Barfotalöpning?

Converse är väl ändå gamla sportskor ;)
Kolla förresten på gamla löparskor, de är som dagens minimalistiska skor.

Man ska pronera lite. Det är vår naturliga stötdämpare. Tänk dig en valvbro.
Jo självklart, jag pronerar lite och använder jag skor mot pronation så domnar hela foten under ett jumpapass. Jag är dessutom kobent, har läst någonstans att om man rätar upp fötterna så vrider det i knäna istället.

Mammas gamla joggingskor 60-70-tal såg inte alls ut som Converse, men de såg ut som moderna minimalistiska. (Ja hon är urkass på att uppdatera skostallet). Men enligt wiki är converse mycket riktigt basketskor, tidiga med gummisula.

Men jag skulle tro att det är från person till person, olika skor passar olika personer och vissa reagerar fler på.

Människan har funnits i många tusen år innan den uppbyggda skon kom :)

Ja, men då tillbringade man väl inte livet på hårdgjorda ytor, som man gör nu? Går jag utan dämpning/stöd på asfalt/stenläggning/hårt golv får jag ont efter några dagar. Gå i naturen funkar mycket bättre.

Ja, men då tillbringade man väl inte livet på hårdgjorda ytor, som man gör nu? Går jag utan dämpning/stöd på asfalt/stenläggning/hårt golv får jag ont efter några dagar. Gå i naturen funkar mycket bättre.
Det har du helt klart en poäng i, asfalt är i och för sig kanske inte så jättehårt men sten och betonggolv är. Uppbyggda skor är dock något helt annat.

Jogga/springa har alltid lockat mig - i tanken, men jag har väldigt taskig teknik och kommer aldrig riktigt in i den där sköna lunken som många beskriver.

Med fivefingers/barfotaskor ska man tydligen springa med en helt annan teknik, på framfötterna, lära om från början. Men börja väääldigt försiktigt. Funderar på att prova eftersom jag ändå måste börja helt från början både konditions- och teknikmässigt.

Vad har ni för personliga erfarenheter av barfotalöpning? Jag har lyssnat på "born to run" och läst artiklar, så har lite på fötterna (:)) men noll personlig erfarenhet och känner heller ingen som provat.

Började springa i FiveFingers för flera år sedan. Har alltid haft lite hat-kärlek till löpning. Det här liksom aldrig känts så där lätt som det borde trots flera mil i veckan veckan i perioder. När jag bytte från uppbyggda och dämpade skor till FiveFingers förstod jag varför. Jag upplever att "motståndet" är borta numera. Fick det förklarat för mig att man bromsar rörelseenergin när man landar på hälen först.

I början fick jag mycket träningsvärk i vaderna men har i övrigt inte haft några besvär.
Positiva effekter har varit bättre balans och koordination, varmare fötter (fryser inte lika lätt om fötterna på vintern), bättre hållning och varken i ryggen har försvunnit.

Sedan några år tillbaka använder jag endast barfotaskor, har kastat ut alla andra skor. I terräng föredrar jag att springa i FiveFingers helt enkelt för att jag tycker att jag får bättre grepp om rötter och stenar när tårna kan greppa individuellt. Använder även FiveFingers på gymmet ibland och har även vandrat både i Sverige och i Costa Ricas regnskog med FiveFingers. På slät mark springer jag i VivoBarefoot Evo Pure. Till vardags använder jag olika modeller ur VivoBarefoots sortiment. Tracker är en favorit på jobbet (jobbar med hästar).

Mina fötter har blivit kortare men bredare vilket gör att de inte längre passar i uppbyggda och dämpade skor.

Du är inne på helt rätt spår.
Fötterna krymper för att du stärker dem och får alltså muskler. Hålfoten stärks och höjs.
Dämpade skor kan ju vara bra vid långa pass på hårt underlag (asfalt). Men annars stjälper de mer än hjälper.
De gör det möjligt att springa fel tekniskt ( eftersom de dämpar bort stötarna).
De gör det möjligt att bygga bort svaga muskler och problem. Istället för att stärka musklerna och bygga bort problemen. Det blir en ond spiral.
Men tunnare skor måste du springa rätt tekniskt och du stärker dina muskler. Sedan går det ju att få en överansträngning ändå och asfalt är otroligt stumt.
Är inte helt med på ditt resonemang här. Det är lite obekvämt att landa tungt på hälen i minimalistskor, och därför har man lättare för att undvika det, plus att man själv måste därmed agera stötdämpare främst muskulärt i ben och vader, samt kanske jobba lite mer stabiliserande i sidled då sulan inte är lika uppbyggd. Eller har jag missat något utöver det? ovanståene är väl inget hundraprocentigt skydd mot dålig teknik?

Är inte helt med på ditt resonemang här. Det är lite obekvämt att landa tungt på hälen i minimalistskor, och därför har man lättare för att undvika det, plus att man själv måste därmed agera stötdämpare främst muskulärt i ben och vader, samt kanske jobba lite mer stabiliserande i sidled då sulan inte är lika uppbyggd. Eller har jag missat något utöver det? ovanståene är väl inget hundraprocentigt skydd mot dålig teknik?
Absolut. Däremot döljer det inte dålig teknik såsom välvadderade skor gör. Dvs du märker efter nån minut att du springer fel, istället för att få förslitningsskador av det efter fem månader.

Började springa i FiveFingers för flera år sedan. Har alltid haft lite hat-kärlek till löpning. Det här liksom aldrig känts så där lätt som det borde trots flera mil i veckan veckan i perioder. När jag bytte från uppbyggda och dämpade skor till FiveFingers förstod jag varför. Jag upplever att "motståndet" är borta numera. Fick det förklarat för mig att man bromsar rörelseenergin när man landar på hälen först.

I början fick jag mycket träningsvärk i vaderna men har i övrigt inte haft några besvär.
Positiva effekter har varit bättre balans och koordination, varmare fötter (fryser inte lika lätt om fötterna på vintern), bättre hållning och varken i ryggen har försvunnit.

Sedan några år tillbaka använder jag endast barfotaskor, har kastat ut alla andra skor. I terräng föredrar jag att springa i FiveFingers helt enkelt för att jag tycker att jag får bättre grepp om rötter och stenar när tårna kan greppa individuellt. Använder även FiveFingers på gymmet ibland och har även vandrat både i Sverige och i Costa Ricas regnskog med FiveFingers. På slät mark springer jag i VivoBarefoot Evo Pure. Till vardags använder jag olika modeller ur VivoBarefoots sortiment. Tracker är en favorit på jobbet (jobbar med hästar).

Mina fötter har blivit kortare men bredare vilket gör att de inte längre passar i uppbyggda och dämpade skor.
Har också upplevt att jag springer med broms! Blir jättepeppad att skaffa barfotaskor/Fivefingers! Lite korkad fråga kanske, men går du "som vanligt" eller går du på framfoten också?

Ja?
Du ska ju undvika att landa på häl, gör du det springer du fel. Dämpade skor gör det möjligt att springa fel och inte känna det.
Odämpat och du får bygga upp dina muskler och träna till rätt teknik- inte bara i vaderna, fötterna är jätteviktiga:). Väldigt bra att testa helt barfota på ex fotbollsplan också.
Man ska såklart börja försiktigt och bygga upp längden på passen stegvis så att muskler, leder och senor hänger med.

Har också upplevt att jag springer med broms! Blir jättepeppad att skaffa barfotaskor/Fivefingers! Lite korkad fråga kanske, men går du "som vanligt" eller går du på framfoten också?

Det beror helt på underlaget hur foten sätts ner. Jag går inte lika mycket med hälen först nu som jag gjorde med uppbyggda och dämpade skor men jag går heller inte på framfoten som när jag springer. Steglängd ändras också beroende på underlaget. Fascinerande hur kroppen sköter fötternas isättning själv ner man ger den möjligheten att läsa av underlaget.

När jag började använda barfotaskor tänkte jag ofta på hur jag satte ner foten mot marken och hur underlaget kändes. Men så en kväll var jag ute och sprang och det blev mörkt snabbare än jag räknat med. Jag såg verkligen ingenting, det var tillslut helt svart inne i skogen. Det var en riktig aha-upplevelse att kunna fortsätta springa, fötterna "såg" åt mig, läste liksom av marken och på så sätt kunde jag följa stigen och känna av om där var kvistar, rötter eller stenar. Så fort det blir något skarpt under foten så reagerar kroppen instinktivt och alla leder och muskler dämpar så man träffar underlaget mjukare. Svårt att förklara, det måste upplevas.
Så mitt tips om man oroar sig för om man har rätt teknik när man springer barfota är just att springa i mörker, då blir det automatiskt rätt. Kroppen kan detta, man måste bara låta den göra det. Dessutom är det typ omöjligt att trampa snett när man är barfota.

Precis vad jag skulle skriva. Dessutom är de flesta vuxna mycket mer stillasittande än förr så vi har inte muskulatur för att springa runt barfota. Hälsporrar kommer av övervikt och platta skor utan stöd och de är verkligen inte roliga att ha.
Jag är skeptisk till barfotalöpning av gemene man, vissa passar det kanske de som är normalviktiga åt det smalare hållet och väldigt vältränade. Annars känns det som att be om skador i längden.

Efter att ha läst igenom inläggen här har jag också blivit sjukt sugen på att testa barfotalöpning. Jag har långa, smala och platta fötter, pronererar en del (speciellt ena foten). Nu har jag aldrig varit i någon bra löpform men vid löpning närmare en mil blir jag ofta trött/stum i knön och höfter, dessa delar tar slut mycket fortare än övrig ork.
Jag ska försöka hitta butiker som säljer Merrell och Fivefingers för att prova, efter en del googling och tipsen här känns någon dessa skor mest lockande för mig att börja med så jag hoppas att jag hittar någon buik att prova dem i.

Det blir roligt att se hur det går för er andra :)

10359553_819339884752207_6853335629112905675_n.jpg

Dom här skönheterna köpte jag för snart två år sedan.

Har haft rejäla knäproblemi många år, opererat båda och därefter haft sönder en menisk, så regelbunden löpträning har aldrig varit speciellt genomförbart. Sedan läste jag Born to run och började kolla en hel del på just det här med barfotalöpning och framfotsisättning och bestämde mig för att testa. Vips kunde jag springa smärtfritt (men började givetvis med mycket korta distanser och långsam upptrappning).
Efter att ha analyserat min teknik kom jag fram till att jag tidigare alltid landat med hälen först och köpt skor med mer och mer dämpning för att maskera det problemet. Så jag bytte även de vanliga jobbskorna till ett par med lägre drop och mindre dämpning.
Gav mig sen ut i skogen och joggade lugnt och fint på stigar med rötter och stenar för att lära om tekniken från långa kliv till korta och att hinna tänka efter hur foten användes. Det gav resultat, för efter det har jag kunnat springa upp till 7-8 km utan smärta (längre än så har jag inte testat). Springer dock inga längre distanser i mina fivefingers, dom ser jag mer som teknikträningsskor på mestadels mjuka underlag.

10359553_819339884752207_6853335629112905675_n.jpg

Dom här skönheterna köpte jag för snart två år sedan.

Har haft rejäla knäproblemi många år, opererat båda och därefter haft sönder en menisk, så regelbunden löpträning har aldrig varit speciellt genomförbart. Sedan läste jag Born to run och började kolla en hel del på just det här med barfotalöpning och framfotsisättning och bestämde mig för att testa. Vips kunde jag springa smärtfritt (men började givetvis med mycket korta distanser och långsam upptrappning).
Efter att ha analyserat min teknik kom jag fram till att jag tidigare alltid landat med hälen först och köpt skor med mer och mer dämpning för att maskera det problemet. Så jag bytte även de vanliga jobbskorna till ett par med lägre drop och mindre dämpning.
Gav mig sen ut i skogen och joggade lugnt och fint på stigar med rötter och stenar för att lära om tekniken från långa kliv till korta och att hinna tänka efter hur foten användes. Det gav resultat, för efter det har jag kunnat springa upp till 7-8 km utan smärta (längre än så har jag inte testat). Springer dock inga längre distanser i mina fivefingers, dom ser jag mer som teknikträningsskor på mestadels mjuka underlag.
Men om du använder dina barfotaskor som teknikträningsskor och alltså inte springer långa sträckor i dem så känns det ju en aning märkligt, jag menar då handlar det ju mera om att du har haft fel teknik från början när du sprang.

Jag tycker det är ganska stor skillnad att vara helt barfota jämfört t.o.m. med att springa i strumplästen.

En sak som inte är så bra dock är att om man slår tårna i något hårt och skarpt skadar man sig lätt. Två gånger har det hänt mig med frakturer på tår som resultat.

1016403_10151526513322029_1305653462_n.jpg

Jag har aldrig kunnat springa, gå eller stå några längre stunder utan att få ont. Jag har alltid haft problem med mina knän, min plattfot och min pronering. Mina hälar har gjort så ont. Jag har självklart aldrig kunnat springa.

Tills... de här!:love:
Jag satte igång ett spring-en-mil-under-timmen-projekt, och sprang under två månader helt utan (onormal) smärta! Kom upp i en mil, sen blev jag sjuk och motivationen började tryta. Jag hade dem även på jobbet. Jag älskar dem!

Köpte ett par "minimalistiska" men de fungerade inte alls till mina fötter.

Men om du använder dina barfotaskor som teknikträningsskor och alltså inte springer långa sträckor i dem så känns det ju en aning märkligt, jag menar då handlar det ju mera om att du har haft fel teknik från början när du sprang.
Ja, det var också det jag skrev att jag haft :)
Men det har varit betydligt enklare att rätta till tekniken med barfotaskor där feedbacken kommer omedelbart om jag gör fel.

Men det har varit betydligt enklare att rätta till tekniken med barfotaskor där feedbacken kommer omedelbart om jag gör fel.
Ja men det var intressant. Sätter du i framfoten först vid i sättning numera eller hur gör du?

Jag är så förundrad över att inte just detaljerad löpteknik lärs ut på gymnastiken i skolan. Om det är något som gör att man undviker motion så är det ju kass teknik (allt blir extra jobbigt och dessutom får man ont!) Inte ett ord om detta hörde jag. Inte ens hos läkarna när jag i tidiga tonåren sökte för ledsmärtor i benen. Det var först på sportbutiken som ett biträde tittade storögt på mig på löpbandet och sa att jag nog skulle ändra teknik och få hjälp för min extrema pronation...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 982
Senast: Åsa A
·
Kropp & Själ Tillbaka till Buke efter flera års bortavaro ser jag en intressant tråd. För att inte kapa den skapar jag en egen. Jag har problem med...
Svar
6
· Visningar
867
Senast: avslutat medlemskap
·
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 658
Senast: anhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama