Barfotahäst

SkorpSmulan

Trådstartare
Vet ej om jag lägger den här funderingen på rätt ställe men jag provar.

Jag funderar på om en häst som går barfota och som rids ca 4 dagar i veckan i varierad träng, dvs, skog, asfalt, grus, ängar. Alla gångarter. Om den kan få vidare problem av detta?
Om hästen är öm i fötterna på grus och ovillig att gå på asfalt så borde det ju bli vidare spänningar upp i hela kroppen av att gå och "stappla" där det är grusigt. Eller hur? Kan det även bli problem i leder m.m av detta?

Sv: Barfotahäst

SkorpSmulan skrev:
Vet ej om jag lägger den här funderingen på rätt ställe men jag provar.

Jag funderar på om en häst som går barfota och som rids ca 4 dagar i veckan i varierad träng, dvs, skog, asfalt, grus, ängar. Alla gångarter. Om den kan få vidare problem av detta?
Om hästen är öm i fötterna på grus och ovillig att gå på asfalt så borde det ju bli vidare spänningar upp i hela kroppen av att gå och "stappla" där det är grusigt. Eller hur? Kan det även bli problem i leder m.m av detta?
Ja det är sant,om hästen hela tiden går och spänner sig så använder den inte kroppen på rätt sätt,och precis som du helt rätt tänker ,det kan leda till problem! :cry:

Om man i huvudsak rider på underlag där hästen rör sig ledigt och obehindrat är det inga problem (men jag skulle nog leda hästen om den är väldigt stapplig på andra underlag) om den samtidigt har en hage som den kan röra sig ordentligt i.

Jag skiljer på "primär" ömhet som jag kallar det när de går försiktigt på just steniga och ojämna underlag, och "sekundär" ömhet, där det blivit ett ömhetstillstånd (inflammatoriskt, antar jag) som omfattar kötthoven och strukturerna runt dem. "Friska" barfotahästar går bra på stenfri asfalt, gör den inte det skulle jag vara vaksam på värme och ömhet för visitertång så att det inte är något värre elände på gång. Med tillägg att jag inte är vare sig hovslagare eller veterinär!

Mmm. Han har alltid varit ovillig, stel att gå på asfalt men det är åxå en äldre pålle som levt ett hårt liv.
Men igår så tyckte jag att han kändes varm om båda framkotorna plus att han har börjat visa att han inte vill komma in från hagen så gärna (annars är det här en kille som gör allt man ber honom om, utan att knota) och så har det börjat "knastra" i hans ben. Tex när man ska kratsa hovarna.

Det kan ju ha en helt annan orsak än barfotagåeendet, men jag tänkte om det kan ha något samband kanske?

Tänkte inte på att känna på hovarna, ska be hans ägare göra det.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 309
Senast: Miingla
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 376
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 961
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama