Man måste ha en Karl som gillar att sitta hemma i soffan då kanske det fungerar ganska smärtfritt men annars tror jag det är svårt.
Nja jag tror inte att en sådan karl är ett måste för att fungera.
Jag har häst, en tvååring och en till som är beräknad till augusti.
Sambon är införstådd med att hästar alltid har funnits i mitt liv och att de alltid kommer vara en del av mitt liv. Jag mår bra av hästar.
Han accepterar att så är läget, men han är inget stort hästfan om man säger så.
Däremot har han också ett stort intresse, och jag tror att nyckeln att få ihop intressen med småbarn är kommunikation och att man får se till att båda får möjlighet att utöva sitt intresse.
Jag har fått skära ner på antal hästtimmar nu när vi har småbarn, och detsamma har sambon fått göra.
Vi försöker turas om att få egentid, han med sina bilar och jag med mina hästar.
TS.
Att vara gravid och ha häst samtidigt går det?
Ja absolut. Första barnet red jag kontinuerligt (förutom under illamåendet) fram till förlossningsdagen.
Nu till andra barnet så har det skett ett hästbyte och den nya är inte lämpad som gravidhäst så det har inte blivit mycket ridning. Däremot tömkörning.
MEN, det beror väldigt mycket på hur man mår som gravid också. Alla har olika graviditeter. Jag till exempel är sängliggande de första 17 veckorna pga extremt illamående och då blir det ingen ridning, bara nödvändig skötsel.
Har man tur och mår bra graviditeten igenom så är ridning inga problem.
Att sen ha barn och ha häst, enkelt eller omöjligt?
Nja, varken eller.
Det är inte enkelt men det är inte heller omöjligt.
Vi har valt att bygga lösdrift här hemma för att underlätta och minska hästskötseln så mycket som möjligt.
Hästarna åkte dessutom nyss ut på bete pga graviditetsproblemen jag har, de kommer gå på bete så länge det är möjligt just för att underlätta för mig.
Hur långt in i graviditeten red ni och på vilken nivå?
Förra grav. red jag ända in i slutet. Tränade på bortaplan och red mycket hemma.
Tävlar ej.
Tyvärr inte lika mycket ridning den här graviditeten pga hästbyte samt graviditetsproblem.
Hur snabbt efter förlossningen var ni uppe på hästen igen?
Inom tre veckor satt jag och skrittade på hästen. Var på efterkontroll och kollade så allt var OK först. Stygnen var dock inte mysiga att sitta på...
Vad finns det som kan underlätta sen för att kunna ha häst och barn samtidigt?
Helinackordering eller lösdrift. Förstående familj/sambo samt möjlighet till barnvakt.