Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Diskuterade detta på jobbet och fick lite negativa kommentarer, bland annat att många förstört/kommer få förstörda fötter av alla platta skor ex conversemodell som inte är uppbyggda, hur många som fått ont och så vidare. Vad säger ni om det, äger själv inga sådans dojjor så har ingen koll, mer än jag tror att de skorna inte är uppbyggda någonstans.... vilket ju enligt mitt nya projektidé ska vara bra?
Jag har också hört att fötterna kan krympa!Kan bara dela med mig av egna erfarenheter. Jag startade med att springa i minimalistskor från noll för ungefär fyra år sedan och har sedan dess hunnit testa uppbyggda skor. Jag fick väldigt ont av de uppbyggda skorna, och jag tror att det berodde på att skorna tvingade mig att springa annorlunda mot hur jag brukade göra i mina minimalistskor.
När jag började springa gjorde det självklart ochså ont, men i formen träningsvärk + leder som undrar vad jag sysslar med värk. Fick även ont i fötterna, men jag knatade på.
När jag blev starkare så sprang jag längre och längre helt utan att få ont. Jag tror att det handlade om att musklerna och lederna stärktes upp helt enkelt. Jag slutade dessutom ha ont i fötterna, något jag hade varje dag innan jag började springa. En annan skum grej som hände var att fötterna lixom.... krympte lite Alltså jag har mer mot 37 i skostorlek nu mot 37,5-38 som jag hade förut. Läste någonstans att det kan hända när fötterna stärker sig, att de dras ihop på något sätt.
Jag har också hört att fötterna kan krympa!
Använder du alltså också "skomodellen" och inte Five fingers? Någon särskild modell du testat och gillat/inte gillat? De skor jag tittat på hittills kostar ändå uppåt tusenlappen, så man vill gärna hamna så rätt man kan från början liksom
Det ska jag göra! (det kan ju bero på annat också sedan såklart). Jag blev jättesugen på ett par Merrel trail gloves som bara vardagsskor, men runt tusen är lite väl när jag faktiskt egentligen har skor. Hade ett par väldigt tunna söta promenadsneakers för flera år sedan och de var helt underbara att gå i, man kände marken under fötterna. (Gillar att gå barfota men inte att få stickor och glas i fötterna).Hoppas det blir bättre! Varit intressant med liten rapport om du känner någon skillnad sen
Converse är kända för att förstöra fötter, men det är nog inte för att de är platta under hälen utan för att de inte är fotformade i själva sulan. Till och med Minnetonkamockasiner har en liten hålfotsuppbyggnad som Converse såvitt jag vet helt saknar. Tror också min sons miniMerrel springskor har en liten hålfotsbyggnad. Det är nog skillnad att gå helt barfota och att gå i skor som inte tar hänsyn till hålfot.Diskuterade detta på jobbet och fick lite negativa kommentarer, bland annat att många förstört/kommer få förstörda fötter av alla platta skor ex conversemodell som inte är uppbyggda, hur många som fått ont och så vidare. Vad säger ni om det, äger själv inga sådans dojjor så har ingen koll, mer än jag tror att de skorna inte är uppbyggda någonstans.... vilket ju enligt mitt nya projektidé ska vara bra?
Diskuterade detta på jobbet och fick lite negativa kommentarer, bland annat att många förstört/kommer få förstörda fötter av alla platta skor ex conversemodell som inte är uppbyggda, hur många som fått ont och så vidare. Vad säger ni om det, äger själv inga sådans dojjor så har ingen koll, mer än jag tror att de skorna inte är uppbyggda någonstans.... vilket ju enligt mitt nya projektidé ska vara bra?
Jag kan ärligt säga att fivefingers har förändrat mitt liv. Inte bara för att en blir medveten om sina rörelser på ett nytt sätt och tvingas utveckla en bättre löpteknik, utan även för att mina fötter är starkare, smidigare och lederna stabiliserade bättre. Det gör att jag har kunnat kasta alla gamla hålfotsinlägg, plötsligt kan börja konditionsträna utan att få ledinflammationer och jag har gått ner en storlek i skor.Jogga/springa har alltid lockat mig - i tanken, men jag har väldigt taskig teknik och kommer aldrig riktigt in i den där sköna lunken som många beskriver.
Med fivefingers/barfotaskor ska man tydligen springa med en helt annan teknik, på framfötterna, lära om från början. Men börja väääldigt försiktigt. Funderar på att prova eftersom jag ändå måste börja helt från början både konditions- och teknikmässigt.
Vad har ni för personliga erfarenheter av barfotalöpning? Jag har lyssnat på "born to run" och läst artiklar, så har lite på fötterna () men noll personlig erfarenhet och känner heller ingen som provat.
Och just ja, måste ju berätta hur det är att springa i terräng i skor med tåtuber som @Jozze så passande kallade dem.
Det tar ca 50 m av löpning i grönska innan mellanrummet mellan tuberna är fulla av små knoppar och blommor! Det ser väldigt gulligt ut med en blomsterbukett runt tårna, men känns ganska obekvämt och man måste stanna för att få lös dem.
Jag försöker att inte springa vid sidan om vägen/stigen om jag har tåskor, men glömmer jämt bort varför och blockar därmed blommor med fötterna.
Min mamma promenerar i fivefingers för att bibehålla/öka rörligheten i sina hallux valgus(stavn?), och har blivit bättre i fötterna än hon varit på åratal.
Det finns till och med ett företag som har som affärsidé att sälja converse inläggssulor på nätet .( https://www.google.se/#q=converse+inläggssula) Min man får benhinneinflammation och ibland ont i hålfoten tror jag, men det går i perioder han har converse nu. (han fick det som tonåring och har fått det som 20 åring och som 30 åring men hittills inte som 40 åring. I perioder, han är van vid skorna.) Själv hade jag ett par skor med klacken 2cm hög och långt bak och mjuk sula så foten blev en hängbro ned mot marken. Det kändes som att fötterna skulle gå av på mitten och böjas åt fel håll efter någon km. Jag tror vi pratar individer inte åldrar eller typer.Jag har också hört converse-argumentet. När jag blivit nyfiken och frågat vems fötter som blir förstörda (ungdomar/medelålders) och hur förstörda de blir (kroniskt/ont i tån) så brukar jag inte få nåt svar. Jag är uppriktigt nyfiken!
Men som med allt så går det att gå skador när man börjar träna muskler och senor som inte är vana vid belastningen.
Gör man ett medvetet köp och tänker "nu får jag ta det lite lugnt i början då jag går från 2 cm till 0 i drop" brukar det gå bra.
Köper man bara ett par skor och promenerar i samma utsträckning kan man nog skada sig.
Precis som att vara van vid styva lägre högklackade skor och dra på sig ett par ballerinaskor. Bara hälsenans längd skiljer sig ganska mkt mellan de två.
Det finns till och med ett företag som har som affärsidé att sälja converse inläggssulor på nätet .( https://www.google.se/#q=converse+inläggssula) Min man får benhinneinflammation och ibland ont i hålfoten tror jag, men det går i perioder han har converse nu. (han fick det som tonåring och har fått det som 20 åring och som 30 åring men hittills inte som 40 åring. I perioder, han är van vid skorna.) Själv hade jag ett par skor med klacken 2cm hög och långt bak och mjuk sula så foten blev en hängbro ned mot marken. Det kändes som att fötterna skulle gå av på mitten och böjas åt fel håll efter någon km. Jag tror vi pratar individer inte åldrar eller typer.
(Antar att det är bäst att lägga till. Självklart får inte alla ont i fötterna av Converse, uppenbarligen, de är ju populära... alla och många är olika ord många är inte ens 50% många är bara fler än av andra skor tex. (alla, en majoritet, säkert hälften, nästan hälften, en fjärdedel, väldigt många, många, ganska många, några, enstaka) Jag kritiserar dem inte ens, min son har ett par.
Men jag förstår inte vad converse har med barfota att göra, de är ju bara 70-talsskor som är ogenomtänkta. Går man barfota får man ju stöd i hålfoten eftersom den inte trycker ned gräs och mossa. Det är inte alls samma sak att gå barfota som att gå i dåliga skor.
Det är grymt nyttigt att lära sig använda tårna aktivt för att inte plocka gräsbuketter - eller för att ta loss dem när de fastnar. Jag både fjällvandrar, löper off trail och joggar på grusväg i mina fivefingers.
Någon gång som tonåring hade jag ett projekt, att lära mig byta kassettband med tårna (bandspelaren stod nedanför sängen) det tog ett tag men det gick (kalla det lathet eller envishet ). Sedan lärde jag mig vicka på lilltårna bara, gick också. Lustigt nog kan jag fortfarande trots att jag inte övat på evigheter (vicka fritt på tår, har ingen kassettbanspelare att prova på längre).Imponerad, och håller helt med. Det är lite kul att lära sig knipa ihop tårna om en måste gå över tallkottar eller riktigt spänna ut dem för att få påskjut på sandigt underlag.
Men jag föredrar att göra det barfota.
Kanske är jag lite tunnhudad mellan tårna och därmed upplever tåbox bekvämare då jag slipper nötning där?
Nåväl, mina fivefingers kommer nog ta ett tag att nöta upp.
Du är inne på helt rätt spår.Kan bara dela med mig av egna erfarenheter. Jag startade med att springa i minimalistskor från noll för ungefär fyra år sedan och har sedan dess hunnit testa uppbyggda skor. Jag fick väldigt ont av de uppbyggda skorna, och jag tror att det berodde på att skorna tvingade mig att springa annorlunda mot hur jag brukade göra i mina minimalistskor.
När jag började springa gjorde det självklart ochså ont, men i formen träningsvärk + leder som undrar vad jag sysslar med värk. Fick även ont i fötterna, men jag knatade på.
När jag blev starkare så sprang jag längre och längre helt utan att få ont. Jag tror att det handlade om att musklerna och lederna stärktes upp helt enkelt. Jag slutade dessutom ha ont i fötterna, något jag hade varje dag innan jag började springa. En annan skum grej som hände var att fötterna lixom.... krympte lite Alltså jag har mer mot 37 i skostorlek nu mot 37,5-38 som jag hade förut. Läste någonstans att det kan hända när fötterna stärker sig, att de dras ihop på något sätt.
Converse är väl ändå gamla sportskorDet finns till och med ett företag som har som affärsidé att sälja converse inläggssulor på nätet .( https://www.google.se/#q=converse+inläggssula) Min man får benhinneinflammation och ibland ont i hålfoten tror jag, men det går i perioder han har converse nu. (han fick det som tonåring och har fått det som 20 åring och som 30 åring men hittills inte som 40 åring. I perioder, han är van vid skorna.) Själv hade jag ett par skor med klacken 2cm hög och långt bak och mjuk sula så foten blev en hängbro ned mot marken. Det kändes som att fötterna skulle gå av på mitten och böjas åt fel håll efter någon km. Jag tror vi pratar individer inte åldrar eller typer.
(Antar att det är bäst att lägga till. Självklart får inte alla ont i fötterna av Converse, uppenbarligen, de är ju populära... alla och många är olika ord många är inte ens 50% många är bara fler än av andra skor tex. (alla, en majoritet, säkert hälften, nästan hälften, en fjärdedel, väldigt många, många, ganska många, några, enstaka) Jag kritiserar dem inte ens, min son har ett par.
Men jag förstår inte vad converse har med barfota att göra, de är ju bara 70-talsskor som är ogenomtänkta. Går man barfota får man ju stöd i hålfoten eftersom den inte trycker ned gräs och mossa. Det är inte alls samma sak att gå barfota som att gå i dåliga skor.