alla fokus på honom utan kunna sörja jag med. Ibland kan det kännas jobbigt att ha med ett litet barn att ta hand om när man är väldigt ledsen själv och kanske gråter mycket.
Min morfar hade dock en nära relation till min son och därför kändes det ändå viktigt att han fick vara med.

När min farmor gick bort, valde jag att lämna barnen hemma då de inte hade träffat henne mer än enstaka tillfällen. Det kändes helt rätt vid det tillfället.
 
Sv: Barn på begravning?

Tycker det beror mycket på barnets ålder och även relation till den anhöriga.
 
Sv: Barn på begravning?

indian-charlie skrev:
Förr i tiden så var ju döden en naturlig del av livet..man låg ju t om i finrummet så att alla kunde ta avsked..
Det är vår egen rädsla för döden som vi många gånger försöker skydda våra barn ifrån..
QUOTE]

Kunde inte sagt det bättre själv.

Tog med min son på 3 månader till min morfars begravning. Visst rynkade några gammel-tanter på näsan, so what.
När jag märkte att sonen blev lite otålig tog min man med sig honom ut ur kyrkan, fungerade jättebra.
 
Sv: Barn på begravning?

*kl*

Helt ok att ta med barnen på begravning tycker jag.

Den idag 13 åriga dottern har alltid gått med på begravningar när det varit sådana i bland släkt och vänner.
Hennes första begravning var hon inte ens året (runt 10 månader), vi begravde makens farbror.
Då dottern alltid varit ett väldigt soligt och glatt barn så jollrade hon i kyrkan och visade sitt tandlösa smil till allt och alla på kaffet efteråt.
Vid flera tillfällen efteråt fick vi höra från olika släktingar att de särskilt uppskattat att dottern varit med. Hon hade representerat att livet ändå går vidare och de äldre släktingarna hade iochmed det upplevt det som lättare att säga farväl till sin gamle bror.
Hennes joller i kyrkan hade lättat upp stämmningen något enomt. Kaffet efteråt blev en fin stund. De flesta äldre släktingar ville hålla en stund och "jollra" lite. Jag tror de kände sig lite tröstade av att det ändå fanns en ny generation, typ...

mvh Eva
 
Sv: Barn på begravning?

Nu har jag nästan kommit fram till att vi inte tar med Sara (såvida man inte specifikt säger att hon ska komma) trots att så många av er har sagt att det är ok med barn på begravning.

Jag håller dock med den som sa att ett barn lättar upp stämningen. Dessutom, de begravningar jag har varit på har faktiskt varit rätt trevliga eftersom det är en av få chanser man har fått för att träffa hela släkten.

Denna begravning blir nog dock rätt speciell. Min morbror blev bara 73 år och hans mamma överlevde alltså honom. Till råga på allt har hans svärson (min kusins man) nyligen opererats för en hjärntumör så det har varit rätt mycket elände i familjen. Jag tror dock att mina 3 kusinbarn kommer att vara med (kan inte tro annat eftersom det är deras morfar) så stämningen kanske blir lite upplättad i alla fall. Men Sara har det nog bra här hemma med sin farmor i a f.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok För någon som alltid velat vara anonym, som inte velat ta plats och som knappt vågat göra sin röst hörd. Som alltid levt i skuggan av...
Svar
8
· Visningar
1 313
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 515
Senast: Modest
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
3 846
Senast: Lazio
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 436

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Provridning
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp