Har i USA, beroende lite pa var man bor och de enskilda hastarna, ar de flesta hastar som inte ar rena tavlings hastar barfota om de kan.
Kompisarna som bor i Colorado's klippiga bergen har inte skor pa hastarna. De har inga problem att klara sig barfota trots den harda terrangen. Nar jag tog min hast for att rida dar skoddes han runt om med "sulor" da han inte var van. Vi bodde i Florida dar marken ar mjuk sand och min hast aldrig var skodd ...
Nar vi flyttade to South Carolina bodde vi med rod lera som grund. Marken var hard som betong och han var skodd runt om aret runt. Nar jag fick min "Dutch warmblood" (han var utbildad i "cross country" and hoppade ofta och garna pa den harda marken) var han barfota. Forra agaren hade aldrig haft skor pa honom och han hade inga problem alls att marken var sa hard.
Har i Oregon dar halva staten ar lerjord och mjuk halva aret, medan den ar stenhard pa sommaren nar det inte regnar alls, skos min hast vissa sommrar da han ar lite omfotad. I sommras behovdes det inte sa det beror pa hur han kanner sig. Men kan han ga barfora ar han barfota.