Jag tror att behovet uppkommit då många (INTE alla) "vanliga" hovisar bara verkar hästen som för skor, vilket blir för mycket och för platt för många hästar.
Sen är det nog så att en del "vanliga" hovisar inte tycker att hästar ska gå barfota, av olika (ibland såklart giltiga) skäl, det kan vara svårt att hitta rätt hovis som vill och kan hjälpa en.
Här i Stockholmstrakten har jag dock träffat flera "vanliga" hovisar som både vill och kan verka barfota på ett bra sätt, längre norrut i landet var det svårare enligt min erf.
Jag kan absolut se en poäng i detta, @Mia_R , på så sätt att en vuxen häst som verkas för skoning blir ju ofta relativt djupt verkad på yttersta delarna av sulan, för att få en jämn yta för skon att vila på.
Den person jag gick kurs för, som i övrigt hade ganska märklig syn på en del saker, anser att man ska verka hovväggarna ner TILL sulans ytternivå men inte djupare. Det är ju åtminstone inte konstigt: sulan skulle inte bli platt utan fortsätta vara skålad. Strålen "ska" stöta i underlaget - precis som de utbildade hovslagare jag anlitat och anlitar numera, tycker.
Jag tycker inte att det behöver vara så kategoriskt ja eller nej, men jag är helt säker på att det kräver mer reflektion från hästägarens sida att "barfotaverka" jämfört med att anlita en JBV-godkänd hovslagare (och nu syftar jag på sådana hovisar som gått alla vidareutbildningar för att få ett sådant där godkännande som inte verkar helt enkelt utifrån hur min nuvarnade hovis beskrivit proceduren).
Vissa barfotametoder är uppenbart fel i mina ögon. Strassermetoden är en sådan: verka ner tills det blöder... usch!