Det också men tänk om dörren går i baklås. Vad gör de då i väntan på låssmed?Sånt kan inte vara tillåtet. Hur blir det om det börjar brinna, t.ex. och ingen vuxen kommer åt att öppna …
Man får ju inte ens låsa in dementa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det också men tänk om dörren går i baklås. Vad gör de då i väntan på låssmed?Sånt kan inte vara tillåtet. Hur blir det om det börjar brinna, t.ex. och ingen vuxen kommer åt att öppna …
Man får ju inte ens låsa in dementa.
Tänkte jag skulle uppdatera här i tråden såhär nu efter skolstart. Det har gått sådär.
Under semester när vi var hemma hela familjen jobbade vi mycket med exponering och att sonen skulle känna sig trygg i olika situationer. Vi såg jättestora framsteg då och kände oss lite lugnare inför skolstarten (kan ju ex vara bra om han kan gå på toaletten i skolan).
Av någon outgrundlig anledning har sonen blivit placerad i en klass och alla hans kompisar från förskolan i en annan. Framför allt hans ”bästis” har varit en enorm trygghet för sonen och jag misstänkte att det skulle bli problem om dom särades på (för sonen då, bästisen är en mer kavat unge).
Det har inte blivit bra tyvärr. Fritidsfröknarna vittnar om att sonen är mycket ensam och har svårt att komma in i gemenskapen. Sonen säger själv att han inte får vara med och leka, att han går runt själv på skolgården utan att hitta någon att vara med. Han tyr sig till fröknarna, och hans tics har blivit 100 resor värre. Har nu även ett harklings-tics som verkligen låter jättejobbigt, han kan hålla på i flera timmar tills han är helt hes.
Jag hämtar på eftermiddagarna och sonens pappa lämnar på morgonen, därav har jag inte träffat typ några av hans klasskompisar men sambon säger att det är ”typiska sportkillar”, som är lite brötiga. Om det stämmer förstår jag att sonen har svårt att hitta sin plats då han är ganska försiktig av sig, ogillar bollsporter, är mer intresserad av djur, sång och dans, att pyssla och samla på Pokémonkort. Jag är glad att han är precis den han är och vill absolut inte att han ska känna att han behöver ”ändra” på sig för att passa in.
Nu har vi iaf påkallat problemen för rektorn och hon skulle prata med sin personal under dagen och återkomma. Förhoppningsvis kommer han att kunna byta klass till den där alla kompisarna går. Har lyssnat på hans mantra innan han somnar nu flera kvällar i rad ”Jag vill gå i B, jag vill gå i B, varför får jag inte gå i B?” Och jag har ju liksom inga bra svar på det. Men jag kommer kriga för att han ska få byta.
Han måste få byta klass! Han måste ha rätt att få byta klass, sky inga medel för få er vilja igenomTänkte jag skulle uppdatera här i tråden såhär nu efter skolstart. Det har gått sådär.
Under semester när vi var hemma hela familjen jobbade vi mycket med exponering och att sonen skulle känna sig trygg i olika situationer. Vi såg jättestora framsteg då och kände oss lite lugnare inför skolstarten (kan ju ex vara bra om han kan gå på toaletten i skolan).
Av någon outgrundlig anledning har sonen blivit placerad i en klass och alla hans kompisar från förskolan i en annan. Framför allt hans ”bästis” har varit en enorm trygghet för sonen och jag misstänkte att det skulle bli problem om dom särades på (för sonen då, bästisen är en mer kavat unge).
Det har inte blivit bra tyvärr. Fritidsfröknarna vittnar om att sonen är mycket ensam och har svårt att komma in i gemenskapen. Sonen säger själv att han inte får vara med och leka, att han går runt själv på skolgården utan att hitta någon att vara med. Han tyr sig till fröknarna, och hans tics har blivit 100 resor värre. Har nu även ett harklings-tics som verkligen låter jättejobbigt, han kan hålla på i flera timmar tills han är helt hes.
Jag hämtar på eftermiddagarna och sonens pappa lämnar på morgonen, därav har jag inte träffat typ några av hans klasskompisar men sambon säger att det är ”typiska sportkillar”, som är lite brötiga. Om det stämmer förstår jag att sonen har svårt att hitta sin plats då han är ganska försiktig av sig, ogillar bollsporter, är mer intresserad av djur, sång och dans, att pyssla och samla på Pokémonkort. Jag är glad att han är precis den han är och vill absolut inte att han ska känna att han behöver ”ändra” på sig för att passa in.
Nu har vi iaf påkallat problemen för rektorn och hon skulle prata med sin personal under dagen och återkomma. Förhoppningsvis kommer han att kunna byta klass till den där alla kompisarna går. Har lyssnat på hans mantra innan han somnar nu flera kvällar i rad ”Jag vill gå i B, jag vill gå i B, varför får jag inte gå i B?” Och jag har ju liksom inga bra svar på det. Men jag kommer kriga för att han ska få byta.
Kontakta BUP och se om de har rådgivning utan remiss. Kolla om kommunen har någon hjälp.
Kontakta BUP. Även om de har köer så se till att i alla fall få igång en dialog med dem.
Ring BUP.Men som sagt, ring BUP redan nu så att den processen kommer igång så snart som möjligt.
Ja. Det här är viktigt att ni tar med BUP.Ring BUP.
Första veckan i förskoleklass kan det ju rimligen inte finnas några andra än rent administrativa orsaker till att de gör så. Skolan kan ju inte redan ha fått något intryck av att Tulpan Erik inte kan vara i samma klass som RosPatrik (vilka hemliga problem RosPatrik än har), eftersom de aldrig gått i samma klass.Man har alltid rätt att be om att få byta bort en klass. Men rätt att be om att få byta till en klass. Dvs. Tulpan-Erik mår inte bra i sin nuvarande klass, föräldrar och skola är båda med på att det inte är bra. Frågan flyttas till skolan som bestämmer att testa att Tulpan-Erik får gå i en av parallellklasserna i stället. Vad som inte funkar är att kräva att Tulpan-Erik skall få gå i 1E. Det kan finnas väldigt många orsaker till varför man väljer att inte placera Tulpan-Erik i E klassen; orsaker som skolan inte får/kan dela med sig av. Även om det ser fruktansvärt orättvist ut från utsidan.
Ja. Det här är viktigt att ni tar med BUP.
Klassbytet kommer inte att lösa grundorsaken till problemen, även om det nog kan vara bra att göra det ändå. Så jag håller tummarna för att ni får igenom det.
Det gör jag inte. Självklart kan barn växa ifrån sina problem, men problemen har ju funnits innan skolstart. Skolpersonalen får kanske inga extra resurser, men de brukar uppskatta att få in information (från t.ex. BUP) som berör deras dagliga arbete och bemötande av ett barn med extra behov av stöd. Skolpersonalen har inte tiden som de skulle behöva lägga på varje enskilt barn som har svårigheter av olika slag. Det här är dessutom just nu, inte sen när det eventuellt har vuxit bort - som brukar vara först i vuxen ålder.Eftersom han är så liten så kan ett byte till en klass med kompisar i göra att han växer ifrån sina problem. OM den nya klassen och kompisarna ger honom den trygghet han behöver. Underskatta inte vikten av en bra klass!
Svarar alla här. BUP är inte aktuellt i dagsläget. Min mamma är som jag nämner i trådstarten barnpsykolog och har jobbat mååååånga år på just BUP och är helt enig med mig här. Det är skolsituationen som i nuläget behöver lösas och vi jobbar på det, har kontakt med rektor som förstår problematiken.
Det gör jag inte. Självklart kan barn växa ifrån sina problem, men problemen har ju funnits innan skolstart. Skolpersonalen får kanske inga extra resurser, men de brukar uppskatta att få in information (från t.ex. BUP) som berör deras dagliga arbete och bemötande av ett barn med extra behov av stöd. Skolpersonalen har inte tiden som de skulle behöva lägga på varje enskilt barn som har svårigheter av olika slag. Det här är dessutom just nu, inte sen när det eventuellt har vuxit bort - som brukar vara först i vuxen ålder.
Dessutom, behövs det utredas så är det bra om det sker innan barnet hunnit drabbas alltför mycket.
Det är en mormor som säger det också. Vet läkare som har barn och barnbarn, men det gör dem inte till vettiga läkare för det. Nästan alltid bättre att ta hjälp i frågor som berör hälsa av någon extern som kan förhålla sig lite mer objektivt och inte är färgad av relationsberoenden.Fast nu säger ju en barnpsykolog som jobbat på BUP att BUP inte behöver kontaktas än.
Jag är väl medveten om hur en utredning går till, vi har haft vårdkontakt för sonen och tillsammans utvärderat våra alternativ. BUP är som jag säger inte ett alternativ efter denna utvärdering. Fokus ligger på att få honom trygg i skolan då han fungerar utmärkt i hemmiljö eftersom vi har jobbat med problematiken som varit hemma.En utredning startar inte för att ni kontaktar BUP. Ingen kommer starta en utredning om inte ni som föräldrar är med på det. Det som händer är att man först tittar på om det finns någon grund för att göra en utredning eller inte.
Din mamma kan ha rätt, men vad säger din egen magkänsla? Kommer det att växa bort innan terminen är slut och ett klassbyte sker? Hur gör ni om problemen kvarstår?
Jag tycker det är jättebra att ni har kontakt med rektorn. Rektorn kommer säkert koppla in specialpedagogen om lärarna behöver hjälp hur de ska stödja din son.Jag är väl medveten om hur en utredning går till, vi har haft vårdkontakt för sonen och tillsammans utvärderat våra alternativ. BUP är som jag säger inte ett alternativ efter denna utvärdering. Fokus ligger på att få honom trygg i skolan då han fungerar utmärkt i hemmiljö eftersom vi har jobbat med problematiken som varit hemma.
och @Verdandi Speciellt eftersom det verkar vara så att förskolan orsakade problemet från första början.Eftersom han är så liten så kan ett byte till en klass med kompisar i göra att han växer ifrån sina problem. OM den nya klassen och kompisarna ger honom den trygghet han behöver. Underskatta inte vikten av en bra klass!