K

knasan

Vad har ni för erfarenheter av att ta av hästen dojjorna?
Det blir allt vanligare att travare körs barfota och metoder som AANHCP och Strasser sprids. Men det kan väl räcka med att hästen har bra hovkvalitet, hovslagaren är vettig och att man själv har lite sunt förnuft? Blir hovarna bättre, och presterar hästen bättre?

Jag drog av dojjorna igår på min häst på försök. Hon har varit oskodd större delen av sitt liv, har bra hovar och min hovslagare trodde på idén. Nu i vinter ska hon ändå inte arbetas så hårt. Vad ska jag se upp med?

Sv: barfota

Det går väl om hästen är van att gå utan skor eller inte ömmar.Men de flesta hästar som gått med skor ömmar ju.
Visst är det bra för hoven att vara oskodd men man måste tänka på hästen oxå, ömmar den?är det isigt?om de är isigt å halt skulle inte jag låta min häst vara oskodd.

När jag var på kurs så kom det även fram att majoriteten av hästar som kommer till klinik å måste behandlas för hålväggar eller hovbölder kommer från barfota gång.
Så jag tror inte att det är det bästa alla gånger.

Tänk på att det oftast tar 1 år innan hästens hovar håller för vanligt arbete som om den hade skor innan.Så dra ej av dom om du tror att det "går lika bra utan" ....tänk noga innan och i samråd med din Hovis och ev. vetrinär och gör upp en långsiktig plan på ridning och återhämtning.
Ha själv gjort samma misstag och dragit av dom och hoppats att det ska gå med tiden(dum och naiv man va)
Det tog 1 och halvt år innan han kunde gå barfota utan att ömma på normalt underlag t:ex. Asfalt och grus.
Men han var tvungen att bli skodd fram igen.(en nordis)
Så funkar de barfota och trivs med det så...lycka till!

Och skynda långsamt!

Bara bra erfarenheter har jag. Men jag skulle aldrig börja med barfotagång på vintertid. Dels för att de flesta blir väldigt öm den första tiden..och under vintern är ju marken hård och knölig så det blir ju extra jobbigt för hästen bara därför. Ska man sko av anser jag man ska planlägga detta inför sommarbetet så hästen har en ärlig chans till mjukt underlag den första tiden.

Jag tycker att man ska tänka sig för innan man skor en häst som aldrig/sällan haft skor. Om den sliter för mycket tycker jag att man istället ska prova BOOTS i första hand. Och se till att verka den rätt för barfotagång.
Fungerar inte det så tycker jag att man i andra hand ska prova HIPPOGRIPS! De tillåter hoven att fungera som en barfotahov och samtidigt skyddar och fungerar även bra på vintern vid halka.

Försök att låta bli att sko en häst från första början!

En häst som varit skodd i flera år ska man däremot vara försiktig med att sko av. Deras hovar har ofta försvagats markant och man kan orsaka onödigt lidande för dom OM de nu ändå mår okej med skorna på! Har de inga större problem av skorna, hovarna ser okej ut och de är aldrig/sällan halta osv. så tycker jag nog att man ska behålla skorna på.
Eller så kan man givetvis PROVA att ha dom barfota ett tag men gör det isåfall när de går på BETE dygnet runt och därmed har de bästa förutsättningarna för det. Och var försiktig! Se upp om hästen blir VÄLDIGT ÖM. Tänk på att risken för överbelastning är stor eftersom de är så ovana vid barfotagången!

Jag talar om egen erfarenhet från min häst.

När jag skodde av min häst ett par månader sen var jag fullt medveten om och beredd på att hästen skulle ömma mer eller mindre och kanske inte ALLS kunna gå på asfalt och grus, kanske vara ORIDBAR minst ett halvår osv.
Men att den skulle få ständig värk och knappt kunna förflytta sig i HAGEN (visserligen väldigt knölig skogshage!!) tycker jag inte är acceptabelt. Till slut stog hon bara still i en hörna och försökte stå ut med smärtan! Sen blev hon svullen och halt i ena frambenet.

Hon som ALDRIG haft problem med benen förut!!
Nu börjar hon bli bättre och har fått behandling... Tyvärr har hon fått skor i fram, såhär akut finner jag ingen annan lösning. (hon blev visserligen inte BRA så fort hon fick skorna på utan har behövt medicin och klinikbesök)

Jag vågar inte låta henne gå barfota i fram mer ÄVEN om jag fortfarande tror på metoden. I BAK kan hon däremot vara barfota! Många ggr har hon varit skodd helt i onödan i bak...

De andra hästarna i stallet har däremot klarat sig GALANT! De går barfota runt om, men promenadrids bara. De ömmar nästan inget trots att de haft skor i flera år!

Vår ena häst är barfotabarn. Jag tror inte att hovslagaren har någon speciell filosofi bakom verkningen utan gör likadant med henne som med de ridskoleponnyer som går barfota.

min häst gick barfota runt om från jun-okt i år. hon ömmade väldigt på grus.
nu har hon skor fram, bak tvekar jag att sko på igen, hennes hovar är jättefina där, vill inte förstöra dom genom att sätta på skor men å andra sidan vill jag kunna rida ordentligt i vinter och behöver då brodda..

Tog av min skorna för 1 mån sen, efter att hon varit skodd ca 10 år.
Har gått långt över förväntan än så länge, hon går utan problem på alla underlag (jag testat). Ibland har hon reagerat på vasst grus, men då bara ett steg och jag styr direkt till väggrenen som är mjuk.
Just nu är hon halt på h.b, men det beror på en sten som fastnat där för en vecka sen och grävt sig in en rejäl bit, och har inte alls med barfotagången att göra.

Blir hon öm i viner ska jag köpa boaboots.

MVH/

Josefine

Tack så hemskt mycket för alla goda råd! :)
Var skaffar man alla boots som nämnts? Vilka är bäst? Boaboots, hippogrips...
På vilket vis ska hoven verkas speciellt? Det är väl så att man siktar på att hornväggen ska bli bärande, att lamellranden och allt innanför ska bli inuti, så att säga. Och bärrandsröta etc förebygger man väl bäst genom att ofta verka själv?
Min häst har haft skor i precis ett år och jag vågade inte vänta längre eftersom jag förstår att återgången blir svårare ju längre man väntar, men å andra sidan blir det bråttom för mej att inhämta kunskap!
Var finns mer info att hämta via internet?

Har hippogrip boots? Det är inte skorna du menar?
Jag vet inte mycket om dem, bara att de ska vara snällare mot hästen, ha bättre stötdämpning.
Boaboots är det många som använder och tycker är bra, är för grön själv för att veta om de är bra. Går att brodda iaf, och det är ju himla smidigt.
Ta hjälp av en erfaren barfotatrimmare, som kan hjälpa dig!
I början är det nog bäst att du låter henne verka och visa dig, jag vågar iaf inte ge mig på det än.
www.sundahasten.com
www.barfotahast.has.it.
www.barfotahastens.sida.nu
Där kan du läsa mer... Gå in på barfotagruppen, och fråga efter en bra trimmare nära dig.

Lycka till!

/jossan

:) Återigen tack för all respons, jag följer debatten!
Ingen hov - ingen häst!

Men har någon märkt att hästarna presterar bättre barfota? Är mer skadefria, piggare, snavar mindre...

Tack så hemskt mycket för alla goda råd! :)
Var skaffar man alla boots som nämnts? Vilka är bäst? Boaboots, hippogrips...

Hippogrips är en slags SKO som slås på med söm precis som alla andra skor, MEN den är gjord av plast och formad för att behålla hovmekanismen så gott det går.
Läs här om Hippogrips: www.softlife.se

Boa Boots kan du beställa på www.harmonyhorse.se
De är bra när man har en barfotahäst och vill skydda den från eventuell slitage och/eller ömmande på obekvämt underlag. De har man enbart på vid ridturerna och sedan får hästen gå barfota resten av tiden...

Senast ändrad:

Adressen med barfotahastenssida.nu verkar inte funka, vad ska det vara istället?
Tack iallfall, håller på att studera!

Förresten, jag har inte fått riktigt svar på om ni tycker om man måste gå via Strasser/AANHCP, eller om ni tycker att det brukar gå bra med de kunskaper och traditioner vi redan har? Vad har nya metoder att komma med som vi inte redan vet?

Jag tycker att man skall gå via AANHCP.

- Hovslagare får i vilket fall inte _med_ sig så mycket om barfotahovar med utbildningen utan verkar oftast som om de skulle sätta på en sko.

- Strassermetoden tycker jag är lite för aggressiv

Det som skiljer AANHCP's metoder ifrån både hovslagarskolan (än så länge, de håller på att reformera som jag förstår det) och Strassermetoden är att man aldrig går in i levande vävnad och alltid syftar till att göra hästen mer bekväm efter verkningen än den var före. Det finns naturligtvis många andra skillnader, men det var i stora drag.

Jag tycker inte att man bör försöka sig på att verka sin häst bara utifrån bilder på nätet eller i en bok. Då är det bättre om du försöker först och främst hitta en hovverkare i närheten eller en hovslagare.
Maila eller ring folket på Harmonyhorse så kan de säkert hjälpa dig hitta en hovverkare nära dig.

Hovarna får alltid bättre kvalitet av att gå barfota, men beroende på verkningsmetod och hästens förutsättningar kan det gå mer eller mindre lysande.
Jag har två egna barfotahästar och verkar ca 20 till som fungerar utmärkt barfota.
Ingen av dem har hittils fått varken hålvägg eller böld. Åtminstone inte sen jag började verka dem.

Jag kanske skall förtydliga lite:
Hovslagare som sådana är inte direkt dåliga! De får bara inte lära sig så mycket om hur man verkar en hov som skall vara barfota när de går sin utbildning. En hovslagare går ca ett år och får lära sig en himla massa anatomi, beslag, smide etc.
Den utbildningen koncentrerar sig naturligtvis mest på hur man får en hov att fungera med artificiella beslag.
Sedan finns det hovslagare som efter sin utbildning kanske fördjupar sig mer i hur man verkar barfota hovar och får dem att fungera men det är inte normen.

Tack Emindy för den fina förklaringen!
Pållan har jättehårda hovar, har börjat skrubba med jodopax enligt tips från annan tråd (ska göra hovarna hårdare), är lite öm på vissa underlag än så länge men det är ju inte så konstigt. Som sagt har hon halvsemester och det är ofta plusgrader och mjukt i marken. Många verkar vara skeptiska till strasser just nu, ska hålla mej borta från det. Kanske är det så att man på Harmonyhorse eller AANHCP berättar lite mer än kursboken på hovslagarskolan, sagt med respekt för våra duktiga hovslagare.
Tänker absolut inte laborera på eget tyck, men det var en häftig känsla att hålla i hästen hov, uppleva den som mjuk och varm, och raspa till kanterna helt själv! Blir det så att jag trots allt måste ge upp barfotan så har jag iallafall lärt känna närhet och engagemang i min hästs hovar!

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 396
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 870
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 071
Senast: muslidag
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka