Barfotahästar och joggingskor

silverblom

Trådstartare
Vad är era erfarenheter av barfota hästar?
Samt joggingskor/boots?

Funkar det bra? smidigt att ta på? Hur länge håller skorna?

Jag vet att detta inte passa alla hästar.

Jag har haft mitt halvblod barfota snart ett år och det går finfint. Jag började med cavallo boots men var inte så nöjd med dem. Tyckte de var jobbiga att ta på samt att min fick skav av dem. Bytte då till equine fushions modell all terrain, lite dyrare men jag gillar dem. Lättare att ta på och mjukare runt karleden, inte lika klumpiga heller. De första equine fushion jag köpte har jag haft ca ett halvår ungefär och de hänger med fortfarande. Det är viktigt/bra att själv kunna hålla efter hovarna med verkningen mellan gångerna hovis gör det, annars blir bootsen gärna svåra att ta på i slutet av verkningsperioden. Min verkas var 6:e vecka, menjag håller efter lite själv mellan tillfällena.

Jag använder boots när jag rider ut på grusiga/steniga grusvägar, men på skogsvägar/gräsvägar, på gräs och på ridbanan klarar hon sig utmärkt utan boots. Har även tränat terränghinder (upp till 80cm)barfota, inga problem. :)

Lite halvt trådkap då jag funderar på dessa boots för att inför nästa vinter slippa slå på skor bara för broddens skull.. Men hur gör ni med era barfotahästar om det blir isigt och jävligt i hagarna? Är det sandning som gäller?

Boots är ett bra komplement till de hästar som funkar att hålla barfota, att ta till när man behöver extra slitageskydd, knöligt underlag eller bättre grepp med brodd vintertid.
Rider man med dem varje dag blir det ett jäkla på/av men man lär sig att vara effektiv. Som @Lovise nämnde här ovan, så bör man kunna hålla efter hovarna själv mot slutet av verkningsintervallen, eller hålla med två olika storlekar för att det ska funka. Storlekarna är rätt så exakta, vilket är nödvändigt för att undvika glapp.
Går att använda inom Alla discipliner, även om jag nog skulle avstå vid högre hinder, då en fast sko gör sig bättre. Men lätt klass - inget problem.

Boots är ett bra komplement till de hästar som funkar att hålla barfota, att ta till när man behöver extra slitageskydd, knöligt underlag eller bättre grepp med brodd vintertid.
Rider man med dem varje dag blir det ett jäkla på/av men man lär sig att vara effektiv. Som @Lovise nämnde här ovan, så bör man kunna hålla efter hovarna själv mot slutet av verkningsintervallen, eller hålla med två olika storlekar för att det ska funka. Storlekarna är rätt så exakta, vilket är nödvändigt för att undvika glapp.
Går att använda inom Alla discipliner, även om jag nog skulle avstå vid högre hinder, då en fast sko gör sig bättre. Men lätt klass - inget problem.

Tycker inte det är så besvärligt, det tar inte mer tid än att sätta på benskydd. Man kan ju tänka på att välja en modell utan massa snören etc. :)

Lite halvt trådkap då jag funderar på dessa boots för att inför nästa vinter slippa slå på skor bara för broddens skull.. Men hur gör ni med era barfotahästar om det blir isigt och jävligt i hagarna? Är det sandning som gäller?

Brodda bootsen med Best grip och låt hästen ha dem på i hagen. Funkar jättebra om bootsen är i rätt stl och modell, annars kan de skava. Jag rek Equine Fusion! :)
Om det är isfritt i hagen men halt på vägen dit saltar vi. Nuvarande barfothäst är extremt pillig och biter på allt så han kan inte ha boots i hagen, han biter sönder dem. Eftersom vi har stora gräshagar funkar det bra utan broddar, blir aldrig is där. Att salta hela hagen funkar såklart inte när det är gräs, men en mindre grushage kan du salta. Använd isåfall NaCl, inget annat.

Samt joggingskor/boots?

Det fungerar jättebra! Skulle säga att de allra flesta hästar kan vara barfota med boots, men det ställer mycket högre krav på anpasssning av omgivningen och träningen än att ha en skodd häst. Jag har haft båda och i över 15 år.

Man måste köpa boots till hästen innan man tar av skorna, annars kommer det inte fungera. Räkna med att använda boots vid ridning det första halvåret. Efter det kan du börja prova barfota där underlaget är bäst, tex sandbana, gräs eller mjuka skogsvägar.

På vintern måste du skruva broddar i bootsen. Hästen kan behöva boots även i hagen om det blir knöligt eller isigt.

Man behöver kunna verka lite själv, skaffa en rasp så du kan hålla efter. Beroende på hur mycket hästen går med boots kan du behöva raspa ganska mycket, särskilt om hästen växer mycket i tån för då blir bootsen snabbt för trånga.

Det är viktigt att hovslagaren är van att verka barfothästar och att han förstår att man inte kan verka på samma sätt som när han skor, då kommer hästen bli öm och inte gå att använda. Barfota hästar måste ha mer hov att stå på. Styr undan strasser-verkare!

Jag har provat massa olika boots och Equine Fusion är överlägset bäst! De är dyra men väl värda sitt pris. Hur länge de håller beror på hur mycket de används, på vilket underlag och hur tung hästen är. Mina hästar har inte slitit ut ett enda par men de har slitit ut flera par Cavallo, hållbarheten är mao mycket bra. Gummit är av samma sort som används i däck. :)

Kallar på @the_connemara som testat ett tag nu.

Barfotahästar har jag, och jag har boots till min ena, men hon rids inte särskilt mycket så jag har inte kunnat utvärdera ordentligt. Oavsett är det inte svårt att sätta på bootsen, man trär på också kliver hästen liksom i dem och jag drar åt kardborren.

Tack @lady_vip!

@Centaur Har du testat lägre modeller? Typ Renegade eller Swiss Galoppers?

Ska återkomma m svar men jag är helsåld på min hästs förändring i hovarna så känner lite "kosta vad det kosta vill" mtp ev begränsningar i träning o tävling (fälttävlan).

Samt joggingskor/boots?

Du har fått många bra svar redan men kan bidra med mina erfarenheter så här långt :)

Jag har en fjordhäst som går barfota, han har bra hovar och klarar att gå på grus och liknande utan skor. Har en väldigt duktig barfotaverkare som jag anlitar och hästens hovar är bättre nu än när jag köpte honom och han blivit verkad av en vanlig hovslagare. Jag köpte broddade Cavallo boots till honom för att ha under ridturer nu i vinter, Simple-modellen fram och Sport bak. Den modellen passar bra på hans hovar, sitter bra och skaver inte. Går bra att skritta, trava och galoppera med dem! Hästen tycks vara nöjd, kanske inte den smidigaste modellen men jag tycker de är lätta att ta på och av. Kan inte ännu uttala mej om hållbarheten då jag inte haft dem så länge. Har haft dem i hagen också när det varit isigt. Jag har hästen på lösdrift och vi haft väldigt omväxlande väder i vinter. Tyvärr blev det alldeles för långa perioder med hård klingis där jag märkte att broddade boots inte gav tillräckligt grepp, så då valde vi att sko för säkerhets skull. När vädret blir bättre och isen försvinner så åker skorna av igen! :)

Har easyboot epic till min ponny. Har inte provat några andra men är sjukt nöjd med dem. De är något meckiga att ta på innan men hittar rätt teknik men sitter som en smäck. Lätta att ställa in och anpassa också. Haft mina i 4.5 år nu och de ser ut som nya. Använt dem i snitt 3 ggr i veckan (använder endast när jag kör, inte när jag tömkör). Broddar inte då våra hagar inte blir isiga och när det är snö ute går han utan och får bra grepp. Är det extremt halt (vilket väldigt sällan händer) får han lugnare dagar.

Kör min ponny i alls gångarter och på olika underlag (asfalt, gräs och grus), genom vattenpölar osv. Har aldrig upplevt problem och han har aldrig tappat dem och de har aldrig snurrat.

Så för mig är det guld! Slipper skor men kan köra på alla underlag utan att slita på hovarna och utan att han blir öm på grus. Dessutom är det extremt billigt jämfört med vanliga skor.

Nu har vår stora häst gått över regnbågsbron, men hade alltid Easyboot traditional till henne. Det fungerade jättebra, mkt enkla att ta på och av. Hade en uppsättning med brodd och några vanliga.

Våra ponnyer har aldrig behövt några boots, utan går bra barfota.

Har haft min nu 7 åriga häst barfota hela livet. Har alltid fungerat super. Haft boots (olika sorter) vid uteritt. Inte på bana eller vid körning.
Dock har han fått bakskor idag. Har slitit alldeles för mycket i höst så går på sulan. Hoppas de kan få växa ut igen så kan han gå utan snart igen. Hovverkaren trodde de skulle räcka med boots vid all träning, men nu har vi precis fått uppgrusat runt höhäcken så de kommer antagligen slita mer än de växer. Går på lösdrift.

Hovverkaren kommer ca var 3:e månad men jag verkar tårna, helst varje vecka. Blir inte så ofta men tårna växer som bara den.

Har nu shings på bak, både broddade och utan. Samt equine fusion ultimate fram utan brodd. Hade tänkt ha utan boots fram om de blev snö men får se nu hur jag löser det.

Hur ofta behöver du verka? ☺

Nu är fötterna nästan helt utvuxna från gamla sömhål och i vettig balans verkar det som. Hovis ska ev visa mig hur jag kan hålla efter tån nästa gång o då tror jag det räcker med 4 veckor mellan. Eller 6. Det har hittills inte handlat så mkt om att verka utan att hålla efter hovarna o låta dem visa själva vad som är mest akut. Han har också har/haft mycket röta i bärranden som behövt hållas efter.

Har samma hovis som skott honom i flera år men hans hovar har varit svåra, därav beslutet att testa att ha honom barfota. Han var verkligen urtypen av "inte barfotamaterial" med typ alla fel :rofl: I nuläget känner jag att jag inte kommer våga sko honom igen så bra fötterna blivit bara på de typ 4 månaderna han varit barfota. Bestämde från början att ge det ett seriöst försök i 3 månader o utvärdera men insåg snabbt att detta vill jag ge den tiden det tar att komma till ett bra läge. Så länge hovarna blir bättre anpassar jag mig till att han är barfota bara.

Samt joggingskor/boots?

Skriver mer sammanhängande om min enda erfarenhet av barfotahäst sist :) Jag har Cavallos Simple och Equine Fusion All Terrain (regular fram o slim bak, samma strl). Cavallos köpte jag som reservsko eftersom hästen blev jättehalt så fort ha (ofta) tappade en sko fram. Behövde ha den i hagen tills hovis la på skon alltså, red inte med det. Stel o klumpig för att rida i tycker jag, ev är den lite stor till min häst, men väldigt lätt att ta på o suttit kvar perfekt alltid. Enda nackdelen är att det låga kardborrebandet blir dåligt i lerig hage o då har vi inte ens mkt lera.

EF gillar jag, kändes mest "tillåtande" o fick prova av min hovis så visste att de funkade hyfsat (annan modell) o vilken storlek. Köpte en modell som var lättare att spänna fast än den jag provade av hovis o med tjockaste sulan för att skydda mest. Köpte begagnade till fram först o testade lite o köpte sedan nya Slim till bak (båda i höstas). Ingen koll på hållbarhet ännu, tycker ett kardborre börjar bli lite konstigt men de känns vara i bra kvalite så tror nog de absolut är prisvärda.

Våra hagar är bra. Blir däremot isgata på vägen utanför gården o man måste korsa vägar vart jag än rider. DET har varit ett problem. Nu bor jag i Skåne så det är inte så länge det håller i sig men om jag har barfotahäst till nästa vinter vill jag köpa begagnade boots att brodda/broddade för att ha dessa dagarna.

Varför sko vid högre hinder? Vilka boots tycker du är bäst för hoppning?

Min har hittills bara varit svår att få på bootsen en gång när baktårna verkade smita iväg en gång i början.

Hur ofta behöver du verka? ☺

Sedan 19 oktober då min skoddes av runt om har min hovis kollat min häst 6 gånger tror jag. Kan ha missat skriva in något tillfälle. Det är i snitt var tredje vecka, tätare i början o mindre tätt på slutet. I början så spec innertrakterna fram (som alltid varit höga) såg ut o sticka iväg o vika sig inåt på typ 1 vecka o fötterna var väldigt dåliga. Det var liksom inte så mkt hov, har ju aldrig varit det.

Min story är alltså noll erfarenhet. Min häst skoddes pga hagskada bak i typ januari/februari som 3-åring o nästa skoning runt om inför treårs. Även utan skadan hade vi nog gjort det för "det gör man ju" även om det hade gjort med eftertanken att hjälpa honom såklart, dvs inte riskera ömhet under förberedelserna och sko minst en omgång innan dess så det inte är helt "nytt". Jag minns inte om han var ömfotad eller ej innan dess, han hade inte hunnit göra så mkt. Sedan tog vi av skorna när han skulle vila efter treårs men då var han ömfotad så skoddes på hösten igen när han började ridas igen. Helskodd sedan dess. Alltid haft trånga framhovar o djupa strålfåror i till o från mycket röta i mittstrålfåran. Alltid tappat mkt framskor även om det blev bättre när han blev äldre. Blev inte öm så länge han bodde i skogshage men när han flyttade till Skåne på helt mjuk lermark blev han väldigt öm, varm o ville knappt stå på foten vid tappsko.

Har några år varit nyfiken på att testa att ha honom barfota. Testade tex Razer men de gillade han inte, blev tassig o trampade verkligen av ALLA skorna o när det gått runt ett varv o började om inom en skoperiod gav vi upp typ. Testade prodpad o blev lite bättre. Framhovarna har alltid varit trånga,

Det gick kort o gott ut på att han hade verkligen ALLA förutsättningar emot att funka barfota (tunn, mjuk sula, superöm, tunna klena hovväggar, höga infunktionella trakter/hovmekanism o röta). Men också därför hans hovar verkligen skulle må bra av att få hjälp. När han blev frisk från sina långdragna skador så vågade vi prova i höstas o det har gått så mkt över förväntan!

Jag har turen(?) att bo där det inte blir så jävligt under vintern så har faktiskt inte behövt något alls till min. Ska dock sägas att vintern innan skorna åkte så gick han broddar 24/7. Dels så får de bättre grepp när de är barfota och dels så går de mer försiktigt då de verkligen känner av underlaget de går på (ser stor skillnad på min om han går på barmark eller is) till skillnad från när de har järnskor. Måste dock tillägga att vi i vintras saltade (med djurvänligt salt) och halmade ett område där det var blankis (ca 5x5m).

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 588
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
630
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama