• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare carnalit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 71
  • Visningar Visningar 6 667
C

carnalit

Hej!
Vad tycker ni om att ha hästen barfota?
-Fördelar?
-Nackdelar?

Nyfiken på vad ni tycker.. :bump:

Sv: Barfota?

Fixar hästen att gå barfota är det ju bara fördelar...men vid minsta ömhet åker skorna på...

Jag tycker att det bästa är om hästen klarar av att gå barfota.
Men som jag tex. rider väldigt mycket på grusvägar, vilket resulterar i att mina hästar blir ömma och att hovarna går sönder när dom går barfota.

Så jag tycker man får utgå ifrån vilket underlag man rider/kör mest på, och hur mycket man gör med hästen, om den bara skrittar på grusväg så klarar den ju av att gå barfota, men vid trav och gallop på sånna vägar föredrar jag skor. :)

Fixar hästen att gå barfota är det ju bara fördelar...men vid minsta ömhet åker skorna på...
Det är min åsikt också. Så länge hästen är nöjd med att gå barfota och hovarna ser fina ut och verkas regelbundet så är det toppen. Varför ha utrustning när man inte behöver den?

Hej!
-Fördelar?
-Nackdelar?

Jag måste fråga om du menar verkad av "traditionell" hovis eller någon form av barfotaverkare?

Viss skillnad....

Men jag ser inte nåt problem att hästen inte har skor om den funkar utan...iaf sommartid. På vintern ser jag inte hur det skulle funka...

Jag har haft foderhäst som gick barfota på vintern, gick helt okej när det inte var blankis :) Han hade väldigt bra hovar dock.

Jag måste fråga om du menar verkad av "traditionell" hovis eller någon form av barfotaverkare?

Viss skillnad....

Men jag ser inte nåt problem att hästen inte har skor om den funkar utan...iaf sommartid. På vintern ser jag inte hur det skulle funka...

Det är väl ofta mycket lättare att ha dem utan skor vintertid i alla fall när det är snö/mjukt i marken.
På sommaren kan ju grusägar osv bli väldigt torra och hårda likaså hovarna och då kan de ofta ömma.

Hej!
-Fördelar?
-Nackdelar?

Jag har mina hästar barfota nu eftersom jag är gravid och inte rider lika mycket längre.
Ridhästen(som förut var den enda som hade skor) funkar bra utan men steget blir sämre(islandshäst som ska lyfta på benen alltså) pga mindre vikt.
och han skulle troligen börja ömma om jag red mycket enbart på grusväg och i höga hastigheter.
Så rider som sagt mkt sällan nu och mestadels på gräs/skogen.

För hästens skull är det bäst att vara utan skor om de inte hårdtränar för då är det nog svårt mkt pga slitaget om inte ömheten sätter in tidigare.

Hade en häst som var barfota hela sommaren och halva vintern ungefär, gick skitbra, fick finare hovar med naturligt slitage, upplever iaf jag.

På vintern var det bara att gena över skithögen in i stallet så gick det prima ballerina utan halkskador ;)

Viss skillnad....

Ser inte skillnaden du pekar på? TS frågar om nackdelar och fördelar med barfota...inte mer än så. Gör det inte till "traditionell vs.alternativverkare"!

Jag har haft hästar barfota vinter som sommar och det har funkat. Beror lite på var man bor och hur vädret är.

Hej!
-Fördelar?
-Nackdelar?

Jag tycker detta är väldigt intressant just nu. Har plockat av skorna på mitt jättekänsliga fullblod, 14 år, med "dåliga" hovar. En mkt svårskodd häst enligt många erfarna hovslagare.

Nackdelar med skor, utifrån mitt personliga perspektiv alltså:
Hästen har haft skor hela livet och har alltid blivit trångskodd pga MÅNGA och ofta tappskor, lätt fått sömtryck (ont ont), vid en period blivit fel skodd (fel slags sko) vilket resulterade i hovbensinflammation. Nu även blivit snedverkad vilket resulterat i ändrad benställning. Han har alltid satt ner hoven fel, dvs med tån först.
Den enda hovvård du själv kan göra är typ att kratsa hovarna...Resten måste du låta hovslagaren göra...
Järnskor hämmar hovmekanismen.

Fördelar med skor:
Vid isigt underlag kan man brodda. Detta medför ju dock tvärnit och ännu mer friktion / belstning för hela benen.

Nackdelar med barfota (min personliga åsikt alltså):
Jag kommer att använda hovboots när jag rider, lite jobbigt att sätta på.
Just nu är det väligt mkt pyssel med hovvård (hålla rent, fila kanter, hålla allmän koll) för att få hovarna att ställa om sig till barfota, vilket är lite läskigt, då jag inte provat detta tidigare.
Kan bli halt på vintern, det går dock att brodda hovbootsen, men är osäker på hur detta kommer fungera, då det måste bli mkt friktion = bootsen åker av???

Fördelar med barfota:
Hovmekanismen börjar fungera, som det är tänkt. Hästen får den stötdämpning som det är tänkt vid varje steg.
Har redan nu (efter 6 v) börjat sätta i hoven på ett mer korrekt sätt med antydan till trakten först.
Jag kan själv fixa smågrejer, jämna till kanter osv.

Min häst går barfota året om, funkar hur bra som helst. Så ditt påstående får du gärna utveckla.

Kan hästen vara barfota så är det ju jätte bra! Varför ha utrustning som inte behövs? plus att man sparar mycket pengar om hästen kan vara barfota. Har hästen bra hovkvalité och inte blir öm så funkar det ju. (När man tar bort skor blir hästen oftast öm några dagar! men det brukar försvinna av sig själv, när dem vant sig att gå utan "skyddet" ifrån skon, fortsätter dem att ömma efter ca en, två veckor så ska dem inte vara barfota)

Det positiva jag ser med skor (på en häst som egentligen skulle kunna vara barfota) är att man kan brodda på vintern .. Red en häst barfota när det var vinter och glans is på vägarna och i paddocken, inte alls roligt och han fick stå tills isen var borta. Det andra postiva är att hästen får ett större steg (har islandshäst och då vill man ha mycket steg) .. min häst började ex. trava när han fick sina första skor ..

Jag har mina hästar barfota nu eftersom jag är gravid och inte rider lika mycket längre.
Ridhästen(som förut var den enda som hade skor) funkar bra utan men steget blir sämre(islandshäst som ska lyfta på benen alltså) pga mindre vikt.
och han skulle troligen börja ömma om jag red mycket enbart på grusväg och i höga hastigheter.
Så rider som sagt mkt sällan nu och mestadels på gräs/skogen.

För hästens skull är det bäst att vara utan skor om de inte hårdtränar för då är det nog svårt mkt pga slitaget om inte ömheten sätter in tidigare.

Inte lyfter en häst mer på benen för att de får skor på sig, det är ett övergående fenomen vilket man bl a kan se om man te x monterar på ett par transportskydd. Först är det ett väldigt fipplande med benen sedan går de normalt.

Om hästen lyfter mer och tar ut steget med skor, innebär det att hästen är mer bekväm med dessa än utan. Något att tänka på.

I övrigt förstår jag om man skor av och inte har sin häst skodd om den bara ska gå och skrota, det är egentligen vid arbete som vissa hästar behöver ha skor och andra klarar sig bättre.

KL

Då vi betäckt en av våra hästar och hon inte kommer ridas på några månader har vi tagit av henne skorna. Men jag är däremot osäker på om hon verkligen kan vara barfota. Nu är det två veckor sedan vi tog av skorna, och hon går fortfarande lustigt på asfalt och grusväg. Främst asfalt och det gör mig fundersam. Är det inte på grus hon borde vara ömmast? Eller är det jag som är fel ute nu?
Är orolig att hon ska ha ont någon annanstans och därför gå konstigt...

Kan hästen vara barfota så är det ju jätte bra! Varför ha utrustning som inte behövs? plus att man sparar mycket pengar om hästen kan vara barfota. Har hästen bra hovkvalité och inte blir öm så funkar det ju. (När man tar bort skor blir hästen oftast öm några dagar! men det brukar försvinna av sig själv, när dem vant sig att gå utan "skyddet" ifrån skon, fortsätter dem att ömma efter ca en, två veckor så ska dem inte vara barfota)

Det positiva jag ser med skor (på en häst som egentligen skulle kunna vara barfota) är att man kan brodda på vintern .. Red en häst barfota när det var vinter och glans is på vägarna och i paddocken, inte alls roligt och han fick stå tills isen var borta. Det andra postiva är att hästen får ett större steg (har islandshäst och då vill man ha mycket steg) .. min häst började ex. trava när han fick sina första skor ..

När jag läser det här så blir jag lite rädd faktiskt.

En oskodd häst som verkligen kan gå utan skor är inte alls mycket billigare pga att den inte har skor, ofta krävs verkning i tätare intervaller främst i början.

Det är lag på att hästen ska ha halkskydd vid hala väg/underlag i arbete, ridning måste betraktas som arbete. Alltså antingen ställer man hästen som du/ni gjorde eller så ser man till att hästen får ett halkskydd när den rids.

Fundera lite längre på varför din häst började trava när den fick skor, grisepass är ett sätt för hästen att skydda sig. Med stor säkerhet blev din häst bekväm och började slappna av och därför kom traven fram.

KL

Då vi betäckt en av våra hästar och hon inte kommer ridas på några månader har vi tagit av henne skorna. Men jag är däremot osäker på om hon verkligen kan vara barfota. Nu är det två veckor sedan vi tog av skorna, och hon går fortfarande lustigt på asfalt och grusväg. Främst asfalt och det gör mig fundersam. Är det inte på grus hon borde vara ömmast? Eller är det jag som är fel ute nu?
Är orolig att hon ska ha ont någon annanstans och därför gå konstigt...

Det tar mkt längre tid än 2 veckor för dem att anpassa sig till barfota... Undvik "obehagliga" underlag ett tag om möjligt? Se också till att hovslagaren inte verkar ner sulan.

Vill bara informera dig om att det tar bra mkt längre tid än en-två veckor för en häst som varit skodd länge att anpassa sig till barfota.
Man spar inte alls pengar på att ha hästen barfota, det krävs jätte noggrann + oftare verkning, ca var 4:e vecka till en början.
Orsaken till att man tar av hästen skorna kan ju vara just DÅLIG hovkvalité, den brukar förbättras avsevärt med barfotagång. Men det tar tid, absolut inte två veckor...

Om det är småsten på asfalten kan det vara mycket värre än grus. För att ytan under är hård, ger inte vika.
Det och grusvägar som är på nästan samma vis (hårt ihop-pressad väg men med ovanpåliggande grus) kan vara svårt att härda mot upplever jag. EN stor sten som man råkar kliva på är ju en sak, men när man hela tiden får en eller flera småstenar under sulan som inte trycks ner i backen, det lär vara rätt obehagligt tills de fått en rejäl sula.

Totola och Heero: Okej ja då får vi fortsätta undvika dem hårda underlagen. Hoppas det blir bättre för henne om några veckor, annars måste vi nog ta på henne skorna igen...

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
627
Senast: BoYo
·
Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 013
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej Någon som har häst som har tätt mellan tvärutskotten i ländryggen? Vår häst har fått kortisonbehandling och nu väntar arbete för...
Svar
0
· Visningar
179
Senast: Smultron
·
Fordon Vilket är smartast rent ekonomiskt? Vad tjänar man mest på? Vad är fördelar vs nackdelar med att leasa bil? 2
Svar
32
· Visningar
1 249
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka