Barn i slöja

Ska barn i slöja få vara med i bild?

  • Ja

    Röster: 135 83,3%
  • Nej

    Röster: 21 13,0%
  • Vet inte

    Röster: 6 3,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    162
Jag röstade nej.
Jag ser slöjan som problematisk eftersom den sexualiserar barn.
Att försöka påvisa mångfald genom att visa bilder på flickor med slöja är att normalisera hedersförtrycket, anser jag.

Rekommenderar alla som bryr sig om kvinnor och barn och som tycker vårt land är för bra för att stilla acceptera hedersvåld/kultur i vårt samhälle att bli medlemmar i GAPF. Eller följ bara deras FB-sida.

Tänk om barnet inte vill ha slöja på sig alls, men inte få gå till skolan utan?
Har träffat flera sådana barn och ungdomar. Har ungdomar nära mig som inte får träffa sina kompisar på fritiden p.g.a att de har storebröder. Då är det opassande och barnet får inte leka med sin kompis.

Jag strider hellre för de barnens rätt att få samma rättigheter som barn födda i Sverige, än för hur någon anser att barn från en viss kultur ska vara klädda.

Jag strider hellre för kvinnors rätt att delta i samhället, att de som vill ska få lov att arbeta, än för en viss kultur som säger att kvinnan inte får arbeta och ska stanna hemma.

Jag strider hellre för att man ska få bli kär i vem man vill, gifta sig med vem man själv vill, samt slippa bli omskuren.

Det strider jag för, men inte för rätten att sätta på ett tjej en slöja.

Att slöja på barn är problematiskt tror jag att många håller med om, men på vilket sätt blir det bättre för ett barn med slöja genom att hon inte får vara med på bild?
 
Att slöja på barn är problematiskt tror jag att många håller med om, men på vilket sätt blir det bättre för ett barn med slöja genom att hon inte får vara med på bild?
Det känns lite som tiggeridebatten. Förbjud tiggare för att jag mår dåligt av att se dem, förbjud slöja för jag vill inte se dem.

Ingren skulle bli gladare än jag om man kunde UPPLYSA bort slöja. Men tills dess, att förbjuda dem vore sannolikt stora risker för bärarna, i många fall.
 
Vad är skillnaden? I båda fallen tvingar man barnet att klä sig på ett visst sätt. Är ditt svar då att barnet ska tvingas av slöjan för att DU anser att den sexualiserar barn?
Nej inte för att jag tycker något, det gjorde du klart att det inte spelar någon roll. :)
Men jag står upp för GAPF, så jag hänvisar till föreningens ståndpunkt.
Den är att att en slöja sexualiserar barn och att den är en symbol för kvinnoförtryck.
Slöjan blir ett klädesplagg först när ingen fängslas, misshandlas eller mördas för att de inte bär den.
 
Att slöja på barn är problematiskt tror jag att många håller med om, men på vilket sätt blir det bättre för ett barn med slöja genom att hon inte får vara med på bild?
När barnet inte är med på bild, bidrar hon inte till normaliseringen av barn i slöja.
OT
Jag har varit på en skola där man har ett stort problem med att barnen är övervakade i skolan. Just för att kolla att de inte tar av sig slöjan och att de inte pratar med pojkar.
Hade de fått veta att vi inte accepterade att de inte kände sig fria, hade ordningsgubbarna inte behövt sitta där och bevaka.
Då hade de flickor som inte ville ha slöja på sig i skolan kunnat gå utan?
Många jag träffat vill inte ha slöja, men det är för farligt att ta av den.
Jag känner att jag sviker dom. :(
 
Nej inte för att jag tycker något, det gjorde du klart att det inte spelar någon roll. :)
Men jag står upp för GAPF, så jag hänvisar till föreningens ståndpunkt.
Den är att att en slöja sexualiserar barn och att den är en symbol för kvinnoförtryck.
Slöjan blir ett klädesplagg först när ingen fängslas, misshandlas eller mördas för att de inte bär den.
Det blir lite svårt att diskutera när du låter som ett flygblad för GAPF. Tror du verkligen att barn och kvinnor har någon nytta av det?
 
Nej inte för att jag tycker något, det gjorde du klart att det inte spelar någon roll. :)
Men jag står upp för GAPF, så jag hänvisar till föreningens ståndpunkt.
Den är att att en slöja sexualiserar barn och att den är en symbol för kvinnoförtryck.
Slöjan blir ett klädesplagg först när ingen fängslas, misshandlas eller mördas för att de inte bär den.
Okej jag tittade på GAPFs hemsida, men benämningen barn är svår, utgår ni då ifrån att alla är barn tills de fyller 18 år? Eller får tonåringar göra sina egna val? Jag fattar att GAPF är fokuserade på hedersrelaterat våld, men det känns sorgligt om föreningen är så inskränkt att de tror att alla som har slöja är utsatta för hedersrelaterat våld.
 
Det blir lite svårt att diskutera när du låter som ett flygblad för GAPF. Tror du verkligen att barn och kvinnor har någon nytta av det?
Ja, jag tror att de har nytta av det.

Vad ska vi göra då tycker du? Vad är din plan för att barn och kvinnor inte ska fara illa och kunna ta del av de rättigheter/skyldigheter/ friheter vi har i vårt land?

Fram till någon annan har kommit på en plan, så ska vi bara tycka att hedersförtryck och våld/mord är ok p.g.a kultur?
 
Okej jag tittade på GAPFs hemsida, men benämningen barn är svår, utgår ni då ifrån att alla är barn tills de fyller 18 år? Eller får tonåringar göra sina egna val? Jag fattar att GAPF är fokuserade på hedersrelaterat våld, men det känns sorgligt om föreningen är så inskränkt att de tror att alla som har slöja är utsatta för hedersrelaterat våld.
Var gränsen går är lite luddigt, men när det pratas om barn brukar man prata om grundskolebarn.
Och nej, föreningen är inte så inskränkt. :) De gör fantastiskt mycket bra saker. Men nu var det slöja det gällde i trådstarten.
 
Var gränsen går är lite luddigt, men när det pratas om barn brukar man prata om grundskolebarn.
Och nej, föreningen är inte så inskränkt. :) De gör fantastiskt mycket bra saker. Men nu var det slöja det gällde i trådstarten.
Så föreningen har sin egen tolkning av vad som är barn? Sånt gör det väldigt problematiskt och luddigt att kräva ett förbud utan att kunna säga en exakt ålder. Så om det kommer en 16 åring och läser på grundskolan, är den då förbjuden att ha slöja när 15 åringen som går på gymnasiet är tillåten? Ser du problemet? Att förbjuda leder sällan till något bra och jag hoppas att det inte är en fråga föreningen driver hårt. I det här fallet vet vi inte ens vilken ålder det är på flickan, hon kan alltså ha gått på gymnasiet, är det fortfarande ett problem att visa en bild på henne då?
 
Var gränsen går är lite luddigt, men när det pratas om barn brukar man prata om grundskolebarn.
Och nej, föreningen är inte så inskränkt. :) De gör fantastiskt mycket bra saker. Men nu var det slöja det gällde i trådstarten.
Rättelse: när man pratar om barn är det varenda människa under 18 som ingår i begreppet (se #1 barnkonventionen, det borde naturligtvis även denna förening veta, det är inte alls luddigt). De borde naturligtvis också veta vad de står för själva, så är inte alltid fallet dock vad det verkar.

Men jag är nyfiken på; hur hjälper det kvinnorna och flickorna att bli exkluderade från samhället anser du?
 
Så föreningen har sin egen tolkning av vad som är barn? Sånt gör det väldigt problematiskt och luddigt att kräva ett förbud utan att kunna säga en exakt ålder. Så om det kommer en 16 åring och läser på grundskolan, är den då förbjuden att ha slöja när 15 åringen som går på gymnasiet är tillåten? Ser du problemet? Att förbjuda leder sällan till något bra och jag hoppas att det inte är en fråga föreningen driver hårt. I det här fallet vet vi inte ens vilken ålder det är på flickan, hon kan alltså ha gått på gymnasiet, är det fortfarande ett problem att visa en bild på henne då?
Nej så är det inte. Helst ska ingen ha slöja förrän man är myndig är klart. Men det blir problematiskt eftersom många flickor i Sverige är bortgifta innan dess.
 
Det var väl summan av kardemumman av domen.

Jag strider för barns lika rätt.
Hade det varit ok för ett barn att ta av sig slöjan när den ville, lika ok som att sätta på sig en slöja om man vill det senare i livet, hade vi inte ens pratat om slöja eller ej.
Så funkar det inte där jag har varit. Där får ett barn får inte ta av sig slöjan när den går till skolan.
För mig handlar en slöja inte om religion, det är en kultur.
En symbol för att kontrollera och sexualisera barn och kvinnor.
Alltså, jag tycker också att slöja på barn är problematiskt, men jag kan inte på något vis se att man är för "Barn lika rätt" om man samtidigt säger att de inte ska få synas på bild.

Det säger liksom mot sig själv, att utesluta barn från att synas i olika aktiviteter blir kontraproduktivt och dubbelbestraffning man inte ska utsätta barn för.
 
Ja, jag tror att de har nytta av det.

Vad ska vi göra då tycker du? Vad är din plan för att barn och kvinnor inte ska fara illa och kunna ta del av de rättigheter/skyldigheter/ friheter vi har i vårt land?

Fram till någon annan har kommit på en plan, så ska vi bara tycka att hedersförtryck och våld/mord är ok p.g.a kultur?
Jag pratar om att jag tycker det fel att tvinga på eller av ett barn en slöja och du avkräver mig en plan för att ingen ska fara illa? Och antar att jag tycker att hedersförtryck och mord är okej? Sorry men på den nivån diskuterar jag inte.
 
Jag pratar om att jag tycker det fel att tvinga på eller av ett barn en slöja och du avkräver mig en plan för att ingen ska fara illa? Och antar att jag tycker att hedersförtryck och mord är okej? Sorry men på den nivån diskuterar jag inte.
:bow:
Tack, nu kan jag sätta mig på händerna utan att riskera att bannas.
 
Rättelse: när man pratar om barn är det varenda människa under 18 som ingår i begreppet (se #1 barnkonventionen, det borde naturligtvis även denna förening veta, det är inte alls luddigt). De borde naturligtvis också veta vad de står för själva, så är inte alltid fallet dock vad det verkar.

Men jag är nyfiken på; hur hjälper det kvinnorna och flickorna att bli exkluderade från samhället anser du?
Föreningen följer barnkonventionen.
Luddigheten för mig består i att olika regler i olika kulturer gäller för gifta och ogifta.
I Sverige är vi barn till vi är 18. Andra kulturer är man vuxen när man är gift. Och det kan ske tidigt. Det registreras inte i de vanliga systemen, men gifta är de oavsett om du är 13 eller 17.
Fi:s Soraya Post är väl ett lysande exempel. Hon berättade ju helt öppet att hennes dotter blev bortgift när hon var 16. Det var deras kultur att man gjorde så. Hon valde att se det som att de hade en fest för dottern, när hon flyttade hemifrån med en man hon älskade.
Det har ju inte gått så bra för den stackars dottern, vad jag har förstått. Kanske hade hon haft det bättre om hon hade fått vara ogift? Säkert inte.

Hur det hjälper kvinnorna? Att de vet att det finns människor som står på deras sida och som talar om för dom att dom har samma rättigheter som alla andra kvinnor i Sverige. Vill att de ska vara fria att göra sina egna val. De vet att de kan vända sig till många föreningar och medmänniskor för att få hjälp. De får hjälp och stöd med att prata språket, hjälp till rättslig hjälp, hjälp att få skyddat boende osv.

Vi exkluderar genom att tycka att slöjan inte är besvärande. En kvinna som inte vill bära den känner sig då väldigt ensam.
Många tycker att kvinnor och barn får mindre besvär med att bara fortsätta bära sin slöja. Då blir det inga problem för någon. Och det är ju bekvämt.

Om man normaliserar slöjan, bör man normalisera även andra utsatta grupper?
Är det ok att man t.ex. visar en misshandlad kvinna i reklamsammanhang och verksamhetsberättelser?
Vi vet att kvinnorna många gånger inte mår väl av att bära sin slöja eller leva i en destruktiv relation.
Men om vi bara låter det vara, så är det lugnast? Vi ska inte blanda oss i andras privata angelägenheter?
Har hon slöja, låt henne ha det ifred. Har hon en blåtira, låt henne ha den ifred.
Lite så?
 
Föreningen följer barnkonventionen.
Luddigheten för mig består i att olika regler i olika kulturer gäller för gifta och ogifta.
I Sverige är vi barn till vi är 18. Andra kulturer är man vuxen när man är gift. Och det kan ske tidigt. Det registreras inte i de vanliga systemen, men gifta är de oavsett om du är 13 eller 17.
Fi:s Soraya Post är väl ett lysande exempel. Hon berättade ju helt öppet att hennes dotter blev bortgift när hon var 16. Det var deras kultur att man gjorde så. Hon valde att se det som att de hade en fest för dottern, när hon flyttade hemifrån med en man hon älskade.
Det har ju inte gått så bra för den stackars dottern, vad jag har förstått. Kanske hade hon haft det bättre om hon hade fått vara ogift? Säkert inte.

Hur det hjälper kvinnorna? Att de vet att det finns människor som står på deras sida och som talar om för dom att dom har samma rättigheter som alla andra kvinnor i Sverige. Vill att de ska vara fria att göra sina egna val. De vet att de kan vända sig till många föreningar och medmänniskor för att få hjälp. De får hjälp och stöd med att prata språket, hjälp till rättslig hjälp, hjälp att få skyddat boende osv.

Vi exkluderar genom att tycka att slöjan inte är besvärande. En kvinna som inte vill bära den känner sig då väldigt ensam.
Många tycker att kvinnor och barn får mindre besvär med att bara fortsätta bära sin slöja. Då blir det inga problem för någon. Och det är ju bekvämt.

Om man normaliserar slöjan, bör man normalisera även andra utsatta grupper?
Är det ok att man t.ex. visar en misshandlad kvinna i reklamsammanhang och verksamhetsberättelser?
Vi vet att kvinnorna många gånger inte mår väl av att bära sin slöja eller leva i en destruktiv relation.
Men om vi bara låter det vara, så är det lugnast? Vi ska inte blanda oss i andras privata angelägenheter?
Har hon slöja, låt henne ha det ifred. Har hon en blåtira, låt henne ha den ifred.
Lite så?
Du resonerar ju så att alla som inte tycker som du blir förespråkare för allt upptänkligt kvinnoförtryck. Det gör diskussionen med dig rätt hopplös.

Själv är jag inte heller särskilt imponerad av GAPF.
 
Jag pratar om att jag tycker det fel att tvinga på eller av ett barn en slöja och du avkräver mig en plan för att ingen ska fara illa? Och antar att jag tycker att hedersförtryck och mord är okej? Sorry men på den nivån diskuterar jag inte.
Det har jag inte påstått och det tror jag absolut inte om dig.

Du skrev något om att det sannolikt var stora risker att förbjuda slöjan för många av bärarna, i många fall, eller något i den stilen. Hur tänker du om risker med slöjförbud?
 
Föreningen följer barnkonventionen.
Luddigheten för mig består i att olika regler i olika kulturer gäller för gifta och ogifta.
I Sverige är vi barn till vi är 18. Andra kulturer är man vuxen när man är gift. Och det kan ske tidigt. Det registreras inte i de vanliga systemen, men gifta är de oavsett om du är 13 eller 17.
Fi:s Soraya Post är väl ett lysande exempel. Hon berättade ju helt öppet att hennes dotter blev bortgift när hon var 16. Det var deras kultur att man gjorde så. Hon valde att se det som att de hade en fest för dottern, när hon flyttade hemifrån med en man hon älskade.
Det har ju inte gått så bra för den stackars dottern, vad jag har förstått. Kanske hade hon haft det bättre om hon hade fått vara ogift? Säkert inte.

Hur det hjälper kvinnorna? Att de vet att det finns människor som står på deras sida och som talar om för dom att dom har samma rättigheter som alla andra kvinnor i Sverige. Vill att de ska vara fria att göra sina egna val. De vet att de kan vända sig till många föreningar och medmänniskor för att få hjälp. De får hjälp och stöd med att prata språket, hjälp till rättslig hjälp, hjälp att få skyddat boende osv.

Vi exkluderar genom att tycka att slöjan inte är besvärande. En kvinna som inte vill bära den känner sig då väldigt ensam.
Många tycker att kvinnor och barn får mindre besvär med att bara fortsätta bära sin slöja. Då blir det inga problem för någon. Och det är ju bekvämt.

Om man normaliserar slöjan, bör man normalisera även andra utsatta grupper?
Är det ok att man t.ex. visar en misshandlad kvinna i reklamsammanhang och verksamhetsberättelser?
Vi vet att kvinnorna många gånger inte mår väl av att bära sin slöja eller leva i en destruktiv relation.
Men om vi bara låter det vara, så är det lugnast? Vi ska inte blanda oss i andras privata angelägenheter?
Har hon slöja, låt henne ha det ifred. Har hon en blåtira, låt henne ha den ifred.
Lite så?
Så du menar - att exkludera kvinnor hjälper dem? Jag är rimligen säker enligt den forskning som finns att förbud mot slöja gör att kvinnor inte får gå ut överhuvudtaget faktiskt. Skolan finns det skolplikt i - så flickan i Sverige går till skolan i alla fall vare sig hon har hijab eller inte, däremot får hon troligen inte gå till idrottsföreningen OM det nu är så att hon blir tvingad att bära hijab? Hur menar du att det hjälper hennes liv att du ser till att hon inte får gå ut på fritiden alls?
 

Liknande trådar

Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 112
Senast: cherie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 490
Senast: Anonymisten
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 654
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 049
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp