För den enskilda hundägaren är det naturligtvis olyckligt om man provocerar fram en skada eller defekt, men jag skulle vilja påstå att för rasen som helhet är det till gagn. Våra arbetande raser måste ha en fysik som håller och då är det bättre att undermåliga exemplar slås ut från aveln en gång. Nackdelen med att vara försiktig och spara på hunden är att man riskerar att föra vidare defekter. Defekter som märks först då hunden jobbas hårdare. Det ger i förlängningen en klenare ras. Vore jag uppfödare skulle jag nog vilja testa mitt avelsmaterial hårdare än gemene man, just för att försäkra mig om att det är generna som göra hunden hållbar och arbetsduglig, inte min träning (eller avsaknad därav). Visst är det sedan trist om det visar sig att den tilltänkta avelshunden går sönder, men hellre det än att sätta den i avel och få fram hundar som inte håller.
Samma gäller helt vanliga hobby-hundar som måste springa hos fysioterapeut i tid och otid för att vara fräscha i kroppen. De har inte heller i avel att göra då påfrestningen på en vanlig elit-hund är ganska låg. Jämför med toppekipagen samt vall-, jakt- och draghundar. Där kan vi snacka elitidrottare.