Fastnade helt i denna tråden! Googlade på fivefingers o känner igen vibram från mina favoritjobbskor som var de enda som inte gav mig ont när jag stod upp 8.5 h/pass varav ngn h på betonggolv. Det var dock vanliga stålhätteskor.
Nåväl. Jag drar mig för att promenera med min häst bara för att jag upplever det som att min fot aldrig är kompatibel med marken. Alltså aldrig, i några skor, någonsin. Gummistövlar och foppatofflor är favoriten men med dem spänner jag mig för att de inte sitter fast på foten istället. Jag får ont av att gå, bara för att jag spänner mig så mycket. Springa har alltid varit lättare men inte avslappnat. Jag vet inte hur många gånger (senast idag) jag tänker vi ska ut på en lång promenad då hästen är under igångsättning men så hittar jag på en ursäkt att göra annat bara för att jag inte vill ta alla de där jobbiga stegen. Det är ffa isättningen i marken som känns fel hur jag än gör och jag spänner mig tills jag typ har kramp på framsidan o har ont ngn dag efteråt. Jag hittar liksom inte var jag har balansen (åt något håll!) eller var jag ska lägga vikten. Vet att jag dunsar i med hälen för det har känts stadigast och tryggast men samtidigt känns det alltid som att jag landar på en kant av skon och min lösning blir att landa hårdare för att inte vingla... jag känner mig som en trångskodd häst med skyhöga trakter och strålen way ovanför någon som helst markkontakt! Gräsligt.
Min feldenkraisare har börjat göra mig mer uppmärksam på hur jag står, går o har vikten i foten men vi har bara rört det kort (rider för hen o klart fokus där). Bla att lägga vikten längre fram i foten och några försök att få mig att landa med hälen först för att jag släpper ner den först och inte för att jag vinklar upp hela foten i vartenda steg (kramp på framsidan var det ja...). Nu blir jag jättenyfiken av att läsa detta!
Behöver köpa nya skor att gå i men bara det har jag sjukt upp samtliga av hästens konvalescenser i 2 år just pga att de ju aldrig känts bra. Alltså vad ska jag göra?!