Vad är era erfarenheter av barfota hästar?
Samt joggingskor/boots?
Funkar det bra? smidigt att ta på? Hur länge håller skorna?
Jag vet att detta inte passa alla hästar.
Skriver mer sammanhängande om min enda erfarenhet av barfotahäst sist
Jag har Cavallos Simple och Equine Fusion All Terrain (regular fram o slim bak, samma strl). Cavallos köpte jag som reservsko eftersom hästen blev jättehalt så fort ha (ofta) tappade en sko fram. Behövde ha den i hagen tills hovis la på skon alltså, red inte med det. Stel o klumpig för att rida i tycker jag, ev är den lite stor till min häst, men väldigt lätt att ta på o suttit kvar perfekt alltid. Enda nackdelen är att det låga kardborrebandet blir dåligt i lerig hage o då har vi inte ens mkt lera.
EF gillar jag, kändes mest "tillåtande" o fick prova av min hovis så visste att de funkade hyfsat (annan modell) o vilken storlek. Köpte en modell som var lättare att spänna fast än den jag provade av hovis o med tjockaste sulan för att skydda mest. Köpte begagnade till fram först o testade lite o köpte sedan nya Slim till bak (båda i höstas). Ingen koll på hållbarhet ännu, tycker ett kardborre börjar bli lite konstigt men de känns vara i bra kvalite så tror nog de absolut är prisvärda.
Lite halvt trådkap då jag funderar på dessa boots för att inför nästa vinter slippa slå på skor bara för broddens skull.. Men hur gör ni med era barfotahästar om det blir isigt och jävligt i hagarna? Är det sandning som gäller?
Våra hagar är bra. Blir däremot isgata på vägen utanför gården o man måste korsa vägar vart jag än rider. DET har varit ett problem. Nu bor jag i Skåne så det är inte så länge det håller i sig men om jag har barfotahäst till nästa vinter vill jag köpa begagnade boots att brodda/broddade för att ha dessa dagarna.
Boots är ett bra komplement till de hästar som funkar att hålla barfota, att ta till när man behöver extra slitageskydd, knöligt underlag eller bättre grepp med brodd vintertid.
Rider man med dem varje dag blir det ett jäkla på/av men man lär sig att vara effektiv. Som
@Lovise nämnde här ovan, så bör man kunna hålla efter hovarna själv mot slutet av verkningsintervallen, eller hålla med två olika storlekar för att det ska funka. Storlekarna är rätt så exakta, vilket är nödvändigt för att undvika glapp.
Går att använda inom Alla discipliner, även om jag nog skulle avstå vid högre hinder, då en fast sko gör sig bättre. Men lätt klass - inget problem.
Varför sko vid högre hinder? Vilka boots tycker du är bäst för hoppning?
Min har hittills bara varit svår att få på bootsen en gång när baktårna verkade smita iväg en gång i början.
Hur ofta behöver du verka? ☺
Sedan 19 oktober då min skoddes av runt om har min hovis kollat min häst 6 gånger tror jag. Kan ha missat skriva in något tillfälle. Det är i snitt var tredje vecka, tätare i början o mindre tätt på slutet. I början så spec innertrakterna fram (som alltid varit höga) såg ut o sticka iväg o vika sig inåt på typ 1 vecka o fötterna var väldigt dåliga. Det var liksom inte så mkt hov, har ju aldrig varit det.
Min story är alltså noll erfarenhet. Min häst skoddes pga hagskada bak i typ januari/februari som 3-åring o nästa skoning runt om inför treårs. Även utan skadan hade vi nog gjort det för "det gör man ju" även om det hade gjort med eftertanken att hjälpa honom såklart, dvs inte riskera ömhet under förberedelserna och sko minst en omgång innan dess så det inte är helt "nytt". Jag minns inte om han var ömfotad eller ej innan dess, han hade inte hunnit göra så mkt. Sedan tog vi av skorna när han skulle vila efter treårs men då var han ömfotad så skoddes på hösten igen när han började ridas igen. Helskodd sedan dess. Alltid haft trånga framhovar o djupa strålfåror i till o från mycket röta i mittstrålfåran. Alltid tappat mkt framskor även om det blev bättre när han blev äldre. Blev inte öm så länge han bodde i skogshage men när han flyttade till Skåne på helt mjuk lermark blev han väldigt öm, varm o ville knappt stå på foten vid tappsko.
Har några år varit nyfiken på att testa att ha honom barfota. Testade tex Razer men de gillade han inte, blev tassig o trampade verkligen av ALLA skorna o när det gått runt ett varv o började om inom en skoperiod gav vi upp typ. Testade prodpad o blev lite bättre. Framhovarna har alltid varit trånga,