P

Punkity

Häromkring där jag bor är det många som har sina hästar barfota och jag tycker att det verkar fungera bra, men ingen av dem håller på med ft (knappt jag heller iofs :angel:) Är det någon som tävlar ft med en barfotahäst? Jag tänker att det i princip inte kan fungera, man måste väl oftast brodda och så, eller har jag fel?

Sv: Barfota

skulle aldrig falla mig in att rida ft barfota.... Vet på ridskolan när de hade hopptävling på gräs och ponnysarna bara hade skor fram och alltså bara brodd där, de sladdade ju som tusan...

Vi har aldrig bakskor på unghästarna (de får dem först när dom är kvalade till bundeschampionat :p) och många vi får har inga skor alls. Vi har ridit hästar upp till *-ig barfota.
Det är inga problem i lägre klasser, man måste tänka på hur man rider när det är halkigt bara. Jag har bara framskor på min unghäst och runt om på gamlingen. Efter säsongen drar jag av skorna på unghästen och bakskorna på gamlingen (han har bockhov fram så han måste ha framskor).

Fast du har oftast större behov av broddar vid banhoppning på gräs än terräng

Du har ofta ganska bra fäste med en barfota häst, men sen skall de ju klara att springa på småsten också utan att bli ömma, ofta är det ju grusat framför och bakom hinder dvs ganska vasst för en barfota häst.

Vi har tävlat B-ponny barfota bak utan problem (russ) och flera av lektionshästarna tränar terräng barfota bak, går också jättebra

efter att ha nästan gått omkull i dressyren i åkerbo så kommer jag alltid ha brodd (alltså aldrig barfota) på gräs!

Min 4-åring går oskodd bak så jag broddar bara fram. Det har funkat hittills. På honom rider jag ändå inte på några tider och han har så bra hovkvalitet att det inte är några problem för honom.
Enda gången jag känt av det var efter regnet på framhoppningen vid Baståsen men det var inte värre än att det funkade. Det var så tight att vända så även de med broddar bak halkade. Jag gjorde helt enkelt så att jag hoppade, gjorde en mjuk avsaktning och vände, svårare än så var det inte!

Precis som underbarns hästar så kommer han få skor runt om till championatsfinalen ihöst :p

efter att ha nästan gått omkull i dressyren i åkerbo så kommer jag alltid ha brodd (alltså aldrig barfota) på gräs!

Dressyr på gräsbana är istort sett omöjligt att rida utan brodd, i banhoppning behövs det ofta och på terrängen klarar man sig oftast utan. Precis tvärtom som folk som inte tävlar fälttävlan tror.:angel:

Det beror på de snäva svängarna i dressyr, t.ex hörnpassering = 1/4 av en 6 m volt (om den är korrekt utförd) eller en galoppvolt med 10 m diameter... det rider du nästan aldrig i banhoppning och definitivt inte i terrängen

Men iom att rätt många av alla fälttävlansdressyrer brukar gå på gräsbana så kan man ju inte säga att det fungerar på ft-hästar att ha dom barfota då.

Kl
Har för mig att ngn gör reklam för att det "går" att rida barfota i FT.

Sen är det väl frågan om HUR det går......på vilken nivå o typ av häst- ponny

Helt rätt Fio :p

Men som Axel säger beror det på vilken nivå man rider, rider man 2-3 debutant per år för skojs skull går det nog att hitta tävlingar och dressyr på gräs blir ju allt ovanligare (i alla fall i lätta klasser)

KL

Man får ta med hästens hovkvalité i det hela också, många rider ju ft på fullblod eller fullblodskorsningar och de ofta platta o spröda fötterna är ju inte mycket att halka omkring barfota på:crazy:

Vi hade en b-ponny däremot som hade små välformade hårda hovar av enorm kvalité som fick hovslagare att vägra sätta skor på henne ens. Hon hade inga problem eftersom det blev ett naturligt grepp av de hovarna, och dessutom inte det minsta känsliga.

Inte för att jag skulle vilja rida utan att kunna brodda, men hästarna har olika naturliga förutsättningar.

Hästar dör ju ändå i FT:eek:

varför utsätta dem för ännu större risker- :devil: dumheter bara:mad:

Fast det är ju inte ofarligt med broddar heller....:angel:

Mer än en häst har ju vridit av senor eller fått splitterfrakturer när de "fastnat" i underlaget, för att inte tala om alla otäcka trampskador :cry:

Lagom är bäst och om jag fattade Punkity rätt så var det inte tre-stjärnigt hon tänkte rida

Jag förstår inte att alla måste ha mastodontbroddarna allan i terrängen, hästar har ju forhoppningsvis någon egen balans och man måste inte rida som en dåre i hala svängar.

och i lägre klasser måste man ju knappast göra några tvära vändningar i dressyren heller ;) vad jag minns så får man till och med rida lätt i travprogrammet i debutant?

om du har en häst som går barfota eller bara med framskor och det funkar så tycker jag inte att man ska sko bara för att man tänkt börja lite med fälttävlan på lägre nivå... men allt beror ju i första hand som sagt på hästens hovkvalitét...

*KL

Tack för alla svar! Jag själv är knappast på någon högre nivå och lär inte bli på ett tag heller med mitt hästmaterial... De flesta verkar ju vara ganska överens om att det nog är så att lagom är bäst, och de flesta föredrar skor med broddar, vilket jag nog personligen gör också eftersom många hästar blir lite ömma på en del underlag när de är barfota.

Dressyr på gräsbana är istort sett omöjligt att rida utan brodd, i banhoppning behövs det ofta och på terrängen klarar man sig oftast utan. Precis tvärtom som folk som inte tävlar fälttävlan tror.:angel:

Det beror på de snäva svängarna i dressyr, t.ex hörnpassering = 1/4 av en 6 m volt (om den är korrekt utförd) eller en galoppvolt med 10 m diameter... det rider du nästan aldrig i banhoppning och definitivt inte i terrängen

det var på rakt spår:grin:

och i lägre klasser måste man ju knappast göra några tvära vändningar i dressyren heller ;) vad jag minns så får man till och med rida lätt i travprogrammet i debutant?

om du har en häst som går barfota eller bara med framskor och det funkar så tycker jag inte att man ska sko bara för att man tänkt börja lite med fälttävlan på lägre nivå... men allt beror ju i första hand som sagt på hästens hovkvalitét...

Nej, jag håller nog med om att man kan rida lätta dressyrprogram på en barfotahäst eller med bara skor fram, man får ju förutsätta att hästen är i balans och då ska det vara ok, men om ryttaren inte kan ha den i balans hela tiden så är det säkrare med lite brodd.

Balansen och kontrollen är a och o för att inte halka. Barfota är ju trots allt bättre oftast än skor utan brodd, i alla fall lite slitna skor.:cool:

Men som jag skrev innan beror det på hästens hovar också. Jag skulle ändå inte vilja rida utan någon brodd eller skor med liten kant som det finns galoppskor som har. Vi har det just nu i o m att hästen startar galopp på gräs emellanåt. Inte så mycekt kant att det blir för mycket grepp utan en variant som är ny för mej och dessutom med gummi på:bow:

Jag har tävlat min häst med brodd fram och barfota bak. Det funkade ganska bra tycker jag. Men det beror ju på vad hästen har för hov kvalité också. Det ända som men INTE ska gör är ju att tävla hästen med sko utan brodd. Detta blir väldigt halt!

Men sen kan det ju ofta vara grus före och efter hindren och då får man ju se till att hästen inte blir öm av det. Det var det som hände min häst. Och jag tävlar alltid med brodd runt om nu. Det känns faktiskt mycket säkrare också. :cool:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
548
Senast: Mli
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
699
Senast: Miingla
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 495
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 331
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden