Barfotaboots på quarter/paint......

Raggartass

Trådstartare
Nu måste jag skaffa dojor till plutten, och har länge funderat på att försöka med sådanadäringa barfotaboots. Jag kollar lite här om det är någon som använt detta på sin quarter el paint, eftersom jag är lite osäker på om de tappar sin markburna gång när de får på sig dessa på fötterna. Jag vill ju inte att han börjar lyfta knäna till hakan i joggen :angel:, eller börja snubbla som en fyllebult :p. Någon med erfarenhet av sådana boots?

Sv: Barfotaboots på quarter/paint......

Jag har kört med både easy-boots och de där som hööks säljer och rekommenderar de som hööks har. Jag har kört med boots i början av avskoningsperioden. Men mitt ena sto klarade aldrig av att vara barfota och jag tyckte det blev för jobbigt med boots i längden. Tanken var ju att bara använda dom i övergångsperioden. I och med att hovarna är olika från nyverkade till 8 veckor senare skulle man nästan behöva 2 storlekar. För passade de inte perfekt ramlade de av när man galoppera eller red i lera.

tack för svar :). Min kille är just inriden och min tanke var att jag inte skulle sko honom förens till vintern. MEN han är ömfotad och det har blivit värre när jag har ridit ut med honom, så nu var min tanke att jag skulle testa boots fram till vintern. Men det kanske är dumt när han troligen inte kommer att kunna ridas utan (utom på bana), så då kanske jag ska satsa på riktiga skor iaf :confused:.
Min hovis föredrog även han Hööks framför andra märken.

Jag har använt easyboots på min lilla quarter.
Ville inte sko honom när han fortfarade var liten :)

Men jag tyckte det inte fungerade bra, var tvungen att
fråga mina uterittskompisar hela tiden om de satt kvar eller inte.
Och rätt som det var så satt den inte kvar längre, och då var det
bara att vända och leta.
I trav o skritt satt de kvar ok. men i galoppen flög de av direkt :crazy:
Men det kan vara så att de inte passar min häst helt enkelt.
så han är jättekort i ryggen och sätter under sig jättemycket.
Vilket resulterar i att han kliver av sig dessa jympadojor ;)

Mitt Paintsto har alltid gått utan skor och hennes gång har inte påverkats alls av att ha boots på fötterna. Jag har efter mycket letande och provande hittat bra och smidiga boots som är lätta att ta på och av samtidigt som dom sitter mycket bra och säkert. Ring Iota Liljemarck på 0246-20080 för mer info om Cavallo bootsen.

Nu har jag varken quarter eller paint, men tror inte att du behöver oroa dig för att hästen ska börja lyfta knäna till hakan osv. Har flera stallkompisar som använder boots till sina quarter/paint och de har fortfarande fin jog etc... De använder OldMacs respektive Easyboots. OldMacs (som jag har) är väldigt smidiga att dra på/av utan bankande + omöjliga att tappa + kräver ej ständigt raspande för att passa, men kan kännas lite klumpiga (ej tunga, men 'breda').

Tack för tipsen :).
Men idag hade marken frusit när jag släppte ut dom och han hade då svårt att gå i hagen :cry:. Så det blir nog gamla hederliga järndojor så snart hovis kan komma tillbaka. Han var här för 3 veckor sedan så jag hoppas han kan göra ett extra besök, annars får jag vänta fem veckor. Men men, lite semester kan jag nog unna pållen, även om det suger i tävlingstarmen efter många hästlösa år. Ska iväg o träna på Greva ikväll (perfekt underlag även för ömfotingar :banana:), så får vi se sedan hur mycket jag kan rida i fortsättningen.

varför vill man INTE ha skor?
pengamässigt förstår jag(eller typ hovböld osv osv), men inte om man ska tävla/träna :confused:

vet flera som har hööks variant på ridklubben som galloperar, hoppar med dem osv.. Easy boots kan man väl skruva fast brodd i?

För att flertalet undersökningar visar att ju tidigare du skor hästen, desto sämre hovkvalité får den i framtiden....... Och att OM hästen kan gå oskodd så mår hovarna bäst av det. Uppenbarligen kan jag inte låta min häst gå utan skor, men hade föredragit att vänta med att sko honom till hösten för att få hovar som mår bättre i framtiden.

Detta är min personliga åsikt, och det finns säker lika många åsikter om detta ämnen som det finns hästägare. Jag vet att det är betydligt fler som tycker tvärtom, men det behöver ju inte säga att jag har fel - eller?

Och det har inget med pengar att göra. Bootsen från hööks kostar 1700kr, och jag betalar 250kr mer för skoning på framhovarna, 6-7ggr/året - så troligen blir det inte billigare med boots i längden för jag antar att du behöver byta dom någon gång om året om man rider 4-5 ggr i veckan.

aja, jag tror iaf inte så mkt på det iaf då min 26åring skodd hela livet har de bästa hovarna av mina hästar typ ;) försökte dra av skorna på sommaren men det gick ikke...

quartern jag rider hade gått utan skor hela livet (vad jag vet) funkade att rida i ridhuset osv men fick mkt mkt bättre gång med skor på..

alla har dock sina personliga uppfattningar, säger inte att ngt e rätt eller fel :)

skönt o höra att man kan ha olika åsikter utan att "kasta skit" :banana::banana:

Min åsikt grundar sig även på att det enligt min hovis finns allt för många quartrar med taskiga hovar (troligtvis pga fullblodslinjerna), och jag hade föredragit att ta det säkra före det osäkra ;)

tycker även halvbloden har dåliga hovar ;) jag försöker massera med fiskleverolja å så i kronranden å hoppas på att det hjälper +"kurer" med biotin nån gång ibland...

skönt o höra att man kan ha olika åsikter utan att "kasta skit" :banana::banana:

Min åsikt grundar sig även på att det enligt min hovis finns allt för många quartrar med taskiga hovar (troligtvis pga fullblodslinjerna), och jag hade föredragit att ta det säkra före det osäkra ;)

Jag har en pålla med "fullblodsfötter", fick sko henne vid 2 års ålder för att hon skulle kunna gå, hennes fötter har periodvis varit mycket dåliga, började för ca 3 år sedan ha henne utan skor i perioder då det är mjukt i marken (ingen ridning), det har gjort att dom blivit mycket bättre.

Jag tror inte att dom blir sämre av att man skor tidigt men det är nog bra att köra perioder utan skor för att stärka upp fötterna

Jag har provat olika boots under tiden hon gått barfota och funnit easy boots bäst, dom kan du skruva brodd i bla. Hööks modell tycker jag är för klumpig och den kan även ge skav i karleden.

Hoppas du hittar en bra lösning:)

varför vill man INTE ha skor?
pengamässigt förstår jag(eller typ hovböld osv osv), men inte om man ska tävla/träna :confused:

vet flera som har hööks variant på ridklubben som galloperar, hoppar med dem osv.. Easy boots kan man väl skruva fast brodd i?

Här kan jag svara;)... Jag vill helst ha mina barfota för att det är mest naturligt och främjar cirkulationen. T.ex. har min fröken nu varit skodd sen hältan (i höstas) men är nu barfota igen just av den anledningen=ger bättre läkning. Innan skadan gick hon på alla underlag utan problem så skor var inte nödvändigt. Jag tränar för tävling så det är viktigt att man är lyhörd på hästens signaler. Minsta lilla hästen inte fixar sin barfotagång blir det skor på. Jag anlitar traditionell hovslagare och vi är rörande överens:D

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Western Hej! Med bakgrund som engelsk ryttare har jag på senare år börjat rida allt mer western och funderar nu eventuellt på att skaffa mig en...
Svar
10
· Visningar
3 940
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka