Barfotahästar och joggingskor

Jag har haft min 25åring barfota sen våren 2013 så snart 4 år, och kan verkligen säga att jag inte ångrar det alls. Jag trodde att det aldrig skulle gå att ha honom barfota, men efter en tillvänjningsperiod där jag inte red alls utan bara promenerade (på asfalt) eller han gick i hagen (lösdrift med grusad/lerig gårdsplan och gräshagar) så klarar han idag i stort sett alla underlag. Ömmar han så är det antingen strålröta på g eller på underlag som tom de skodda hästarna reagerar på (mao så rider vi inte där). Han har aldrig ömmat i hagen (förutom när han hade en hovböld).

I början verkades han var fjärde till var femte vecka. Ett tag tog jag hand om det nästan själv (hade hovvårdaren ute med jämna mellanrum), och sedan ett år tillbaka har hen kommit ungefär var åttonde vecka och jag har fixat det själv mellan hens besök. Tyvärr blev hen sjukskriven i november (tror jag det var), så jag har sedan dess, med hens tillåtelse, skött hans hovar helt själv.

I dagsläget försöker jag verka lite varannan vecka för att hålla nere arbetsbördan, samt hålla hoven ren och tight för att bli av med röta. Tycker det är riktigt spännande att se hur hela hoven förändrats över tid, samt hur hoven verkligen speglar hästen som helhet. Hans hovväggar är riktigt fina (med undantag från små "torrsprickor"), har bland annat fått höra att han har "hovväggar som en ardenner" så den som säger att hovarna inte växer lika bra på en äldre häst ljuger ;) Men lamellranden får vi jobba mer med, den var inte fin när vi drog skorna, och trots att det blivit mycket bättre så är det ännu inte helt bra (där har kosten och miljön spelat stor roll och jag kan nästan följa vädret i hur lamellranden ser ut).

Jag har inte använt boots alls, har han reagerat på något underlag har vi helt enkelt undvikit det ett tag tills det blivit bättre igen. Han har heller inte slitit ner hovväggarna så pass mycket att det behövs (ardennerhovar på ett halvblod, vem hade kunnat ana?). Dock har en som står i samma stall som mig behövt sätta boots på sitt sto i hagen när marken var hård och frusen, så skulle dagen komma när min måste ha det så skaffar jag ett par direkt.

Viktigaste när du skaffar boots är att hitta några som verkligen passar hästen. Vissa hovar är runda, andra avlånga och vissa är tom bredare än de är långa. Jag rekommenderar att låta hovslagare/hovvårdare mäta ut hovarna, samt kolla om de passar ut boots, annars blir det att kolla på nätet vilken storlek och modell som troligtvis skulle passa bäst för din hästs hovar.

Varför sko vid högre hinder? Vilka boots tycker du är bäst för hoppning?
Har inga belägg alls för det jag tänker säga, men utifrån de stora krafter och behov av ett stadigt avstamp och i landningen att hästen kan lita hundra på även millimetersskiftningar var han har sina hovar vs underlaget, så har de boots jag provat, trots attans tight passform, visat tendens till vridning eller glapp (de flesta material ger ju efter liite vid extrem press) vid mer krävande hopp/vändande, att jag uppfattat att hästen reagerat på det och backat undan något i bjudningen.

Dvs som när du själv ska sprinta eller sicksacka i ett par välsittande gummistövlar - förvisso passande men ändå inte optimalt.

Dvs jag uppfattar att mina hästar vid mer krävande ridning av den kaliber jag beskriver, vill ha barfota eller fastspikade skor (har inte provat limskor, men absolut en tanke!) för att känna sig 100% tillfreds med underlaget.

Å andra sidan att galoppera rakt fram i skog o mark, hoppa lättklass hinder utan press o rida dressyr funkar alldeles prima o utmärkt.

Har inga belägg alls för det jag tänker säga, men utifrån de stora krafter och behov av ett stadigt avstamp och i landningen att hästen kan lita hundra på även millimetersskiftningar var han har sina hovar vs underlaget, så har de boots jag provat, trots attans tight passform, visat tendens till vridning eller glapp (de flesta material ger ju efter liite vid extrem press) vid mer krävande hopp/vändande, att jag uppfattat att hästen reagerat på det och backat undan något i bjudningen.

Dvs som när du själv ska sprinta eller sicksacka i ett par välsittande gummistövlar - förvisso passande men ändå inte optimalt.

Dvs jag uppfattar att mina hästar vid mer krävande ridning av den kaliber jag beskriver, vill ha barfota eller fastspikade skor (har inte provat limskor, men absolut en tanke!) för att känna sig 100% tillfreds med underlaget.

Å andra sidan att galoppera rakt fram i skog o mark, hoppa lättklass hinder utan press o rida dressyr funkar alldeles prima o utmärkt.
Och hoppar man i ridhus/bra utebanor mest, där de flesta hästar ju tolererar att gå barfota, så funkar det ju suveränt även utan boots vid de tillfällena.

Vid halka i hagen så tycker jag att höströssel är oslagbart. Dvs "sopet" eller i brist på det, helr enkelt hö som jag går runt och strösslar ut.

Jag har torrt hösilage men den lilla fukten gör att det fäster även på blankis. När det töar så sjunker det inte bort som grus och sand. När det blivit barmark går det att kratta upp / multnar fort.

Jag hade min häst helskodd sommartid men på vintern då vi inte fick ha broddar bak i hagen tyckte jag blankskor var alldeles för riskabelt så hellre barfota. Så vid ridning använde jag boots på bakfötterna som jag hade broddat. Fungerade utmärkt trots att min hästs hovar inte var exakt samma form som bootsen. Aldrig att de ramla av och vi red i djup snö, snö med skare, travade på isiga vägar osv.. Skulle vilja rekommendera till alla MEN jag fattar också att vissa hästar kommer det inte fungera på pga vilket steg och passform dom har. Men för mig och den hästen fungerade det superbra. Bootsen slets inget alls då dom var broddade och enbart användes under vinterhalvåret och ridning i genomsnitt kanske 4 dagar/vecka

Jag har i dagsläget 4 barfotahästar. Två av dom rids regelbundet på alla möjliga underlag. Mycket grusväg. De andra två går som pensionär och "hagprydnad" ;)

Jag har eqiune fusion till dom vid behov. Men överlag tycker jag det funkar fint utan boots faktiskt. Kan vara mitt på sommaren om det varit torrt länge som dom kan bli ömma när det gäller grusvägar. Har även gamla boots som jag köpt när min äldsta häst var igång, boa-boots. Fick med old mac när jag köpte mina senaste hästar. Föredrar lätt equine fusion av dessa olika.

Bootsen är enkla att sätta på tycker jag. Har två olika modeller och den ena har remmar, den gillar jag bäst. Den andra är enbart kardborre och den är också helt okej men hästens hovar är lite komplicerade och hovarna har även minskat i storlek sen jag köpte bootsen så där har den ena skon en tendens att vrida sig lite inåt.

Har genom åren haft olika hovslagare och barfotaverkare. Från början hade jag en äldre hovis som var superbra. Till en början skodde han min gamle häst men sen var förslaget från honom att ta av skorna för han trodde att hästen klarade fint att gå barfota. Tyvärr blev hovisen gammal och sjuk så han slutade. Några år hade jag andra hovisar som jag inte var nöjd med. Provade några olika barfotaverkare, där tyckte jag särskilt en var riktigt bra men hon jobbar inte här egentligen. Nu har jag en utbildad hovslagare igen men han är grymt bra tycker jag. Funkar kanon! Jag har själv gått en helgkurs i hovens uppbyggnad och lite sånt, oerhört intressant att få lite mer kunskap i det. Min hovis har även visat mig lite hur jag ska raspa mellan hans besök. Han kommer ungefär var 10:e vecka, ibland tätare. Men då håller ju jag efter hovarna mycket och han fixar till med balans mm. Många som är helt förundrade varför jag tar ut hovis när hovarna ser så fiiiina ut, jag får väl säga att det är ofta små saker han gör men det känns som dessa små sakerna är så himla viktiga. Särskilt på min ena häst men komplicerade hovar som inte riktigt är som jag önskar... än :)

Min har nu fått skav av EF bootsen. Som jag eg trodde från början. Tittar mest på Swiss Galoppers. Någon med erfarenhet av dem? Ser ut typ som Renegade men verkar ännu enklare. Men lite dyrare.

Lite halvt trådkap då jag funderar på dessa boots för att inför nästa vinter slippa slå på skor bara för broddens skull.. Men hur gör ni med era barfotahästar om det blir isigt och jävligt i hagarna? Är det sandning som gäller?

Står de i grushagen saltas den. Saltar vägen till o från stors hagen om det behövs. Broddade Boots är super bra!

Min har nu fått skav av EF bootsen. Som jag eg trodde från början. Tittar mest på Swiss Galoppers. Någon med erfarenhet av dem? Ser ut typ som Renegade men verkar ännu enklare. Men lite dyrare.

Jag har kikat på dom och tänkte först köpa men ändrade mig när jag såg att ballskyddet satt ihop med själva bootsen via ett plastveck eller vad man ska säga. Min pålle har dragit sönder gaitrarna tre gånger på sina easyboot glove bak så jag blir skeptisk till hållbarheten på ett sådant plastveck..
Jag köpte Scootboot till fram när min fick skav av easyboot glove och dom fungerar över förväntan! Fick lite skav första gångerna, fast på annat ställe än gloven, men det verkar ha gett sig.
Scootbootsen är så smidiga och enkla att sätta dit och sitter kvar bra trots att dom inte sitter hårt plus att all skit som samlas i bootsen när det är blött bara rinner ut och dom blir inte tunga och saggiga eftersom dom inte säger upp fukt. Supernöjd så här långt och rekomderas starkt!!

Hur mycket skydd ger Scootbootsen @super? Och hur sitter de genom ett vattenhinder tror du? I övrigt har jag också tyckt de sett lovande ut.

Har just beställt hem Swiss Galoppers i strl 4 o 5. Man fick prova nu igen hos Hovbalans, suveränt! Hade gärna provat Renegade också men men.

@the_connemara Hur menar du hur mycket dom skyddar? Tänker du på sulans tjocklek? Jag har inte märkt att hästen ömmar mer på grusvägar med dom än med eb gloven. Min medryttare har tappat en, en gång i ett slukhål med lera men då hade en skruv gängat upp sig på det nedre fästet så det var nog därför den ramlade av. Jag har nog dessutom en storlek för stor igentligen pga att min häst har ngt högre trakter fram än vad dom igentligen kanske är gjorda för så rätt storlek enligt mått satt väldigt tajt vid ballarna så då provade jag med en storlek större. Dom sitter ganska löst på hoven men trots det så varken vrider dom sig eller ramlar av i galopp.
Tycker den här filmen är riktigt bra när man ska leta rätt storlek och passform på scootbootsen:

Ja sulans tjocklek o hårdhet. Min behöver iaf just nu mer skydd än EF AT så känns som typ bara Renegade o Swiss Galoppers är aktuella då? Utifrån vad man kan se på yt alltså, jag har aldrig sett några andra irl hehe. Mina Cavallo Simple hade nog också kunnat fungera men de är så himla klumpiga o stela så jag har faktiskt bara använt dem i hagen.

@the_connemara EF är väl kända för att ha ganska mjuk sula i jämfört med dom flesta andra boots? Min häst ömmade med EF när jag provade ut boots till honom med hjälp av ett proffs. Men han ömmar inte med eb glove eller med Scootbootsen. Scootbootsen är ganska hårda i sulan tycker jag ändå och greppet är suveränt eftersom den är som ribbad under. Det går ju alltid att lägga i en extra sula om man behöver. :)

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 588
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
630
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10