Barfotaskor -bra eller dårligt?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
Sv: Barfotaskor -bra eller dårligt?

Personligen har jag ingen erfarenhet av skon men syrran har använt den den skon till deras pålle, jag ska höra med henne sen kan jag återkomma...

Spännande, den såg nästan lite läskig ut :D

Såg inte ut att vara ngt vidare "grepp" i den.. :(

Behövs det?
Vad har du för "grepp" vid barfotakörning?

En hov som är barfota får på många banunderlag ett alldeles utmärkt fäste.

Ja, och varför ska då en barfota sko ha ett grepp?

Jag har inte provat den aktuella skon, inte ens sett i verkligenheten så jag kan inte uttala mig om vilket fäste den ger. Min gissning blir dock att den ger ett sämre fäste än en hov som är barfota eftersom den finns mellan marken och hoven och är ganska bred och plan, då blir troligen friktionen mindre/annorlunda vid frånskjutet jämfört med en hov som är barfota.

Vilka polymerer är den är tillverkad av? Jag har jobbat med polymerer och deras egenskaper och är därför nyfiken men hittade det inte på hemsidan.

Vet inte, men du kan säkert fråga. Får du reda på nått spännande så tala gärna om det...;)

Jag gör en gissning istället… Jag tror den är tillverkad i någon sorts Polyuretan.

Rikkan skrev:
Behövs det?
Vad har du för "grepp" vid barfotakörning?
Ja du har ju fått svar av solros , och jag håller med henne... Tycker den där ser så bred ut oxå, och då försämras ju greppet!

Jag använde hippogrip ett tag för 3-4 år sen.. Hade de iof inte på nån häst i träning utan på en pålla som vi hobbyred och -körde. Tänkte de skulle vara bra till henne då hon ömmar vid barfota.
"Skorna" funkade bra någon gång men alltför ofta höll de sig inte på plats utan gled in mot strålen baktill. Det var en stor nackdel, och svårt att åtgärda..
Å andra sidan kanske de utvecklat skon sen dess och gjort den lite hårdare så den håller sig på plats, det vet jag inte.

Jag har haft Hippogrips på min häst hela vintern från jul ungefär. Tog av dem härom dagen och kvaliteten har varit mycket bra och de har suttit jättebra på. Jag köpte dem för att jag ville ha broddar mot halka men jag vill inte ha vanliga skor (har helst mina hästar barfota men vad gör man när det är halt :crazy: )
Kan säga att jag är jättenöjd med kvaliteten men halkskyddet har varit lite si och så, det blir inte lika bra som riktiga broddar så jag har inte vågat rida när det har varit för halt ändå.
Om du tänker ha dem på sommaren istället för vanliga skor tror jag säkert att det är kanon! Hästar ska ju helst vara barfota om det går men detta är ju det näst bästa.

Hur är det med broddar i en sån sko nån som vet? Tycker att det brukar vara dåliga brodd i "plastvarianterna". Oj, NU ser jag inlägget ovan.. :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 720
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 943
Senast: Derivata
·
Fritid Jag har relativt nyligen börjat träna på gym, både pass i grupp som core och crosstraining men även PT-pass och styrketräning. Tycker...
Svar
17
· Visningar
1 043
Senast: Gulis
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 049
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna