Sv: Barfota??

Jag är ju en sån där barfota människa och om jag hade en 23 åring som alltid varit skodd så skulle jag nog inte dra av skorna. Speciellt om man inte har "riktig" vinter. Kanske under sommaren om man har bra ridvägar och om hästen har bra hovkvalite.

Kan du inte prova med guldskor då. De har ju fasta pyttesmå broddar och en taggad kant. Använde ofta dessa på min varmblodstravare för jag upplevde som du att han blev kort och lite stapplig.

Huka sej får man göra, ja! ;) ;)
Bara hade hört det en gång för länge sedan och ville höra om någon mer trodde det... låter ju logiskt, tycker jag?

knasan skrev:
Varför är det ingen som påpekar att järnskorna kyler hästen? För visst är det väl så?

Tja, jag vet inte om de kyler så väsentligt mycket att man öht bör göra en stor affär av det. Har aldrig hört talas om hästar som fryser om fötterna för att de är skodda med järnskor någonsin!

Däremot gör skon att hovens naturliga mekanism inte fungerar som den ska, m.a.o. så kan hoven inte expandera när den sätts ner i marken. Hoven, när den expanderar, hjälper till att pumpa runt blodet i extremiteten, vilket gör att temperaturen blir kallare i hästens ben pga sämre cirkulation när hästen är skodd.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 385
Senast: Miingla
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 683
Senast: Ceta
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka