Barfotagång med hovböld

Nica2

Trådstartare
För två veckor sedan tog jag av min häst skorna, en kille som är utbildad enl AANHCP var ute och gjorde det. Samma dag visade min häst att hon hade ont i en bakfot. Ju mer han verkade och fixade med hoven ju värre ont fick hon. Han ville inte göra något utan tyckte jag skulle ta ut veterinär. Jag gjorde så och hon öppnade en hovböld i tån. Det blev märkbart bättre för henne att gå, men nu har det snart gått en vecka och det är inte bättre. Hon vilar hoven hela tiden, går inte ordentligt på den utan svänger ut hela benet utanför kroppen och går med det andra bakbenet i mitten (rejält ansträngd där nu).
Ni andra som har barfotahästar har ni råkat ut för detta och vad har ni i så fall gjort för att underlätta? Boots? Hur lång tid tar det innan det ger sig, jag har sldrig råkat ut för detta tidigare.

Jag är lite nyfiken när du säjer en kille som är utbildad enl AANHCP var ute och gjorde det
Har dessa "hovslagare" någon ansvarsförsäkring?

Sen brukar väl ändå en hovslagare kunna "fixa en hovböld"? :confused:

Var det O.L själv som var ute,eller en utav hans lärljungar?

Hästen hade alltså ont redan när skorna plockades av?

Rådgör med din veterinär, det är bara hon som kan svara på hur just din hästs hovböld utvecklar sig. Behöver hoven skydd så finns det lösskor ( även "påsar" ) av olika modeller som används vid hovåkommor.

Om man är utbildad av AANHCP så är man inte hovslagare, om man inte har den utbildningen i grunden förstås.

Inga "lärjungar" är utbildade av AANHCP, då är dom inte lärljungar...

Jag skulle inte vilja att hovslagaren öppnade nån hovböld, det överlåter jag till veterinären. (Fast jag låter å andra sidan ingen hovslagare komma i närheten av min häst över huvudtaget :p )

Som jag förstår det så har inte Barfotaverkaren orsakat hovbölden...

Om hästen har ont och kunden blir rekommenderad att ta ut veterinären så tycker jag att barfotaverkaren visat gott omdöme.

Vet inte hur det är med ansvarsförsäkring.

Tvärsom i mitt fall och oftast har veterinären rekommenderat att hovslagaren tagit hand om problem med bölder - förutsatt att man har en utbildad hovslagare.

Sen undrar vad man lär sig om man är utbildad av AANHCP om man nu åker runt och plockar av skor? Vad ingår i utbildningen? Plocka av skor kan jag göra själv.

Jag har inte påstått det heller jag undrarde bara om han hade ansvarsförsäkring.

Kan inte göra annat än att hålla med! Min hovis är enormt duktig på ben, hovar, sjukdomar.

I så fall är det bara att gratulera. :)

Jag har tyvärr inte haft samma tur.
Efter att ha träffat ett antal hovslagare så undrar jag om inte de är den yrkeskategori som är bäst på att slå sig själv för bröstet. (ofta talar de också om att det finns många andra hovslagare som är dåliga...)

Ett stort problem är att man sällan vet vad de går för (om man inte sett prov på deras arbete) förrän det är försent.

en kille som är utbildad enl AANHCP
Enl. O.L's hemsida så är det endast han själv som är utbildad.. :confused:
Så jag bara undrade..

Lärljungar..Det kallar jag alla som gått O.L's helgkurser.. :smirk:

Och även häromkring så vill veterinären till 75% att hovlsgaren skall ha varit ute först och kollat hästen innan för att ev. utesluta en hovböld.

Ja jag tror att han är den enda som är fördigutbildad. Finns nån som snart är färdig och sen tror jag några som är på gång.

Såg inte att det stod enligt AANHCP, utgick från att killen var utbildad AV AANHCP, fel av mig :)

Eftersom jag inte ens släpper hovslagaren på hästen för att fila utanpå skulle jag inte släppa honom på att ÖPPNA hoven, men det är kanske bara jag som är kinkig. :p
Har som sagt dålig erfarenhet av flera...

Och jag skulle inte släppa ngn lös på mina hästar som är utbildade enligt AANHCP ;) ;) av den enkla anledningen om hur deras kursupplägg ser ut..

Ja man kan sannerligen undra vad det är för hovslagare du träffat på eftersom du kategoriskt ratar allihop. Med tanke på hur mycket utbildning veterinärer har på just hovar borde väl inte det kännas säkrare - särskilt när de själva ofta hänvisar till hovslagare.

Är själv oerhört tacksam mot min hovslagare just nu eftersom jag har en häst med hovbensfraktur som kräver sjukbeslag. Hur gör de som är anhängare av Strasser när sånt inträffar - nån som vet?

Såna hästar klarar väl sig ändå utan sjukbeslag,för det gör de i det fria.. ;) :crazy: *obs,jag är mkt ironisk*

Jag hade mina hästar på bete hos en veterinär som jag känner, då min ena häst fick en hovböld. Hon tyckte att jag skulle ta ut hovslagaren som kunde öppna upp den. ( eftersom man kanske behövde sätta på skor och ev en sula eller någon annan åtgärd, som veterinärer inte gör )

Det gjorde jag. Men eftersom min häst går barfota och inte har något att spika i så köpte jag mig ett par "easy boots" att ha på hoven de första dagarna ( han fick gå in på natten för att "vila" hoven från skon, och då hade han bara "Wet rap"eller vad det heter, på fossingen ) för att det inte skulle komma in skräp och jox där vi öppnat upp.

Förvånansvärt bra skor. bara man inte köper för stor sorlek! Så det är verkligen att rekomendera!

Hovslagaren var ute efter några dagar igen och kollade och hon tyckte det såg fint ut.

Det här med dåliga hovslagare...

Det fins nog rötägg inom ALLA områden. Men min hovsllagare jag har nu är verkligen super jätte bra!!

Han är bror till O.L och är utbildad AV AANHCP i USA, skulle aldrig tagit någon som inte är utbildad.
Nu är det ju så att hovbölden redan fanns där innan vi tog av skorna och det var väl de som orsakade den från början. Min hovslagare är jätteduktig, men vill inte ta av min häst skorna med repliken "du vill väl kunna rida på henne". Hon har tappat skor tidigare utan att visa någon som helst ömfothet och det har hon inte nu heller, bara på den hov där bölden är.
Jag frågade enbart efter råd om hur jag ska kunna behandla henne utan att ta ut hovslagaren, som ju kommer vilja slå på en sko. Enl vet skulle jag lägga om hoven ett par dagar med nytt förband och det hjälpte ju, jag fortsätter med det så får vi se vad som händer. Uppenbarligen har ingen varit med om liknande problem här.

Eftersom sin vana trogen tråden/arna spårar ur och blir till pajkastning istället för att lyssna lära och ta åt sig av allt som finns till bjuds idag så kan jag ju berätta lite om hovböld istället som du vill veta.

I Januari kom en häst till stallet, han hade fått sina skor borttagna innan han kom av en mkt. välrenomerad hovslagarperson. Men inte behövde de verkas inte, hästen självverkade bort hovvägg på många centimeter första dygnet och på detta så kom ju hovbölderna som ett brev på posten.

De sprack upp från ena ballen till andra, kom på två hovar efter varandra. Det tog allt som allt ca en månad innan han var "frisk" igen. De första två dygnen stod han, men sedan valde han själv att gå ut och röra på sig. Hovbölderna och dess fickor sprutades med utspädd jodopaxlösning en ggr/dag och allt läkte finemang. Men det kan ta tid. Det har gått en vecka för dig ngn. bättring bör du kunna se snart om inte så fråga dig om det kanske ligger en varkapsel kvar, att det inte öppnades upp tillräckligt alt. inte spruckit som det bör, jag skulle rota lite i hålet och se vad som händer. När det väl spricker så lindras smärtan märkbart rel. fort.

MVH/

Tack, äntligen ett vettigt svar. Hon väljer att röra sig lite lätt ist för att stå still, så hon får gå i hagen (vet rek) och när jag går ut och går med henne så har hon "väldigt ont" när vi lämnar stallplan, men ser hon gott gräs så pinnar hon på :D. Det verkar alltså inte göra så förskräckligt ont hela tiden och hon reagerar på "läskiga" saker och är vid gott humör för övrigt. Jag funderade också på om det kan finnas mer var någonstans, men vill inte peta själv. Tack än en gång för ditt svar, mycket trevligare än pajkastning och ansvarsförsäkringar. Jag är ju ytterst ansvarig för min hästs hovar, inte hovslagaren.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 655
Senast: super
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 213
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar