Barn och häst samtidigt?

Jen84

Trådstartare
Att vara gravid och ha häst samtidigt går det?

Att sen ha barn och ha häst, enkelt eller omöjligt?

Antar att det finns ett antal på detta forum som har erfarenhet av detta, dela mer er!

Hur långt in i graviditeten red ni och på vilken nivå?

Hur snabbt efter förlossningen var ni uppe på hästen igen?

Vad finns det som kan underlätta sen för att kunna ha häst och barn samtidigt?

Hypotetiska frågor i mitt fall, men vill gärna ha åsikter och tankar innan det blir en verklighet som behöver pusslas ihop.

Red till dagen innan förlossningen med ettan och lade ner efter sju månader med tvåan. Skulle säga att det är högst individuellt eftersom det beror på hur du mår, hur ont du får av ridningen och hur du känner inför att rida gravid när du väl är det. För mig är det två saker som har möjliggjort att ha häst och barn samtidigt. Viktigast är att pappan är positivt inställd till ditt hästägande och tycker att det är okej att vara mer hemma på kvällarna än du (för det du gör tar förmodligen mer tid än det intresse han har). Jag kan rekommendera en man som maniskt följer tv-sporten ;) Och medryttare! Jag har ingen just nu men hoppas att det dyker upp någon lämplig person snart igen. Gärna en flexibel medryttare..

Det där är svårt att svara på. Jag fick foglossning (ärligt talat tyckte jag att BM var helfånig på inskrivningen när hon pratade om att jag kanske inte kunde rida hela graviditeten, tji fick jag) och slutade rida 4-5 månader innan fl. Blev snittad och "fick" inte rida förrän 3 månader efter tror jag de sa. Jag fuskade efter 2.5 och skrittade runt i skogen med gammelponnyn.

Pga avstånd till stallet var det inte praktiskt möjligt att bara göra skiftbyte med sambon på kvällen. Tog en timme till stallet med bil. Det orkade man inte. Först nu när jag har 2 km till stallet känns det möjligt att ta en ridtur på kvällen när han är hemma och räknar med att det kommer funka. Stallägaren som är pensionär har dessutom erbjudit sig att passa tösen som nu fyllt 1 i sommar när jag kommer att vara hemma och sambon jobba om jag vill och behöver rida. Så, om du har lagom nära och funkar fysiskt så visst går det att ordna. Det gäller att se möjligheterna. Så småningom kommer du säkert att få tänka och prioritera.

Känner man att man har tid och ork till hästarna? Vill man offra tid med barnet för att få rida? För egen del vet jag att jag behöver det för att må bra. Visst blir det ett par timmar mindre tid för barnet men så är det. Jag har dock varit noga med att jag behöver ha mycket service i stallet. Lite dyrare men det är nödvändigt för att det ska gå ihop för mig.

Jag säger som tidigare inlägg att det är väldigt individuellt.
Jag har min ridning som min sjukgymnastik och det är något jag behöver för att min kropp ska fungera någorlunda bra (jag har ett medfött rörelsehinder som bland innebär muskelsvaghet i hela kroppen, dålig balans och felställningar).
Jag kunde rida fram till 7 månaden sen satte foglossningen stopp...

Dottern förlöstes med kejsarsnitt och jag var i sadeln några månader senare eftersom jag vid det tillfället inte hade egen häst utan red på ridskola och fick vänta till nästa termin startade.

I dagsläget är dottern 8 år och jag har haft egen häst sen hon var 2,5 år. Det funkar även utan medryttare eftersom jag har en man som är väldigt förstående och vill att min kropp ska funka så länge som möjligt och därmed förstår det viktiga med att jag kan rida regelbundet.
Hästen har två vilodagar i veckan (och även jag :)) och då åker jag och dottern dit och mockar och fixar det som behövs.

Jag hade hoppats att dottern skulle ärva hästintresset men sån tur verkar jag dessvärre inte haft... men man kan ju inte få allt...

Antar att det finns ett antal på detta forum som har erfarenhet av detta, dela mer er!

Hypotetiska frågor i mitt fall, men vill gärna ha åsikter och tankar innan det blir en verklighet som behöver pusslas ihop.
Det finns flera gamla trådar om det här och ska man sammanfatta vad som sagts i dem så verkar det vara hyfsat enkelt under spädbarnstiden eftersom man då kan rida och fixa när barnet sover. Det blir svårare sedan när barnet är större, för då får ju barnet antingen vara med i stallet vilket blir svårt om man vill rida (kan inte sitta stilla själv så länge ) så får man ha en partner som drar ett större lass hemma.

Och jobbar man heltid kontorstider och tar stallet på kvällen och barnet är hemma med den andra föräldern så träffar man ju inte sitt barn så mycket.

Jag red till v 30 ungefär sen sa BM stopp för dottern låg så långt ner i bäckenet så hon var rädd att jag skulle få ont. Började rida igen 7 veckor efter förlossningen, efter att ha varit på efterkontrollen. Från det jag började rida igen har jag ridit i snitt 4 dagar i veckan och nu är dottern 2 år. Både jag och min man jobbar dagtid (jag 8-17 och han 7-16) och har alltid kvällarna och helgerna lediga tillsammans. De dagar jag rider passar jag på när dottern lagt sig på kvällen och att rida och fixa hästarna för kvällen brukar ta 1,5 timme ibland 2 om jag gör något speciellt eller rider ett längre pass. Vi har hästarna hemma på gården så jag har ingen restid till stallet. På helgerna är vi ofta ute på gården hela familjen och då springer dottern mellan oss så ibland hjälper hon mig i stallet och ibland pappa med något han gör. Hon kan vara med på det mesta, det är just tiden jag sitter på hästryggen som min man får ha henne själv.

På veckorna är det ju lite kort om tid mellan att man slutar jobba och att dottern ska sova så den tiden har vi i regel alltid tillsammans hela familjen. Om det inte är något speciellt. Sen om jag vill rida eller min man vill göra något så tar vi det efter att dottern lagt sig. Än så länge fungerar det bra och vi samarbetar på ett bra sätt så vi alla ska umgås tillsammans och att vi ska få fixa med våra intressen :) Hoppas självklart på att dottern kommer fortsätta vara intresseras av hästarna ;)

Om allt går som det ska så är jag beräknad i december. Räknar med att kunna rida in min unghäst i april/mars och sedan visa på tre årstestet.

Har hängt och suttit på honom nu innan jag har hunnit bli tjock.. ;)
Har bara min unghäst så blir inte så mycket ridning, brukar låna en kompis häst ibland, kommer att sluta rida när jag blir för klumpig.

Har en förstående sambo och en mamma som delar hästintresset och så jobbar jag oregelbundna tider, så hästen ska nog hinnas med utan att behöva ha dåligt samvete :)

Vi har en flock hemma och vi delar på allt ansvar för djur och kommande barn så det blir nog bra, jag tränar och tävlar högst sporadiskt :)

Jag har 3 barn och har alltid haft häst. 2 pojkar sen ett tidigare förhållande de är 11 fyller 12 och 9 år sen har jag en dotter på 2 år med min nuvarande sambo. Med exet köpte jag hästgård men han var inte alls förstående när det kom till hästarna han tog sällan barnen så jag kunde rida och han hatar troligen hästar idag. Var singel i ca 3år hade som mest 3 hästar och pojkarna varannan vecka de fick följa med till stallet dagligen och tycker idag att det är dötrisy med hästar och stall.
Idag har jag en häst kvar och min nuvarande sambo var förstående tills dottern kom och han blev låst hemma med henne på kvällarna när jag gör stallet. Idag är han inte lika förstående och hästen är en negativ laddning hemma. Dottern älskar att vara i stallet och följer mer än gärna med. Och skulle han ställa ultimatum han eller hästen så är det inte hästen som ryker den saken är säker.
Man måste ha en Karl som gillar att sitta hemma i soffan då kanske det fungerar ganska smärtfritt men annars tror jag det är svårt.

@Skhillingpride vad tråkigt att det blivit så. Min sambo gillar visserligen att vara hemma men han kan ju inte spela dator som han vill egentligen när han har tös att passa. Ändå gör han det för han vet att det ingår i att vara förälder. Han får göra sitt när jag är klar i stallet helt enkelt men vi har ju hela tiden en kommunikation. Vad vill jag göra, vad vill han göra, hur löser vi det till bådas fördel?

Första garviditeten red jag en vecka innan förlossning och var uppe i sadeln igen 3v efter. Denna gången har hag fått lägga ner ridningen i v22 pga foglossning.
Jag har hästarna på gården så det underlättar. Kan även ha dem på lösdrift vilket minskar skötseln massor nu på sommaren. Det går kombinera jobb och barn, men det gäller att ha en bra sambo. Mocka osv kan vi ju ofta göra ihop jag och sonen, men rider gör jag bara när jag har barnpassning av pappan eller svärmor. Det gäller att ha en stöttande och förstående familj. Jag har turen att ha en sambo som också tycker om hästar. Inte så att han vill rida, men han har inget emot att sköta markservice med mockning och utsläpp/insläpp m.m. Han gillar att pyssla med gården. Annars hade det aldrig funkat. Då hade jag behövt ha fullservice.

@Skhillingpride vad tråkigt att det blivit så. Min sambo gillar visserligen att vara hemma men han kan ju inte spela dator som han vill egentligen när han har tös att passa. Ändå gör han det för han vet att det ingår i att vara förälder. Han får göra sitt när jag är klar i stallet helt enkelt men vi har ju hela tiden en kommunikation. Vad vill jag göra, vad vill han göra, hur löser vi det till bådas fördel?
Det försökte/försöker vi oxå göra men känner ändå att vi inte har full förståelse för varandra samt att mitt tar mer tid och det ska påpekas lite då och då. Skulle det inte fungera mellan oss kommer jag nog bo själv resten av livet på sin höjd att jag kan vara särbo. Tycks träffa de karlar som är i behov att ha en extra mamma och det är inte riktigt vad jag vill

Fast pappan till barnet behöver väl inte sitta hemma i soffan bara för att han är ensam med barnet väl? Måste finnas något som pappan och barnet tycker är kul att göra tillsammans. Min man har alltid haft med dottern på en massa saker från det hon var jätteliten och jag gör ju samma sak när min man gör något själv utan oss.

Jag har 3 barn och har alltid haft häst. 2 pojkar sen ett tidigare förhållande de är 11 fyller 12 och 9 år sen har jag en dotter på 2 år med min nuvarande sambo. Med exet köpte jag hästgård men han var inte alls förstående när det kom till hästarna han tog sällan barnen så jag kunde rida och han hatar troligen hästar idag. Var singel i ca 3år hade som mest 3 hästar och pojkarna varannan vecka de fick följa med till stallet dagligen och tycker idag att det är dötrisy med hästar och stall.
Idag har jag en häst kvar och min nuvarande sambo var förstående tills dottern kom och han blev låst hemma med henne på kvällarna när jag gör stallet. Idag är han inte lika förstående och hästen är en negativ laddning hemma. Dottern älskar att vara i stallet och följer mer än gärna med. Och skulle han ställa ultimatum han eller hästen så är det inte hästen som ryker den saken är säker.
Man måste ha en Karl som gillar att sitta hemma i soffan då kanske det fungerar ganska smärtfritt men annars tror jag det är svårt.
Nej varför då? Han kan väl ta med barnet?!

Nja jag tror inte att en sådan karl är ett måste för att fungera.

Jag har häst, en tvååring och en till som är beräknad till augusti.
Sambon är införstådd med att hästar alltid har funnits i mitt liv och att de alltid kommer vara en del av mitt liv. Jag mår bra av hästar.
Han accepterar att så är läget, men han är inget stort hästfan om man säger så.

Däremot har han också ett stort intresse, och jag tror att nyckeln att få ihop intressen med småbarn är kommunikation och att man får se till att båda får möjlighet att utöva sitt intresse.
Jag har fått skära ner på antal hästtimmar nu när vi har småbarn, och detsamma har sambon fått göra.

Vi försöker turas om att få egentid, han med sina bilar och jag med mina hästar.

TS.
Ja absolut. Första barnet red jag kontinuerligt (förutom under illamåendet) fram till förlossningsdagen.
Nu till andra barnet så har det skett ett hästbyte och den nya är inte lämpad som gravidhäst så det har inte blivit mycket ridning. Däremot tömkörning.

MEN, det beror väldigt mycket på hur man mår som gravid också. Alla har olika graviditeter. Jag till exempel är sängliggande de första 17 veckorna pga extremt illamående och då blir det ingen ridning, bara nödvändig skötsel.
Har man tur och mår bra graviditeten igenom så är ridning inga problem.

Nja, varken eller.
Det är inte enkelt men det är inte heller omöjligt.
Vi har valt att bygga lösdrift här hemma för att underlätta och minska hästskötseln så mycket som möjligt.
Hästarna åkte dessutom nyss ut på bete pga graviditetsproblemen jag har, de kommer gå på bete så länge det är möjligt just för att underlätta för mig.

Förra grav. red jag ända in i slutet. Tränade på bortaplan och red mycket hemma.
Tävlar ej.
Tyvärr inte lika mycket ridning den här graviditeten pga hästbyte samt graviditetsproblem.

Inom tre veckor satt jag och skrittade på hästen. Var på efterkontroll och kollade så allt var OK först. Stygnen var dock inte mysiga att sitta på...

Helinackordering eller lösdrift. Förstående familj/sambo samt möjlighet till barnvakt.

Fast pappan till barnet behöver väl inte sitta hemma i soffan bara för att han är ensam med barnet väl? Måste finnas något som pappan och barnet tycker är kul att göra tillsammans. Min man har alltid haft med dottern på en massa saker från det hon var jätteliten och jag gör ju samma sak när min man gör något själv utan oss.

Så funkar det hos oss också. Dock tycker min sambo att det är bökigt att ha med barnvagn till dit han ska. Han skulle säkert ha nytta av en sk. bärstol egentligen då han ju är van vid stora ryggsäckar a la scoutväska :) Hur som haver, alla barn kanske inte är lika lätta att ha med överallt? Eller så tycker föräldrarna att det är extra besvärligt utan att det egentligen har med barnet att göra.

Alla är vi väl olika. Det jag kan tycka är krångligt om jag ska ha med dottern till stallet är just att jag inte vågar rida med henne på marken ifall jag trillar av eller om hon råkar hamna mellan hästens ben eller... Ja, du förstår. Nu har dock stallägaren erbjudit sig att passa tös ibland medan jag tränar lite nu och då vilket ju såklart underlättar, annars blir det bara träning på kvällarna när sambon är hemma.

Jag har ju fått förklara att hästarna för mig är det som hans dator är för honom. Därför ser det ut så att jag oftast är "mest förälder" medan jag är hemma så han får ha sitt och han är "mest förälder" när jag är i stallet. Sen har vi såklart familjetid när alla är tillsammans men det är viktigt att han också får sitt space även om hans hobby är i samma hus så att säga.

Nej varför då? Han kan väl ta med barnet?!

Ja det tycker jag med kanske inte alla gånger men han sitter i soffan när han har henne. Tycker det är omständigt att släppa med sig henne överallt. Jag är van ända gången jag inte har med henne är om det är väldigt sent efter läggdags eller om jag ska rida annars tycker det är bra att barnen får följa med just för att lära sig hur man uppför sig bland folk, i affärer osv. Vi ser väldigt olika på mycket tror jag

Jag red till ca v 30 alla tre graviditeterna (är i v 35 med trean nu), o har egen häst o tänker fortsätta ha tills jag blir så gammal o skröplig att jag inte kan längre ;-). Däremot skiljer sig ju hästlivet sig lite nu gentemot förr; förr var ju hästarna alltid prio ett som fick ta oceaner av tid men nu är det mer begränsat. Förut bodde vi på hästgård o nu har valt att sälja den o flytta till villa o ha hästen inackorderad. Jätteskönt!!! Nära till dagis, skola, kompisar, affär etc o hästtiden kan läggas på bara hästen o ridningen. Normalt sett (när jag inte är höggravid) rider jag honom själv 3 dar i veckan o har medryttare 2-3 o så vilar han 1-2. Jag har en numer äldre herre -19 år- som jag mest rider dressyr på o jag hoppas kunna dra i gång o träna o tävla lite LA-Msv C för att det är skoj när bäbisen har kommit ut o vuxit till sig. Jag är också ridlärare så viss hästdos får jag även på jobbet. Kan tilläggas att varken jag eller sambo. jobbar heltid nu med små barn (70 resp 80), men samtidigt tror jag att heltid, dagtid och medryttare hade kunnat få det att fungera ändå men det hade varit tufft. Jag jobbar å andra sidan en hel del kvällar så då är han ju själv med barnen med. En vanlig dag hos egna hästen fixar jag dock på två timmar inkl ridning 45 min-1h.

Min sambo är mina barns far o således ingen barnvakt, o han har såklart hand om dem när jag är hos hästen. Ibland kan jag ha med mig dem om jag bara ska mocka o laga mat till honom men inte vid ridning.

Tycker det är tråkigt att många nämner pappan som barnvakt... Man är ju två föräldrar, inte en förälder o en barnvakt!

Många av mina vänner lyckas kombinera häst o barn bra men visst är det lite pyssel. Har man mor/farföräldrar e d som kan passa barnen, vilket vi inte har, underlättar ju förstås det oxå!

Vi har gjort det vi kan för att skapa goda möjligheter att hålla igång hästeriet utan att man känner att det sker på bekostad av annat och jag tycker att vi har lyckats ganska väl. Nu har just vi i vår familj flera andra intressen och projekt på gång och just hästintresset är inte lika dominerade som det en gång var - men utifrån hur vi har det hade man absolut kunnat hålla igång en tävlingshäst och fara iväg på säg 1-2 träningar per vecka och några tävlingar då och då!

Vi har hästarna (tre st) hemma vilket jag tycker är en fördel då man kan ordna med mockning, vattning, fodring och allmänt pyssel samtidigt som man är tillsammans med sina barn. Ska man iväg så har man ju alltid en viss restid och sedan så tar det ju i alla fall 2 timmar om man ska hinna fixa med allt + rida. Vi har hästarna på en lösdrift och det går att klara av stallet (inkl alla fodringar och översyn) på 10-15 minuter om så önskas och hela vår lilla hästgård är överlag mkt lättskött. Det som tar tid tycker jag är hämtning av hö- och halm, men man hade ju kunnat lägga på lite pengar och fått detta hemlevererat istället!

Ungarna har sedan en lekplats precis utanför stallet och man kan t ex ha en häst på gången och samtidigt har uppsyn över dem. Våra barn (2 och 4 år) älskar att vara ute och de är båda väldigt kreativa när det gäller att leka och självgående så man kan få allt möjligt gjort osv vid sidan av dem. Rider gör jag förstås bara när vi båda vuxna är hemma.

Vi jobbar sedan ca 40 h/vecka båda två men jag med förtroendetid (8 h får jag alltså gör när jag vill och jag kan även flytta arbetsplatsförlagd tid mellan veckorna om jag vill) och min fru gör få längre pass med mest kväll, natt och helg. Detta hjälper helt klart till att få familjepusslet att gå ihop! Barnen behöver bara vara på f-skolan i snitt 15 h/vecka så de får många timmar tillsammans med minst en förälder.

Sedan skadar det förstås inte att vi båda har ett hästintresse i botten och även om min fru har mer fokus på hundträning nuförtiden så ordnar hon med stallet med samma självklarhet som jag och hon kan göra klar en häst till mig att rida om jag har ont om tid, alt rida själv om jag har annat för mig.

Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
580
Senast: Myzan87
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 182
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 377
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar