barn i simhallen

ameo

Trådstartare
Moderator
Mina barn börjar sommarsimskola i morgon och jag har ett litet huvudbry.

Vid vilken ålder kan man förvänta sig att de klarar sig själva i omklädningsrummet? Och hur länge tycker NI att det är okej att barn av motsatt kön följer med förälder i omklädningsrummet?

Sv: barn i simhallen

7 känner jag att de flesta kan byta om själv, men jag kanske hade valt ett familjeomklädningsrum om det funnits... När de är 7 ska de klara att byta om själva i skolan så då kan de nog klara det på badhuset också.

När barnet är i skolåldern bör det väl klara sig själv i omklädningsrummet tycker jag.

7 känner jag att de flesta kan byta om själv, men jag kanske hade valt ett familjeomklädningsrum om det funnits... När de är 7 ska de klara att byta om själva i skolan så då kan de nog klara det på badhuset också.
det finns tyvärr inget familjeomklädningsrum, utan man är hänvisad till det ena eller det andra.

min son är nyss fyllda 7 år (börjar ettan till hösten) och inte helt lätt-kommunicerad (för att uttrycka det milt :grin: ), så jag känner mig lite tveksam till att skicka in honom själv på herrarnas omklädningsrum för ombyte. Skulle det bli något strul därinne så är ju risken att det blir total pannkaka, liksom. I normalfall reder han säkert ut det själv, men skulle något hända så kan jag ju inte gå in och hjälpa honom. Och det är inte helt säkert att han skulle tillåta en vilt främmande människa att göra det heller.
själva ombytet är jag inte så orolig för, men att låta honom hantera skåp och lås och hela middevitten själv - jag tror helt enkelt inte att han är mogen för det än. Han har dessutom en förmåga att "fastna" med något annat än det han bör göra.

Frågan är, skulle Ni här reagera negativt om jag tog med honom in på damernas omklädningsrum?

Senast ändrad:

Jag hade inte brytt mig och inte känt mig obekväm med en 7-åring av motsatt kön som följer med sin mamma.

Våra söner är ju rätt jämngamla, sonen fyller 7 i augusti och har gått på simskola under våren. Den här gången har det dock varit pappas grej mesta dels men på avslutningen var det jag som åkte och då tog jag med honom in på damerna utan att blinka, och han var inte ensam kille i den åldern där.

Jag är rätt övertygad om att han skulle klara av att duscha och byta om själv, men hur han skulle klara sig i en situation där han blev utsatt själv i en ganska utlämnade posistion, det vill jag inte ta reda på.

Jag är rätt övertygad om att han skulle klara av att duscha och byta om själv, men hur han skulle klara sig i en situation där han blev utsatt själv i en ganska utlämnade posistion, det vill jag inte ta reda på.
då tänker vi lika
Och jag kan ta med mig sonen in på damernas med gott samvete.

Sen återstår då nästa fråga, hur man gör vecka två och tre, när jag kommer lämna och pappan kommer hämta dem efter simskolan :crazy: eftersom jag ska åka till jobbet där någonstans...

Om du känner att han inte klarar det själv får han klart gå in med dej. Det hade inte bekommit mej med en 7 åring i omklädningsrummet. Kan ni inte öva så att han får testa själv att byta om när pappa ska hämta? Du är ju på andra sidan dörren om det skulle vara nåt. Om du ser en annan pappa med barn kan du ju säga till honom att hålla lite koll så din pojke inte blir helt vilse. Har du tur går där nåt annat barn som byter om på herrarnas som är med i simskolan..

då tänker vi lika
Och jag kan ta med mig sonen in på damernas med gott samvete.

Sen återstår då nästa fråga, hur man gör vecka två och tre, när jag kommer lämna och pappan kommer hämta dem efter simskolan :crazy: eftersom jag ska åka till jobbet där någonstans...

Kolla så att det är okej att ni lämnar sonen där själv, på simskolan här står det på pappret att det alltid måste finnas en ansvarig vuxen till barnet, sen kan man ju gå ihop med någon annan förälder förstås, men man ska finnas till hands.
Men annars skulle jag vara med när han bytte om, stoppa ner kläderna i en väska och sedan ställa på ett torrt (:angel:) ställe i simhallen och så får han ta med sig väskan in på herrarnas när han ska duscha efter simskolan.

Jag hade inte brytt mig och inte känt mig obekväm med en 7-åring av motsatt kön som följer med sin mamma.

Nej, tvärtom, jag skulle aldrig lämna en sjuårig kille ensam på herrarnas omklädningsrum och jag ser gärna att ingen annan gör det heller.

Så länge pojken är klart och tydligt förpubertal (inte i puberteten) så ser jag absolut inget problem med att han följer med sin mamma. När puberteten kommer bör det nog undvikas av hänsyn till jämnåriga tjejer i damernas omklädningsrum.

På "vårt" bad har de ett särskilt "pojkomklädningsrum" där vuxna män inte får gå in. Det tycker jag är ganska bra och jag hade varit lugn med att låta min som välja om han ville byta där eller på damernas när han var sju.

Jag skulle inte lämna en liten pojke själv på herrarnas omklädningsrum! Det är alldeles för vanligt med sjuka typer på sådana ställen :(
Att låta en flicka byta om själv på damernas skulle jag mer kunna tänka mig, men det beror på hur stort badhuset är, och hur bekväma flickorna själva är med situationen.

Kolla så att det är okej att ni lämnar sonen där själv, på simskolan här står det på pappret att det alltid måste finnas en ansvarig vuxen till barnet, sen kan man ju gå ihop med någon annan förälder förstås, men man ska finnas till hands.
jag och pappan kommer troligen mötas i simhallen för överlämning av minsta barnet - den enda som inte simmar. Barnen blir alltså inte ensamma där, det är bara det att vi byter förälder i halvtid nånstans.
Tjejerna är lite större än sonen och de reder nog ut omklädningsrummet själva. Så det får nog bli en påse kläder och hjälp av pappan på vägen ut...

En 7-åring hade jag definitivt tagit med mig in på damernas. Jag tycker det är stor skillnad på att byta om i skolan och att byta om i simhallen. Skolan känns som en tryggare miljö helt enkelt.

Jag försöker fundera tillbaka hur jag fungerade när jag gick på simskola som 6/7åring. Jag reagerade inte då om någon kille följde in. Ibland bastade någon kille också. Men vi brydde oss inte i den åldern.

Mamma var också den som följde med oss mest. Några enstaka gånger var pappa med istället och när jag var runt 6 så följde han med in på damernas (det var bara barn som simmade, litet lokalt badhus) och någon annan gång fick jag följa med in på killarnas. Men när jag var något år äldre klarade jag det själv och pappa väntade ute vid bassängen. Men nu var detta ett litet badhus utan skåp så man fick hänga upp allt på krokar.

Men jag har badat på större badhus där mammor har haft sina söner med. Och det gör ingenting. Bättre det än att en pojkstackare är helt förvirrad och ledsen och inte kan hitta mamma eller pappa!

jag och pappan kommer troligen mötas i simhallen för överlämning av minsta barnet - den enda som inte simmar. Barnen blir alltså inte ensamma där, det är bara det att vi byter förälder i halvtid nånstans.
Tjejerna är lite större än sonen och de reder nog ut omklädningsrummet själva. Så det får nog bli en påse kläder och hjälp av pappan på vägen ut...

Ja dåså då är det ju inga problem alls! :D Om inte tjejerna kan hjälpa lillebror genom duschen på vägen ut oxå så slipper det bli grejer som bli blöta/försvinner på vägen. Min äldsta är snart 10 år och hon går själv på damernas när hon har åkt med pappa till badhuset, även om man får skicka in henne ett par gånger efter saker som hon har glömt, men det är mer hennes personlighet än ett åldersrelaterat problem. :angel:

Jag har disskuterat samma sak med personalen på simhallen och vi kom överrens om att upp till 10 kan man följa med sin mamma in på damernas. Fast min 7 åriga kille är så pryd så han går in i sitt skåp(väldigt trångt) och byter om.....;)

En liten spinn off, hur gamla anser ni att barn ska vara för att vara själva vid bad? Dvs både inomhus och utomhus utan vuxen som har tillsyn?

Jag blev lite ställd nämligen när dotterns kompis mamma tyckte att våra tjejer kunde klara sig själva vid badplatsen, något som inte finns på kartan för mig ännu.

Sommarlovet mellan tvåan och trean fick jag åka och bada själv. Vad var man då? 8-9 år?

Det var då på ett utomhusbad (bassänger) med badvakter och jag (och min kompis som jag åkte med) hade väldigt gott om sim- och vattenvana. Tveksamt om man skulle släppa iväg barn vid den åldern idag, men det är ju närmare 20 år (:eek:) sen.

Sommarlovet mellan tvåan och trean fick jag åka och bada själv. Vad var man då? 8-9 år?

Det var då på ett utomhusbad (bassänger) med badvakter och jag (och min kompis som jag åkte med) hade väldigt gott om sim- och vattenvana. Tveksamt om man skulle släppa iväg barn vid den åldern idag, men det är ju närmare 20 år (:eek:) sen.

:D Ja dottern är mellan trean och fyran så jag kanske är hönsmamma? :angel: När vi är vid sommarstugan får de bada "själva" men då är vi vid huset ca 20 m bort så man har ju uppsikt än då. Och visst simvana har hon, men jag vet ju även hur lätt hon kan få panik över saker. :crazy:

Vissa barn behöver en höstmamma. ;)

Nejmen, när barnet är moget och van att simma och vara i vatten, det tror jag man som förälder är den som vet bäst själv. Jag hade flera klasskompisar som inte fick åka och bada ensamma på flera år efter att jag fått börja åka och bada själv.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 266
Senast: Enya
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 903
Senast: Thaliaste
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 833
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila