Barn och djur

T

Tjalfe

Visste inte alls vart jag skulle lägga den här tråden eftersom den handlar om både barn, hundar och katter.

Min kille har en lillebror("sladd") som är 10 år och har hamnat i någon trottsålder. Jag har alltid tyckt att han har varit så snäll och söt och aldrig bråkat eller sagt emot om det varit nått.
Men nu är han helt annorlunda. Han lyssnar inte ett skit om jag eller min kille säger till honom. Den enda han lyssnar någorlunda på är sin pappa.
Men det absolut största problemet är att han är så elak mot djur, MINA djur. Han är här i mellan åt och han gör allt för att reta upp katterna och hundarna. vevar med händerna framför ansiktet på dom, stirrar dom rakt i ögonen, drar o sliter i dom, lockar på dom för att sedan skälla på dom och putta iväg dom, stör dom hela tiden och lämnar dom inte ifred en sekund. Min ena hund har väldigt känslig mage och jag har sagt det till honom ändå stoppar han i henne chilinötter och liknande bakom ryggen på mej.
Mina djur är inte vana vid barn, speciellt inte barn som beter sej såhär. Jag är livrädd för att det ska hända något. Alla min djur är väldigt snälla, skulle aldrig vilja göra någon illa och är väldigt mjuka och lugna i psyket. Men jag vågar inte lita helt på dom i det här läget, dom blir ju väldigt trängda och osäkra av att "lillebror" håller på såhär. Är verkligen livrädd att det ska hända nått, att en hund till slut ska hugga eller att en katt ska klösa. Det är ju inte säkert det händer, men det kan hända och det skulle vara hemskt, vi skulle ju få skulden för allt, eller ja, våra djur skulle få skulden.

Det är som sagt bara pappan i familjen som pojken lyssnar på men eftersom han själv inte har något "djurvett" så bryr han sej inte. Han har inte ens koll på vad sonen gör, dessutom är ju inte han med jämt. Både jag, pojkvännen och min mamma har sagt till honom. "Okej" säger han och går därifrån men det tar inte ens 5 minuter innan han är tillbaka och retar hundarna.
Jag vägrar snart att släppa in honom här eller så får jag gömma mina djur nånstans när han kommer. Min kille och hans föräldrar är helt kära i min cocker spaniel och jag ska snart åka bort över en helg och behöver hundvakt. Det skulle ju vara en självklarhet att min kille får ha hunden eftersom han känner henne såväl och har varit med sen hon var valp men jag vill absolut inte ha henne där, hans lillebror kommer göra ett helvete för min lilla Wilma. Men har inte vågat säga det till min killes föräldrar utan har sagt att jag redan har hundvakt(och det har jag ju iofs) men det hade varit roligt för både hunden och min kille att hon fick vara där eftersom dom tycker så bra om varandra och är trygga med varann.
Men hur tusan säger man till hans lillebror så att han fattar att djuren inte mår bra när han beter sej sådär???
 
Sv: Barn och djur

Oj vad knepigt! Såhär skulle jag göra: Sätt ned killen och förklara kortfattat att djur inte tänker på samma sätt som människor och att dina hundar och katter inte förstår att han "bara retas". Att de blir osäkra och rädda och att djur som känner så kommer att försvara sig med tänder och klor.

Visa honom. Gör likadant mot honom. Säg att "Såhär känns det" och stoppa i honom chilinötter! :devil:
 
Sv: Barn och djur

Låt kastterna riva honom och hundarna naffsa. Lär inte ta lång tid innan poletten trillar ner....
 
Sv: Barn och djur

Då kommer jag och mina djur få skit av svärföräldrarna resten av livet. Dom är redan nu helt fundersamma hur jag kan lägga ner så mycket tid och pengar på några knäppa djur.
Vad händer dessutom OM hundarna skulle bita(vilket jag inte tror, men cockern litar jag inte på eftersom han är väldigt "elak" mot henne), tänk om det skulle hända nått riktigt hemsk så vi typ blir av med dom?
 
Sv: Barn och djur

Hundar som biter människor har jag alltid hört att dom har blivit avlivade då dom anser som en fara, men jag vet inte riktigt hur det funkar om ett barn jävlas med hunden och provocerar dom.
 
Sv: Barn och djur

Jag skulle säga precis som det är, att han är dum mot mina djur, och då vill jag inte ha honom där.
 
Sv: Barn och djur

Hundar som biter människor har jag alltid hört att dom har blivit avlivade då dom anser som en fara, men jag vet inte riktigt hur det funkar om ett barn jävlas med hunden och provocerar dom.

Det är ju det jag är rädd för också. Mina hundar skulle ALDRIG göra någon illa men när dom blir pressade och orolig på det här sättet så vet man ju inte. dom är ju dessutom inte vana vid barn och "massa spring" heller, så bara det gör dom oroliga.
 
Sv: Barn och djur

Då kommer odm se ut ungefär såhär: :confused:

Enda sättet är väl att försöka låta min kille prata med dom. han känner hunden såväl att han ser också att hon mår riktigt dåligt när hans lillebror håller på med henne.
 
Sv: Barn och djur

Ja, något som funkar måste göras. All heder åt snälla hundar och katter, men man kan inte begära för mycket, till sist kommer det kanske smälla, och då är det försent.

Lycka till
 
Sv: Barn och djur

Ja precis. Jag tror det kommer smälla som sagt....

Har en perser katt som är världens goaste. Han är lika sällskaplig som en hund. Kommer alltid fram och hälsar först och ligger i knät på vem som helst och spinner. Har aldrig rivit eller bitit någon. Men när killens lillebror kommer bli katten helt förbytt. Reser ragg, piskar med svansen, spänner ögonen i honom och FRÄSER!:eek: Han blir inte alls lik sej.:(
 
Sv: Barn och djur

Ja, där har du ju ett tydligt tecken. Även om hans lillebror är hemsk, så vill man ju inte att katten ska klösa ut hans ögon eller något.

Jag skulle ha förbjudit honom att vara där om han inte kan sköta sig
 
Sv: Barn och djur

Usch, det är så svårt. Hans föräldrar är så "känsliga" också och förstår sej inte alls på djur. Dom vill helst att dom ska ligga i frysboxen eller hänga runt halsen.:(
 
Sv: Barn och djur

Det får dem ju tycka, de behöver inte ha djur om de inte vill, men om de hälsar på hos er, och ni har djur, så får de ju acceptera era regler om hur man förhåller sig till djur
 
Sv: Barn och djur

Hur vet man det i efterhand då om det bara är jag(djurägaren) och pojken som troligtvis kommer skylla ifrån sej? Hur kan man då bevisa att hunden gjorde det i försvar?
 
Sv: Barn och djur

En hund som hugger= det lär både höras från ungen och synas ordentligt.

Hund som säger ifrån, den försöker gå därifrån, morrar och naffsar iluften=skräms.
 
Sv: Barn och djur

En hund som hugger= det lär både höras från ungen och synas ordentligt.

Hund som säger ifrån, den försöker gå därifrån, morrar och naffsar iluften=skräms.


Gå där ifrån försöker dom göra hela tiden men han följer efter och "pillar" på dom när dom lagt sej på sina sovplatser. Den lilla har morrat men då skrattar han bara och pillar ännu mer för att hon ska morra igen.
 
Sv: Barn och djur

Jag har inte så stort överseende med barn som behandlar djur sådär, så jag hade sagt åt föräldrarna att uppfostra sin son innan han fick komma tillbaka. Det, eller förklara för dom att han kan gärna få hållas - men det lär stå honom dyrt en dag.

Katter siktar gärna på ögonen när dom klöser, och hundar gör rätt djupa och onda sår. Han får väl lära sig av sina misstag, om ingen annan kan få i honom det vettet.

Min son som är 1½ år kan uppföra sig bättre bland djur. Det "värsta" han gör, är att han gärna håller min äldsta hane i svansen och går efter honom. Han drar inte ens i den, för han vet att Benjamin inte tycker om sånt.
Hade han, som 10 åring, gjort något liknande som lillebrorsan hos er gör, hade han nog fått lära sig den hårda vägen vad ett morr betyder. Det är inget man skrattar åt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 965
Senast: Amha
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 612
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 650
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Okej, på senaste har jag och mina kompisar börjat släppa att gå på ”random” fester asså hemmafester hos folk man känner till runt om i...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp