Barfotahästar rör upp känslor i Arvidsjaur – ryttarförening anmäld

Arvidsjaurs Ryttarförening rör upp känslor inom ridsporten. Beslutet att inte sko sina hästar har renderat i flera anmälningar – men nu stöttas föreningen av en lektor vid Sveriges lantbruksuniversitet.
– Det är bra om det här blir mer vanligt, man ska inte sko hästar i onödan, säger Jenny Yngvesson.

Sålänge hästarna rör sig bra och fritt barfota och inte går försiktigt och smyger fram så är det ju inget fel med att ha dom barfota. Dock så är det alldeles för många hästar som faktiskt har ont av att gå barfota så man får ju verkligen se till individen och inte räkna med att hästar klarar av att vara barfota.

Arvidsjaurs Ryttarförening rör upp känslor inom ridsporten. Beslutet att inte sko sina hästar har renderat i flera anmälningar – men nu stöttas föreningen av en lektor vid Sveriges lantbruksuniversitet.
– Det är bra om det här blir mer vanligt, man ska inte sko hästar i onödan, säger Jenny Yngvesson.

Modigt att köra på och testa tycker jag! Tar för givet att de har koll på om hästarna blir ömfotade, och de använde ju boots vid behov stod det. Man ska inte sko bara av slentrian och även det finns många hästar som behöver skor så finns det också många som klarar sig utmärkt utan. :)

Jag har svårt att se att alla hästar på dem ridskolor jag vart på skulle klara av att gå barfota, det finns ju visa känsliga individer som inte ens kan gå i hage barfota.
Så tycker det är konstigt att man hittar hästar som både passar på ridskola eftersom det är brist på såna hästar + att dem alla kan gå barfota.
Dem använder barfotaboots när dem rider på grusvägar vilket är bra då många barfota hästar ömmar då.

I övrigt tycker jag tankesättet är rätt, att inte sko i onödan utan sko dem hästar som behöver skor.

På ridskolan där jag red i tonåren var de flesta ridskolehästarna skodda fram och barfota bak.

Jag har mött alla varianter när jag jobbat. Många ridskolehästar får gärna ha kallblod i sig och vara av den stabbigare typen för att vara viktbärande och inte så beroende av ryttaren för att komma i balans. Inget flash. Många hade utmärkta hovar, även bland halvbloden - med undantag såklart.

Jag tror att många av dem hade klarat sig fint utan skor, både i sina gräshagar, i manegen, och på på rundor längst grusvägarna runt stallet - vilket var den mark de flesta rörde sig på år efter år. De skoddes mest för att alla andra skoddes.

På ridskolan jag red på gick de allra flesta framskodda, det verkade fungera bra. Skulle tro att småponnyerna gick barfota och någon enstaka större helskodd.

Den jag jobbade på för några år sedan hade bara de som var i behov skor, de andra var barfota året runt. De som hade skor hade de oftast bara fram, så visst finns de ridskolehästar som fixar att gå barfota med trots att de går mycket i verksamheten. Sen en annan aspekt att ta med i beräkningen att de kostar att helsko hästar, desto billigare att bara verka dem så kostnadsmässigt om man kan ha den barfota så går ju priset ned och man sparar pengar som kan läggas på annat till dem.

Sen är det också stor skillnad beroende på var man bor i landet.
I Arvidsjaur är vintrarna långa och när det är RIKTIG vinter (inte is) kan ALLA hästar gå oskodda. Snö är det bästa underlaget som finns...

I skogen kan de allra flesta hästar gå oskodda (skog finns det gott om i norra Sverige)

Problemet är grus och is. Här har jag inte träffat någon häst som kan gå oskodd...

När jag bodde i norra Sverige hade vi alla hästar oskodda från oktober - mars. Resten av året skodda runt om.

Nu i södra Sverige med mil efter mil med grusväg skulle jag inte rida någon häst oskodd.

Så i Arvidsjaur torde hästarna må mycket bra utan skor ... men inte i Skåne.

Vänta var folk arga att dem inte skodde sina hästar? Det är vell bara bra för deras ben att inte ha metallskor ovo

Sen är det också stor skillnad beroende på var man bor i landet.
I Arvidsjaur är vintrarna långa och när det är RIKTIG vinter (inte is) kan ALLA hästar gå oskodda. Snö är det bästa underlaget som finns...

I skogen kan de allra flesta hästar gå oskodda (skog finns det gott om i norra Sverige)

Problemet är grus och is. Här har jag inte träffat någon häst som kan gå oskodd...

När jag bodde i norra Sverige hade vi alla hästar oskodda från oktober - mars. Resten av året skodda runt om.

Nu i södra Sverige med mil efter mil med grusväg skulle jag inte rida någon häst oskodd.

Så i Arvidsjaur torde hästarna må mycket bra utan skor ... men inte i Skåne.
Precis detta pratade jag och ridskolechefen hos oss om. Klart vi kan ha våra oskodda när det är packad snö som underlag men det händer inte så många veckor per år, i övrigt är det hårt knöggel mest. Så vi har våra skodda, jämt.

Förstår ingenting.
Efter en dialog med min hovslagare la vi på shettisen skor i somras. Endast på grund av lite väl mycket slitning på hård grusväg.
Nu på vintern har hon skor med brodd på grund av att samma grusväg tidvis är väldigt hal och vi vill motionera ändå.
Hade gärna haft oskott annars.
Fjordingens hovar slits för lätt på grusväg, hade han haft hårdare hovar hade han gärna fått vara utan.
Förutsätter att de skor de som slits hårt..

Jag hänger inte med i svängarna. För tjugo år sedan var det inget konstigt alls att ha hästarna oskodda. Vad har ändrats?
Åratal av debatt angående barfotatalibaner och deras stundtals rejäla misshandel av hästar som ska vänja sig vid att gå barfota. Till det så kommer det där med att djur väcker känslor. Jag minns en tråd här på Buke om en person som blev anmäld för att hästarna hade täcken på sig. När de inte hade täcken på sig blev h*n anmäld då också (antagligen av andra personer).

Jag hänger inte med i svängarna. För tjugo år sedan var det inget konstigt alls att ha hästarna oskodda. Vad har ändrats?
Det blev religion att ha oskodda hästar och köra sk "barfotaverkning". Det kan mycket väl ha funnits en bra kärna i tänket, men när något blir religion går det lätt överstyr. Flera av de som skötte "barfotaverkningen" och deras kunder saknade tillräcklig grundkunskap och hästar for illa. det hände nog också att folk snålade eller önsketänkte och använde barfota-trenden som ett skäl att spara in på hovvård :( Och så slog pendeln över åt andra hållet.

Oj vad olika. Vid millennieskiftet var det bara ponnyer på ridskolan som hade skor fram medan storhästarna och privat hästar var skodda runt om med undantag för unghästar och avelsmärrar.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama