Du kan alltså inte svara på frågan?
Nej, jag har ingen anledning att svara på en fråga som bara är en anklagelse om något som jag aldrig påstått och till någon som väljer att anklaga mig för att vara något jag inte är.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du kan alltså inte svara på frågan?
Det finns liknande inom de flesta religioner/kulturer klaner osv.
Vad är det som skiljer mellan kristendom o andra initieringsceremonier?
Och var har Lingon sagt att övriga är bra?
Jag skulle tro att det är just hijaben du vänder dig emot för att säga att ingen annan minoritet i Sverige inte kräver sina rättigheter är ju bara okunnighet. Ingen kan väl ha missat de strider som judar och samer till exempel får (med all rätt) ta, eller sjuksköterskan som inte ville göra aborter pga sin KRISTNA tro (sedan får man tycka vad man vill om det men faktum kvarstår; rätt till att anmäla har hon, sedan är det upp till systemet att avgöra om hon har rätt eller fel) , eller, vilket inte är allt för längesedan föräldrar som pga sin kristna tro inte vill att barnen ska delta i yoga på idrotten i skolan (barnen slapp) . Märkligt att man tror att det bara är muslimer som minoritet som försöker kräva sina rättigheter, eller om är der kanske så att dessa är de enda man stör sig på för att man helt enkelt inte sett längre eller man helt enkelt inte gillar muslimer?Nej, jag har ingen anledning att svara på en fråga som bara är en anklagelse om något som jag aldrig påstått och till någon som väljer att anklaga mig för att vara något jag inte är.
Fast det här kommer alltid upp och jag köper inte riktigt det. 1. Många av våra högtider (alla?) kommer inte ursprungligen från kristendomen, de är äldre än så. De är alltså en del av svenska kulturen idag, inte bara ett religiöst inslag. Alltså är det nada märkligt att även icke-religiösa tycker om att vara lediga på röda dagar, helt utan att bry sig ett jota om det (fejkade) kristna skälet till att vi är lediga då. Känner att jag börjar bli less att folk använder "men ska ungar gå i skolan på julafton" som argument mot exempelvis dop.Fast jag vill nog gärna ha jul och påsk, pingst, alla helgons dag kvar eftersom jag gillar att ha ledigt. Skulle nog tycka lite synd om alla barn som tvingades gå i skolan på julafton när alla vuxna är lediga eftersom de ännu inte hunnit välja religion.
Det finns liknande inom de flesta religioner/kulturer klaner osv.
Vad är det som skiljer mellan kristendom o andra initieringsceremonier?
Det här är standardargumenten när man diskuterar något problematiskt element inom någon religion. Folk kommer galopperande med "men DET HÄR DÅ, är inte det också dåligt!?". News flash: mer än en grej kan vara dåligt i världen. Who knew.Och var har Lingon sagt att övriga är bra?
Med tanke på den flagranta hatet som florerar i tråden anser jag visst att det hör hemma i tråden. Om nu mitt inlägg var så störande borde du stört dig på alla som spyr galla över t ex kristendomen.Det här är standardargumenten när man diskuterar något problematiskt element inom någon religion. Folk kommer galopperande med "men DET HÄR DÅ, är inte det också dåligt!?". News flash: mer än en grej kan vara dåligt i världen. Who knew.
Det har du så klart rätt i.Det här är standardargumenten när man diskuterar något problematiskt element inom någon religion. Folk kommer galopperande med "men DET HÄR DÅ, är inte det också dåligt!?". News flash: mer än en grej kan vara dåligt i världen. Who knew.
Jag röstade nej.Anser ni att det är bra eller dåligt med bilder på barn i slöja i idrottsammanhang?
Det verkar vara delade meningar hos Riksidrottsförbundet.
Varför/varför inte?
Jag är medlem i GAPF och jobbar ideellt med kvinnor och barn som lever med hedersproblematik. Det har inget med religion att göra utan om kultur.@hoppsann Men då strider du för rätten att ta av en slöja? För flickan är det ena tvånget sannoilkt inte bättre än det andra.
Riktigt så enkelt resonerade dock inte tingsrätten.Jag är medlem i GAPF och jobbar ideellt med kvinnor och barn som lever med hedersproblematik. Det har inget med religion att göra utan om kultur.
Kvinnor som har kommit hit för att få slänga sin slöja och leva ett jämlikt liv, att få lov att jobba, som måste ta på sig den igen och även sina barn. Pga ordningsvakter där dom bor. Inte för att de vill de själva.
Det är inte lätt att svara dom varför vi tillåter det här.
Kvinnorna lever i en tappad generation, men de som inte vill beslöja sina barn, ska rimligen kunna slippa det. Utan att familjen ska få trubbel.
Nyligen kom en dom där en kvinna fick 75% straffrabatt, för att hon inte visste att man inte fick slå sina barn i Sverige.
Hon sa:
"- Alla afghanska mödrar har rätt att fostra sina barn, om de gör så att man blir arg eller är svåra att hantera kan man slå dem, förklarade hon."
Men eftersom hon kom från en kultur som tillåter aga, fick hon straffrabatt.
I min värld talar man om för de barnen att de inte är lika mycket värda som barn som är "svenska". Det är ok att slå dom, eftersom man har den kulturen.
Men ett svenskt barn, det får man inte slå.
Det blir väldigt fel för mig.
Det var väl summan av kardemumman av domen.Riktigt så enkelt resonerade dock inte tingsrätten.
http://www.dagensjuridik.se/2019/02...eftersom-hon-inte-visste-att-det-var-olagligt
Men jag förstår inte hur ditt inlägg svarar på min fråga.
Men det jag frågar om är om det är någon skillnad på att någon tvingar på ett barn en slöja eller om någon tvingar av henne den.Det var väl summan av kardemumman av domen.
Jag strider för barns lika rätt.
Hade det varit ok för ett barn att ta av sig slöjan när den ville, lika ok som att sätta på sig en slöja om man vill det senare i livet, hade vi inte ens pratat om slöja eller ej.
Så funkar det inte där jag har varit. Där får ett barn får inte ta av sig slöjan när den går till skolan.
För mig handlar en slöja inte om religion, det är en kultur.
En symbol för att kontrollera och sexualisera barn och kvinnor.
Ja det är en väldig skillnad.Men det jag frågar om är om det är någon skillnad på att någon tvingar på ett barn en slöja eller om någon tvingar av henne den.
(Du behöver inte i varje inlägg förklara för mig hur du ser på slöjan, jag frågar inte om det)
Vad är skillnaden? I båda fallen tvingar man barnet att klä sig på ett visst sätt. Är ditt svar då att barnet ska tvingas av slöjan för att DU anser att den sexualiserar barn?Ja det är en väldig skillnad.
Jag anser att slöjan sexualiserar barn.
Det känns som att du inte tycker samma sak.
Det är ok för mig.