C
carnalit
Hej!
Vad tycker ni om att ha hästen barfota?
-Fördelar?
-Nackdelar?
Nyfiken på vad ni tycker..
-Fördelar?
-Nackdelar?
Nyfiken på vad ni tycker..

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är min åsikt också. Så länge hästen är nöjd med att gå barfota och hovarna ser fina ut och verkas regelbundet så är det toppen. Varför ha utrustning när man inte behöver den?Fixar hästen att gå barfota är det ju bara fördelar...men vid minsta ömhet åker skorna på...
Hej!
-Fördelar?
-Nackdelar?
Nyfiken på vad ni tycker..![]()
Jag måste fråga om du menar verkad av "traditionell" hovis eller någon form av barfotaverkare?
Viss skillnad....
Men jag ser inte nåt problem att hästen inte har skor om den funkar utan...iaf sommartid. På vintern ser jag inte hur det skulle funka...
Hej!
-Fördelar?
-Nackdelar?
Jag måste fråga om du menar verkad av "traditionell" hovis eller någon form av barfotaverkare?
Viss skillnad....
Men jag ser inte nåt problem att hästen inte har skor om den funkar utan...iaf sommartid. På vintern ser jag inte hur det skulle funka...
Hej!
-Fördelar?
-Nackdelar?
Jag har mina hästar barfota nu eftersom jag är gravid och inte rider lika mycket längre.
Ridhästen(som förut var den enda som hade skor) funkar bra utan men steget blir sämre(islandshäst som ska lyfta på benen alltså) pga mindre vikt.
och han skulle troligen börja ömma om jag red mycket enbart på grusväg och i höga hastigheter.
Så rider som sagt mkt sällan nu och mestadels på gräs/skogen.
För hästens skull är det bäst att vara utan skor om de inte hårdtränar för då är det nog svårt mkt pga slitaget om inte ömheten sätter in tidigare.
Kan hästen vara barfota så är det ju jätte bra! Varför ha utrustning som inte behövs? plus att man sparar mycket pengar om hästen kan vara barfota. Har hästen bra hovkvalité och inte blir öm så funkar det ju. (När man tar bort skor blir hästen oftast öm några dagar! men det brukar försvinna av sig själv, när dem vant sig att gå utan "skyddet" ifrån skon, fortsätter dem att ömma efter ca en, två veckor så ska dem inte vara barfota)
Det positiva jag ser med skor (på en häst som egentligen skulle kunna vara barfota) är att man kan brodda på vintern .. Red en häst barfota när det var vinter och glans is på vägarna och i paddocken, inte alls roligt och han fick stå tills isen var borta. Det andra postiva är att hästen får ett större steg (har islandshäst och då vill man ha mycket steg) .. min häst började ex. trava när han fick sina första skor ..
KL
Då vi betäckt en av våra hästar och hon inte kommer ridas på några månader har vi tagit av henne skorna. Men jag är däremot osäker på om hon verkligen kan vara barfota. Nu är det två veckor sedan vi tog av skorna, och hon går fortfarande lustigt på asfalt och grusväg. Främst asfalt och det gör mig fundersam. Är det inte på grus hon borde vara ömmast? Eller är det jag som är fel ute nu?
Är orolig att hon ska ha ont någon annanstans och därför gå konstigt...
Kan hästen vara barfota så är det ju jätte bra! Varför ha utrustning som inte behövs? plus att man sparar mycket pengar om hästen kan vara barfota. Har hästen bra hovkvalité och inte blir öm så funkar det ju. (När man tar bort skor blir hästen oftast öm några dagar! men det brukar försvinna av sig själv, när dem vant sig att gå utan "skyddet" ifrån skon, fortsätter dem att ömma efter ca en, två veckor så ska dem inte vara barfota)