Barfotalöpning?

Diskuterade detta på jobbet och fick lite negativa kommentarer, bland annat att många förstört/kommer få förstörda fötter av alla platta skor ex conversemodell som inte är uppbyggda, hur många som fått ont och så vidare. Vad säger ni om det, äger själv inga sådans dojjor så har ingen koll, mer än jag tror att de skorna inte är uppbyggda någonstans.... vilket ju enligt mitt nya projektidé ska vara bra?

Kan bara dela med mig av egna erfarenheter. Jag startade med att springa i minimalistskor från noll för ungefär fyra år sedan och har sedan dess hunnit testa uppbyggda skor. Jag fick väldigt ont av de uppbyggda skorna, och jag tror att det berodde på att skorna tvingade mig att springa annorlunda mot hur jag brukade göra i mina minimalistskor.

När jag började springa gjorde det självklart ochså ont, men i formen träningsvärk + leder som undrar vad jag sysslar med värk. Fick även ont i fötterna, men jag knatade på.
När jag blev starkare så sprang jag längre och längre helt utan att få ont. Jag tror att det handlade om att musklerna och lederna stärktes upp helt enkelt. Jag slutade dessutom ha ont i fötterna, något jag hade varje dag innan jag började springa. En annan skum grej som hände var att fötterna lixom.... krympte lite :crazy: Alltså jag har mer mot 37 i skostorlek nu mot 37,5-38 som jag hade förut. Läste någonstans att det kan hända när fötterna stärker sig, att de dras ihop på något sätt.

Kan bara dela med mig av egna erfarenheter. Jag startade med att springa i minimalistskor från noll för ungefär fyra år sedan och har sedan dess hunnit testa uppbyggda skor. Jag fick väldigt ont av de uppbyggda skorna, och jag tror att det berodde på att skorna tvingade mig att springa annorlunda mot hur jag brukade göra i mina minimalistskor.

När jag började springa gjorde det självklart ochså ont, men i formen träningsvärk + leder som undrar vad jag sysslar med värk. Fick även ont i fötterna, men jag knatade på.
När jag blev starkare så sprang jag längre och längre helt utan att få ont. Jag tror att det handlade om att musklerna och lederna stärktes upp helt enkelt. Jag slutade dessutom ha ont i fötterna, något jag hade varje dag innan jag började springa. En annan skum grej som hände var att fötterna lixom.... krympte lite :crazy: Alltså jag har mer mot 37 i skostorlek nu mot 37,5-38 som jag hade förut. Läste någonstans att det kan hända när fötterna stärker sig, att de dras ihop på något sätt.
Jag har också hört att fötterna kan krympa!

Använder du alltså också "skomodellen" och inte Five fingers? Någon särskild modell du testat och gillat/inte gillat? De skor jag tittat på hittills kostar ändå uppåt tusenlappen, så man vill gärna hamna så rätt man kan från början liksom :)

Jag har också hört att fötterna kan krympa!

Använder du alltså också "skomodellen" och inte Five fingers? Någon särskild modell du testat och gillat/inte gillat? De skor jag tittat på hittills kostar ändå uppåt tusenlappen, så man vill gärna hamna så rätt man kan från början liksom :)

Jag gillade inte Five Fingers alls, som andra nämnt är inte tårna lika "fria" i de där tåtuberna.
Jag har testat ett gäng olika och gillade nästan alla:o Merrell var riktigt sköna, kommer dock inte ihåg vilken modell det var jag testade. Jag valde dock ett par Nike Free 3.0 när jag började springa. När de var uttjänta köpte jag ett par Nike Free Lunarknit 3.0 och jag tycker de är fantastiska, som ett par strumpor med sula :D
Nästa skoköp kommer förmodligen bli något med noll i häldrop, men med samma strumpkänsla, om det finns något sådant.

Sedan springer jag så ofta jag bara kan helt barfota, det är det bästa som finns! På sommaren brukar jag ta mig till ett gräsfält och springa lite på det i skor för att kontrollera att det inte finns någon läskig glasbit, sedan tar jag av mig skorna och bara springer runt på kul. Kan hålla på i typ en timme med rusher och så. Eller så tar jag mig till en löparbana, springer ett kontrollvarv med skor, av med skorna och kör intervaller :up: bättre känsla än helt barfota finns inte!

När det gäller att köpa skor och hitta rätt - Många butiker, iallafall här i stockholmsområdet, har så man kan prova skor och springa lite på löpband med dem. Så brukar jag göra när jag skall köpa skor. Vet man ungefär vad man vill ha brukar de hitta rätt ganska fort. Jag är nog rätt jobbig när jag kommer med alla mina kriterier men de brukar kunna ruska fram 2-4 olika att pröva. Nu blir det inte riktigt samma känsla på löpbandet som ute på asfalt / grus / i terrängen men jag brukar tänka att känner jag inte att det klickar så ska jag inte ha dem.

Hoppas det blir bättre! Varit intressant med liten rapport om du känner någon skillnad sen :)
Det ska jag göra! (det kan ju bero på annat också sedan såklart). Jag blev jättesugen på ett par Merrel trail gloves som bara vardagsskor, men runt tusen är lite väl när jag faktiskt egentligen har skor. Hade ett par väldigt tunna söta promenadsneakers för flera år sedan och de var helt underbara att gå i, man kände marken under fötterna. (Gillar att gå barfota men inte att få stickor och glas i fötterna).

Diskuterade detta på jobbet och fick lite negativa kommentarer, bland annat att många förstört/kommer få förstörda fötter av alla platta skor ex conversemodell som inte är uppbyggda, hur många som fått ont och så vidare. Vad säger ni om det, äger själv inga sådans dojjor så har ingen koll, mer än jag tror att de skorna inte är uppbyggda någonstans.... vilket ju enligt mitt nya projektidé ska vara bra?
Converse är kända för att förstöra fötter, men det är nog inte för att de är platta under hälen utan för att de inte är fotformade i själva sulan. Till och med Minnetonkamockasiner har en liten hålfotsuppbyggnad som Converse såvitt jag vet helt saknar. Tror också min sons miniMerrel springskor har en liten hålfotsbyggnad. Det är nog skillnad att gå helt barfota och att gå i skor som inte tar hänsyn till hålfot.

Jag har också hört converse-argumentet. När jag blivit nyfiken och frågat vems fötter som blir förstörda (ungdomar/medelålders) och hur förstörda de blir (kroniskt/ont i tån) så brukar jag inte få nåt svar. Jag är uppriktigt nyfiken!

Men som med allt så går det att gå skador när man börjar träna muskler och senor som inte är vana vid belastningen.
Gör man ett medvetet köp och tänker "nu får jag ta det lite lugnt i början då jag går från 2 cm till 0 i drop" brukar det gå bra.
Köper man bara ett par skor och promenerar i samma utsträckning kan man nog skada sig.

Precis som att vara van vid styva lägre högklackade skor och dra på sig ett par ballerinaskor. Bara hälsenans längd skiljer sig ganska mkt mellan de två.

Jogga/springa har alltid lockat mig - i tanken, men jag har väldigt taskig teknik och kommer aldrig riktigt in i den där sköna lunken som många beskriver.

Med fivefingers/barfotaskor ska man tydligen springa med en helt annan teknik, på framfötterna, lära om från början. Men börja väääldigt försiktigt. Funderar på att prova eftersom jag ändå måste börja helt från början både konditions- och teknikmässigt.

Vad har ni för personliga erfarenheter av barfotalöpning? Jag har lyssnat på "born to run" och läst artiklar, så har lite på fötterna (:)) men noll personlig erfarenhet och känner heller ingen som provat.
Jag kan ärligt säga att fivefingers har förändrat mitt liv. Inte bara för att en blir medveten om sina rörelser på ett nytt sätt och tvingas utveckla en bättre löpteknik, utan även för att mina fötter är starkare, smidigare och lederna stabiliserade bättre. Det gör att jag har kunnat kasta alla gamla hålfotsinlägg, plötsligt kan börja konditionsträna utan att få ledinflammationer och jag har gått ner en storlek i skor.

Märker omedelbart om jag inte haft fivefingers på ett tag, då får jag ont i höfterna och fötterna svullnar. 20 min promenad på grusväg med barfotaskorna så är svullnaden nere och jag blir mjukare i ländrygg/höft igen.

Min mamma promenerar i fivefingers för att bibehålla/öka rörligheten i sina hallux valgus(stavn?), och har blivit bättre i fötterna än hon varit på åratal.

Och just ja, måste ju berätta hur det är att springa i terräng i skor med tåtuber som @Jozze så passande kallade dem.
Det tar ca 50 m av löpning i grönska innan mellanrummet mellan tuberna är fulla av små knoppar och blommor! Det ser väldigt gulligt ut med en blomsterbukett runt tårna, men känns ganska obekvämt och man måste stanna för att få lös dem.
Jag försöker att inte springa vid sidan om vägen/stigen om jag har tåskor, men glömmer jämt bort varför och blockar därmed blommor med fötterna.

Det är grymt nyttigt att lära sig använda tårna aktivt för att inte plocka gräsbuketter - eller för att ta loss dem när de fastnar. Jag både fjällvandrar, löper off trail och joggar på grusväg i mina fivefingers.

Jag har hälsporre och fixar inte barfotaskor. Däremot har jag skaffat lättare och mer minimalistiska skor, så numera använder jag Inov-8 som jag är väldigt nöjd med.

Min sambo springer mycket och blev också inspirerad av barfotalöpningen, så han köpte ett par Fivefingers och började springa med dem, enligt konstens alla regler (korta rundor, med långsam upptrappning). Men det funkade inte alls för honom, hans benhinnor blev väldigt påfrestade och han fick helt sluta springa en period pga smärtor. Så nu kör han med lätta, åt minimalistiska hållet, vi har samma märke på skor.

Min mamma promenerar i fivefingers för att bibehålla/öka rörligheten i sina hallux valgus(stavn?), och har blivit bättre i fötterna än hon varit på åratal.

Det där med hallux valgus var intressant, jag har någon slags begynnande sådan, nästan alla på båda sidor av släkten har mer eller mindre snedställda stortår. Jag är livrädd för att det skall bli värre. Hur funkar det? Blir stortån liksom lättare att böja ut? Vrids den tillbaka lite?
Nu blev jag sugen på att köpa fivefingers att springa i, och ignorera att jag tycker tåtuberna är en liten aning obekväma... man kanske vänjer sig.

Jag har också hört converse-argumentet. När jag blivit nyfiken och frågat vems fötter som blir förstörda (ungdomar/medelålders) och hur förstörda de blir (kroniskt/ont i tån) så brukar jag inte få nåt svar. Jag är uppriktigt nyfiken!

Men som med allt så går det att gå skador när man börjar träna muskler och senor som inte är vana vid belastningen.
Gör man ett medvetet köp och tänker "nu får jag ta det lite lugnt i början då jag går från 2 cm till 0 i drop" brukar det gå bra.
Köper man bara ett par skor och promenerar i samma utsträckning kan man nog skada sig.

Precis som att vara van vid styva lägre högklackade skor och dra på sig ett par ballerinaskor. Bara hälsenans längd skiljer sig ganska mkt mellan de två.
Det finns till och med ett företag som har som affärsidé att sälja converse inläggssulor på nätet :).( https://www.google.se/#q=converse+inläggssula) Min man får benhinneinflammation och ibland ont i hålfoten tror jag, men det går i perioder han har converse nu. (han fick det som tonåring och har fått det som 20 åring och som 30 åring men hittills inte som 40 åring. I perioder, han är van vid skorna.) Själv hade jag ett par skor med klacken 2cm hög och långt bak och mjuk sula så foten blev en hängbro ned mot marken. Det kändes som att fötterna skulle gå av på mitten och böjas åt fel håll efter någon km. Jag tror vi pratar individer inte åldrar eller typer.

(Antar att det är bäst att lägga till. Självklart får inte alla ont i fötterna av Converse, uppenbarligen, de är ju populära... alla och många är olika ord ;) många är inte ens 50% många är bara fler än av andra skor tex. (alla, en majoritet, säkert hälften, nästan hälften, en fjärdedel, väldigt många, många, ganska många, några, enstaka) Jag kritiserar dem inte ens, min son har ett par.

Men jag förstår inte vad converse har med barfota att göra, de är ju bara 70-talsskor som är ogenomtänkta. Går man barfota får man ju stöd i hålfoten eftersom den inte trycker ned gräs och mossa. Det är inte alls samma sak att gå barfota som att gå i dåliga skor.

Senast ändrad:
Min sambo har sprungit ett fjällmarathon samt bestigit Kebnekaise i FiveFingers :D. Särskilt toppbestigningen rönte mycket uppmärksamhet från vandrare i kängor när såg ut så här på fötterna:

10498479_10152257802041662_8831705430733788709_o.jpg

Han har dock nu gått över till skor med tåbox och har ett par inov8 som favoritskor. Jag däremot är "uppfödd" med Asics Kayano som har supermycket dämpning och dessutom pronationsstöd. Jag har gått över till neutrala skor med mindre drop men gillar fortfarande att ha lite stuns i dojorna när jag springer asfalt eller grusväg. I terräng föredrar jag typ 4 mm drop och mindre dämpning, men inte rena barfotaskor.

Tror att det har mycket med personlig vana, löpteknik, kroppsbyggnad samt smak och tycke att göra huruvida barfotaskor "fungerar" eller ej. Om du lockas av det så tycker jag absolut att du ska testa.

Det finns till och med ett företag som har som affärsidé att sälja converse inläggssulor på nätet :).( https://www.google.se/#q=converse+inläggssula) Min man får benhinneinflammation och ibland ont i hålfoten tror jag, men det går i perioder han har converse nu. (han fick det som tonåring och har fått det som 20 åring och som 30 åring men hittills inte som 40 åring. I perioder, han är van vid skorna.) Själv hade jag ett par skor med klacken 2cm hög och långt bak och mjuk sula så foten blev en hängbro ned mot marken. Det kändes som att fötterna skulle gå av på mitten och böjas åt fel håll efter någon km. Jag tror vi pratar individer inte åldrar eller typer.

(Antar att det är bäst att lägga till. Självklart får inte alla ont i fötterna av Converse, uppenbarligen, de är ju populära... alla och många är olika ord ;) många är inte ens 50% många är bara fler än av andra skor tex. (alla, en majoritet, säkert hälften, nästan hälften, en fjärdedel, väldigt många, många, ganska många, några, enstaka) Jag kritiserar dem inte ens, min son har ett par.

Men jag förstår inte vad converse har med barfota att göra, de är ju bara 70-talsskor som är ogenomtänkta. Går man barfota får man ju stöd i hålfoten eftersom den inte trycker ned gräs och mossa. Det är inte alls samma sak att gå barfota som att gå i dåliga skor.

Tack för ett väldigt informativt svar, det var riktigt intressant! :)
Och som du säger, det faktum att skorna går upp i hålfoten och därmed efterliknar en naken fot borde göra skillnad mot en helt platt sula. Speciellt i terräng.

Det är grymt nyttigt att lära sig använda tårna aktivt för att inte plocka gräsbuketter - eller för att ta loss dem när de fastnar. Jag både fjällvandrar, löper off trail och joggar på grusväg i mina fivefingers.

Imponerad, och håller helt med. Det är lite kul att lära sig knipa ihop tårna om en måste gå över tallkottar eller riktigt spänna ut dem för att få påskjut på sandigt underlag.
Men jag föredrar att göra det barfota.

Kanske är jag lite tunnhudad mellan tårna och därmed upplever tåbox bekvämare då jag slipper nötning där?
Nåväl, mina fivefingers kommer nog ta ett tag att nöta upp.

Jag har ett par FiveFingers som användes flitigt när jag var motionär (nu är jag fet och otränad igen :D ). Var väldigt noga med att gå in dom ordentligt. Jag har naturligt ett väldigt bra (lätt) löpsteg så löpning var inga problem, men jag går väldigt mycket på hälarna. Dock passade inte FiveFingers mina stora fotryggar, så fick nerver i kläm ev dom efter ett tag.. Så nu dammar dom i en låda någonstans. Men hade de passat så fördrar jag FiveFingers. Jag har breda fötter och väldigt rörliga tår (om man kan säga det?) så det passade mig bättre att ha tårna separerade. Har aldrig hittat ett par skor som ger mig fri rörelse för tårna - de kläms alltid ihop lite.

Imponerad, och håller helt med. Det är lite kul att lära sig knipa ihop tårna om en måste gå över tallkottar eller riktigt spänna ut dem för att få påskjut på sandigt underlag.
Men jag föredrar att göra det barfota.

Kanske är jag lite tunnhudad mellan tårna och därmed upplever tåbox bekvämare då jag slipper nötning där?
Nåväl, mina fivefingers kommer nog ta ett tag att nöta upp.
Någon gång som tonåring hade jag ett projekt, att lära mig byta kassettband med tårna (bandspelaren stod nedanför sängen) det tog ett tag men det gick :) (kalla det lathet eller envishet :D). Sedan lärde jag mig vicka på lilltårna bara, gick också. Lustigt nog kan jag fortfarande trots att jag inte övat på evigheter (vicka fritt på tår, har ingen kassettbanspelare att prova på längre).

Du är inne på helt rätt spår.
Fötterna krymper för att du stärker dem och får alltså muskler. Hålfoten stärks och höjs.
Dämpade skor kan ju vara bra vid långa pass på hårt underlag (asfalt). Men annars stjälper de mer än hjälper.
De gör det möjligt att springa fel tekniskt ( eftersom de dämpar bort stötarna).
De gör det möjligt att bygga bort svaga muskler och problem. Istället för att stärka musklerna och bygga bort problemen. Det blir en ond spiral.
Men tunnare skor måste du springa rätt tekniskt och du stärker dina muskler. Sedan går det ju att få en överansträngning ändå och asfalt är otroligt stumt.

Converse är väl ändå gamla sportskor ;)
Kolla förresten på gamla löparskor, de är som dagens minimalistiska skor.

Man ska pronera lite. Det är vår naturliga stötdämpare. Tänk dig en valvbro.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 982
Senast: Åsa A
·
Kropp & Själ Tillbaka till Buke efter flera års bortavaro ser jag en intressant tråd. För att inte kapa den skapar jag en egen. Jag har problem med...
Svar
6
· Visningar
867
Senast: avslutat medlemskap
·
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 658
Senast: anhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama