Barfota= "vanlig" hovslagare eller?

Sv: Barfota= "vanlig" hovslagare eller?

Minizapp skrev:
Hej. Nu får du ursäkta en gröngöling men vad menas med "ankfot"?

Sen skriver du att ni eftersträvar en "kort, rund fot med ganska låga trakter". Då måste jag fråga: Varför det?

Att jag frågar beror inte på att jag ifrågasätter utan jag vill liksom lära mig och förstå varför.

Min pålle har redan nu korta, runda fötter. De blir liksom aldrig långa, inte ens när det gått 7-8 veckor sedan sista verkningen/skoningen.
De växer i stället liksom på höjden, om du förstår vad jag menar.
Med "ankfot" menar jag långa platta hovar med understuckna trakter. Hon hade mycket svårt med överrullningen och "stultade" fram. Med låga trakter arbetar hoven maximalt men det krävs också att tån då inte blir för lång. En naturlig hov belastar sulan/strålen och endast lite av hovväggen. När din hästs hovar växer på höjden innebär det att det är hovväggen som tar det mesta av belastningen och det gynnar inte funktionen. Tätare skoningar rekommenderas om det inte funkar med barfota.

peter_lundin skrev:
Betyder att jag varit i kontakt med honom.
PL

Tyvärr PL så säger det inte så mycket eftersom du ibland har en förmåga att överdriva innebörden i det som skrivs så länge det styrker din egen uppfattning. Jag har sett det när du tolkar artiklar som "fan läser bibeln".:eek:

Men kom igen du ifrågasätter folk dagligen på detta forum om man inte har fakta som är grundat på forskningsresultat!

Konstigt då att man kräver den infon av dig?

Problemet är att det är lite känsligt att lägga ut ett helt mejl riktat till mig personligen.
PL

Ideaal skrev:
Tyvärr PL så säger det inte så mycket eftersom du ibland har en förmåga att överdriva innebörden i det som skrivs så länge det styrker din egen uppfattning. Jag har sett det när du tolkar artiklar som "fan läser bibeln".:eek:
Precis så har jag uppfattat dig och några till. Tolkningen är fri.

Säg det från början istället då!

peter_lundin skrev:
Du menar alltså att jag ljuger!
PL

Nej det har jag aldrig sagt! Läs vad jag skriver. Så om jag lägger ut ett påstående att jag har pratat med Strasser i telefon och jag hävdar att hon säger att metoden inte förorsakar hästar smärta, skulle du utan omsvep tro mig då? Varför vill du då att man ska belägga det som man påstår med referenser?

Senast ändrad av en moderator:

Ideaal skrev:
Just det men inte bara åt ett håll!
Nej just det...Alla vill nog tolka det så som passar en själv bäst och det är mycket svårt att vara objektiv om man själv är inne på en linje och vurmar för den.

Jag tolkar nog artiklarna på ett sätt som faller mig bäst in jag med...men då jag föredrar barfota men skor på i de fall där det behövs försöker jag se från bägge hållen. Fördömer inget, alltså, utan försöker hitta en för hästen/individen bästa lösningen för att kunna fungera i det arbete jag sätter den. Det gör att jag försöker se från alla håll och behålla min öppenhet...OCH, jag är lycklig nog att ha en traditionell hovslagare som är likadan;)

Jag visst skulle jag tro dig om du sa att strasser påstod att metoden inte orsakar smärta!
Jag jag vet inte hur stor erfarenhet Teskey har av strassermetoden enda anledningen till att jag drar fram hans åsikter är att du har framfört just honom som ngn som är påläst o positiv till strasser, men tro mig det gäller inte verkningen.
Han verkar uppriktigt intresserad av att diskutera saken.
PL

peter_lundin skrev:
Jag visst skulle jag tro dig om du sa att strasser påstod att metoden inte orsakar smärta!
Jag jag vet inte hur stor erfarenhet Teskey har av strassermetoden enda anledningen till att jag drar fram hans åsikter är att du har framfört just honom som ngn som är påläst o positiv till strasser, men tro mig det gäller inte verkningen.
PL
Han är möjligtvis inte intresserad av att kika in här med ett inlägg? Eller finns det skrivet någonstans? Skulle vara intressant att höra hans åsikt om just verkningen. :p

peter_lundin skrev:
PL

Det verkar alltså som om han totalt har ändrat åsikt sedan februari 2005 där han i Jevs skriver så här:

In the last 8 years, a quantum leap has been achieved in the understanding of hoof care. The speed and distance of the leap have left many veterinarians and farriers feeling, in the words of the old song, "bewitched, bothered and bewildered."1 The result is that for a period of time yet, a widely stretched spectrum of professional opinion will exist, together with some tension, concerning what is considered to be appropriate hoof care. At the traditional end of the spectrum are farriers who combine their knowledge of hoof anatomy with blacksmithing skills to provide a metallic system of hoof care that has been firmly in place for over 1000 years. At the opposite end of the spectrum is the new paradigm that first emerged in the closing years of the 20th century. These are barefoot systems of hoof care initiated by 2 pioneers, a veterinarian, Hiltrud Strasser, and a farrier, Jaime Jackson. They are based on and nourished by knowledge gained by research, observation, and trimming to provide physiologically acceptable, non-metallic systems of hoof care.[2, 4, 5 and 7]

Ja det har gått ett rykte om att han helt ändrat åsikt angående verkningen, det var därför jag tog kontakt med honom.
PL

Var står hans åsikt här? Ser bara att han konstaterar att två personer går emot den 1000-åriga tradtitionen:confused:

Piraja skrev:
Var står hans åsikt här? Ser bara att han konstaterar att två personer går emot den 1000-åriga tradtitionen:confused:

I en vetenskaplig artikel så framkommer inte egna åsikter på det sättet som du menar. Hela artikeln är dock ett stöd för Strassermetoden med flera referenser till Strasser men också till flera andra. Du får leta rätt på artikeln om du vill läsa mer.

peter_lundin skrev:
Ja det har gått ett rykte om att han helt ändrat åsikt angående verkningen, det var därför jag tog kontakt med honom.
PL

På vilket sätt har han ändrat åsikt angående verkningen. Har han tagit tillbaka sitt stora motstånd mot skor mm eller gäller det bara verkningsprinciper? Har han ändrat åsikt när det gäller hovform och vinklar eller vad?

Vad jag vet är han fortvarande motståndare till skor.
Eftersom sag inte vet hur han såg på strassers verkning innan kan jag inte veta hur han har ändrat sig. Men nu är han ffa kritisk mot en aggressiv verkning med urskålning av sulan och för snabba ändrigar. Han är också kritisk mot vinklarna där han håller med mig om risken för en felaktig dorsolateral balansering(se tidigare disk.) o sen överrullning som kan ge problem med senor o ligament o han påpekar också att detta lätt ger en överbelastning o ömhet i bakre delen av hoven.
PL

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 376
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 702
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 894
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama