Barfota= "vanlig" hovslagare eller?

Sv: Barfota= "vanlig" hovslagare eller?

peter_lundin skrev:
Vad jag vet är han fortvarande motståndare till skor.
Eftersom sag inte vet hur han såg på strassers verkning innan kan jag inte veta hur han har ändrat sig. Men nu är han ffa kritisk mot en aggressiv verkning med urskålning av sulan och för snabba ändrigar. Han är också kritisk mot vinklarna där han håller med mig om risken för en felaktig dorsolateral balansering(se tidigare disk.) o sen överrullning som kan ge problem med senor o ligament o han påpekar också att detta lätt ger en överbelastning o ömhet i bakre delen av hoven.
PL

Jag flyttar nu upp och fortsätter diskussionen på barfotatråden med hänsyn till trådskaparen.

Jag har samma hovslagare till alla hästar, de som har skor o de som klarar sig utan. Det skiljker lite på verkningen ja, men hovslagare fixar det galant. Mina går alla barfota i perioder, och har skor när det behövs, och det fungerar utmärkt. Alla behöver dom dock skor vid hårdare träning. Men vid lugnare perioder plockas skorna av.

Personligen skulle jag aldrig anlita en hovslagare med starssermetoden. Har en del, rätt så negativa erfarenheter av dessa, och anser att vanliga hederliga utbildade hovslagare fixar det mesta med hästars hovar och ben utan att hästen lider. Men bara min erfarenhet.

Min hovis verkar barfotahästar och därimellan tycker han gott att vi kan hålla efter dem själva.... Tror INTE att det behövs några speciella hovisar för det, det har ju gått prima i alla år innan!

Mitt sto har gått barfota sen maj och det är min vanliga hovis som verkar henne, samma som skor min andra häst.

Jepp, jag håller på att försöka ta reda på mer om det. :)

Vad det gäller utevistelse så vet jag t ex att det är viktigt att barfotahästen får chans att röra sig mycket och inte bara stå stilla i en liten "ruta" hela dagarna. Han rids på olika underlag (grus, lite asfalt ibland samt mjuka skogsstigar (har skogen alldeles bakom stallet) och även i ridhus. Så det finns all chans i världen att anpassa efter hur "fötterna" mår. Sen går han ute i jättestor vinterhage som visserligen inte är kuperad direkt men som det är väldigt blandat underlag i. (grus, gräs, tjocka tuvor) Där går han ca 11 timmar om dagen.

Sen ska jag givetvis prata om det med hovis också men jag vill gärna höra andras synpunkter också eftersom jag kanske får lite mer "kött på benen" då.

Asch, det lät kanske som om pålles hovar växte rakt uppåt och att han såg ut att gå på "träklossar" efter ca 8 veckor :D

Så illa är det inte. Men jag menar att vissa hästar som det gått ett tag sedan verkningen får väldigt långa liksom platta hovar. Så blir det inte på min.

Hans hovar är väldigt lika den bilden som en av de andra som svarat på denna tråd visar. Hovis säger också att han har mycket bra hovkvalitè. När jag plockade av bakskorna var det inga som helst problem. Han ömmade inte ett dugg och det blev bara lite småflisor i början som jag själv filade bort. Men det är ju inte riktigt likadant med fram. Tyngden mm.

Men hovis kommer på torsdag och jag har frågat vad han tror och han sa att han inte trodde det skulle bli några större problem. Men han sa att jag kanske får tänka mig för lite mer var och hur jag rider. I alla fall i början. Vissa vänjer sig ju jättesnabbt medans det tar längre tid för andra. Vilken kategori min pålle tillhör vet jag ju inte förrän vi har dragit av skorna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 376
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 702
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 894
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama